1.6 TDCi 110pk Verbruik blijft oplopen

Discussie in 'Performance' gestart door MarkFocus, 14 nov 2013.

  1. Hoi Focusrijders

    Sinds een paar weken heb ik last van een significante stijging van mijn verbruik. Gemiddeld verbruikt mijn :ford: Focus nu 7/100km. Waar voorheen ik gemiddeld 5.3/100 reed. Ook heb ik de indruk dat de auto inhoudt qua vermogen.

    Mijn kilometerstand is 151.000 en de auto is altijd dealer onderhouden.

    Wat heb ik al gedaan:
    * Bandenspanning gecontroleerd
    * Luchtfilter vervangen
    * Auto laten uitlijnen

    Kan dit aan het roetfilter liggen? Welke opties kan ik nog uitproberen?

    Groet Mark
     
  2. Lopen de remmen ook aan?
     
  3. Laat de auto eens uitlezen. Misschien komt daar iets uit naar boven.
     
  4. Inderdaad eerst maar eens uitlezen. Het zou me ook niks verbazen als bijvoorbeeld het brandstoffilter vol zit, maar als hij daar inderdaad echt last van heeft geeft hij daar een foutmelding op.
     
  5. Seizoenseffect?
    Nat weer, lagere temperaturen, misschien ook nog eens winterbanden.
     
  6. Ik heb zelf gemerkt dat het seizoenseffect hooguit 0,8l/100km hoger verbruik oplevert.
     
  7. Seizoenseffect verwacht ik niet. Er was al sprake van toename bij redelijk mooi weer. Vandaag gaan de winterbanden er onder en ik zal direct vragen of ze naar de remmen willen kijken.

    Brandstoffilter is ook een goede mogelijkheid. Het luchtfilter was ook ernstig vervuild.

    Is er iemand die woonachtig is in de buurt van Apeldoorn die mijn Ford kan uitlezen (los van de dealer)?
     
  8. #8 Dushidog, 15 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 nov 2013
    Grote kans dat de EGR klep goed vervuild is. Met Forte is dat mogelijk op te lossen of de EGR klep schoonmaken.
    Ik heb de 1.8 TDCI station wagon van 2006 en had het probleem dat 's morgens bij koude start hij direct aansloeg maar daarna na een korte rit ( een paar km ) hij niet meer aansloeg. Alleen een tik met de bekende hamer op het EGR kleppenhuis werkte. Hij sloeg daarna direct aan.
     
  9. Als ik me niet vergis helpt Forté niet erg tegen een vervuilde egr klep. Maar de egr klep schoonmaken of in ieder geval controleren kan geen kwaad.
     
  10. roetfilter en additief zijn ook gewoon vervangen bij 120.000km?
     
  11. dat is eigenlijk ook de vraag die ik wilde stellen.
     
  12. Als er een roetfilter onderzit
     
  13. Ik heb 3000 km geleden Forte diesel conditioner toegevoegd. Geen merkbare verandering sindsdien.

    Op rdw staat dat ik geen retrofit roetfilter heb.
     
  14. De 1.6 TDCi heeft eigenlijk nooit een retrofit roetfilter. Affabriek zat er bij de meesten al 1 op, niet allemaal. Op www.etis.ford.com kun je bij het tabblad "Voertuig" je kenteken invullen, met een beetje geluk staat daar wel bij of je een roetfilter hebt (staat overigens alle affabriek opties die je auto heeft op).
     
  15. Waarom dan niet, wanneer je een 1.6 tdci hebt zonder roetfilter kan daar toch gewoon een retrofit op zijn gezet? Op de 90pk versie tot 2007 oid is zelfs nooit een roetfilter geleverd.
     
  16. #16 MarkFocus, 17 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2013
    Ik heb een 2009 1.6 tdci. Volgens de site die rfknol heeft genoemd staat er dit vermeld:

    Primaire eigenschappen
    Productiedatum: 15.12.2008
    Modellenserie: Focus 2008-
    Carrosserie: 5-deurs sedan
    Versie: 40-reeks
    Motor: Diesel 1.6 l DOHC TCI (110 pk)
    Transmissie: Handg. versn.bak, 5 versn. - MTX75
    Aandrijving: LHD FWD
    Emissie: Fase IV + DPF emissies
    Airconditioning: Dual Zone autom. temp.reg. airco
    Exportland: (+)"NL"
    Lak: Panther Black (met.)
    Bekleding interieur: New York / Ebony

    Ik zal bij de vorige dealer informeren of het roetfilter is vervangen bij 120k. De auto is altijd dealer onderhouden en alle servicebeurten zijn afgestempeld.
     
  17. Lijkt er inderdaad op dat je een roetfilter hebt
     
  18. #18 HokusFocus, 19 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2013
    Je hebt sowieso een roetfilter (deze zit achter de metalen kap voor het motorblok en naast de turbo). Bij emmisie fase 4 moet je het roetfilter vervangen bij elke 120k km en moet ook het additief worden vervangen plus in ids worden gereset. Bij een fase 5 hoeft dit niet. Deze zijn geloof ik vanaf 2010 geleverd.
     
  19. Is het olieniveau ook te hoog? Vermoedelijk een probleem met de slangen van de verschikdruksensor, daardoor is de auto veel te veel aan het regenereren.

    Direct laten maken! Overmatig regenereren zorgt voor olieverdunning door diesel. Dit kan op zeer korte termijn ernstige motor/turboschade tot gevolg hebben.
     
  20. Ik heb de auto naar de garage gebracht. Defect bleek inderdaad te liggen aan de slangen en de verschildruksensor. Deze zijn vervangen. Voorlopig lijkt het probleem nu opgelost.
     

Deel Deze Pagina