1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

turbo zelf reviseren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MikeTheBike, 10 nov 2013.

  1. #1 MikeTheBike, 10 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 nov 2013
    Hallo,
    heeft iemand ervaring met het zelf reviseren van een 1.6 tdci turbo mbv een revisie/reparatieset ?
    (dus met nieuwe lagers en keerringen etc.)...
    Turbo is nog niet kapot, maar heeft speling en soms (bij koude start) hoor ik een huilend geluid.
    Dus ik denk eraan hem te (laten) reviseren.
    Is dit zelf uit te voeren met zo'n set ?
    (turbo heeft 210dKm gelopen)

    groet
    Mike
     
  2. Van een 1.6 tdci zeker?

    Hoe erg is jouw turbo kapot? Alleen speling of het geluid van een koffiemolen?
    Bij het laatste moet je heel goed op slijpsel letten, is er veel slijpsel kun je beter een ander blok steken. Anderd geheid dat je zo weer met ellende staat.
     
  3. Reviseren moet je nooit doen, als je een variabele garett hebt kun je het zowieso vergeten.

    Heb je een vaste turbo van ik meen Mitsubishi dan zou het mischien nog kunnen

    Om een nieuw asje en lagers te plaatsen, maar hoe dacht je de boel te balanceren?

    Dit is heel belangrijk, een klein beetje onbalans en ....... snap je?
     
  4. #4 dutchguy, 11 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2013
    Gaat je idd niet lukken.
    Er zijn bedrijven die vgt turbo's reviseren, maar dit is tegen het advies van Garrett in.
    Garrett levert de onderdelen niet, dus alle gebruikte materialen zijn sowieso imitatie.

    Het beste een complete kit halen bij Turbo's Hoet.
     
  5. Ok, duidelijk.
    Is het een optie om alleen een nieuwe/gereviseerde turbo-romp te halen ?
    (in duitsland bij Expert-car.de)
     
  6. controleer op zijn minst of er geen gruis in het zeefje zit van de vacuumpomp.
    dit is een goede indicatie of je kan volstaan met alleen een turbo.
    Vervang ook altijd de banjobout met het zeefje (trek het zeefje er uit! ook bij een nieuwe bout). Dit is op aanraden van Turbo's Hoet.
     
  7. Ik heb wel eens een revisie-turbo van een bekend revisie bedrijf gemonteerd op aandringen van een leasemaatschappij (van beide noem ik geen namen :-))
    Deze floot als een bezetene.

    Ford leverd ook revisie-turbo's welke wél goed zijn (zullen wel met garret delen gereviseerd worden)
     

  8. Wat kostte destijds deze turbo?? Ik weet dat een complete set incl. alle leidinkjes etc. bij Turbo`s Hoet rond de €800,- doen. Verkoop zal een complete set rond de €1.000,- doen.

    @TS: voordat je een turbo gaat vervangen, controleer eerst de hoeveelheid slijpsel (zoals eerder al aangegeven). Is dit erg veel dan heeft het geen zin om een nwe turbo te plaatsen. Deze gaat er geheid binnen afzienbare tijd weer aan. Een tijd terug bij onze 1.6 tdci hebben we zelf de turbo ook vervangen. Zie dit topic: http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=29836&page=13

    Kun je direct zien hoeveel werk er in zit.
     
  9. #9 Albert, 11 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2013
    Garret VGTs worden wel degelijk gereviseerd en schoongemaakt door diverse bedrijven. Dit www.turboclean.nl is daar 1 van. Ik zit zelf te denken om dit preventief te doen als er teveel speling gaat ontstaan of de turbo niet meer goed verstelt. EGR en andere milieu restricities zijn echt killing. Zeker i.c.m. de geringe hoeveelheid olie in het blok is dit wel een dodelijke mix. Veel mensen hebben dit ondervonden.
    Ik ga er iig niet op wachtten.
     
  10. [MENTION=13177]Silver[/MENTION] Baron aka Marco ik weet niet wat deze turbo heeft gekost, omdat de Leasemaatschappij hem zelf aanleverde destijds, meer als 400 ex zal het zeker niet geweest zijn.
     
  11. Verklaart een hoop wou je zeggen.;).
     
  12. Een nieuwe turbo kost bij Hoet rond de €1000,00. laten monteren bij de dealer kost rond de €300,00. Begin van dit jaar nog een prijsopgaaf gevraagd.
     
  13. Zoals ik al zei. ;).
    Wordt bij montage door de dealer het echt volgens voorschrift gedaan? Als wel dan is €300,- niet gek. Het is echt veel werk (qua uren zeker) om het precies volgens voorschrift te doen. Ik kan me voorstellen dat er dealers zijn die een "shortcut" nemen. Dus niet spoelen, geen nwe carterpan, en enkel en alleen de turbo omwisselen. Ook bij preventief vervangen is het wel aan te raden om de reparatie volgens specs uit te voeren.
     
  14. Als die 300 euro voor het uurloon is heb je het wel over ongeveer 3,5 uur werk.
     
  15. Dat weet ik, maar geloof mij dat wanneer je de reparatie volgens specs uitvoert je langer bezig bent, zeker als je ook een roetfilter moet verwijderen.

    Tel daarbij het volgende op: Om te spoelen moet je 2 flesjes Forte motorflush en 1 flesje Forte Top end treatment gebruiken. Kost ook zo`n €60,-. Nwe caterpan bij auto`s boven de 60.000km, dure kit voor de carterpan, nwe olie + oliefilter. Tel dit bij elkaar op dan vind ik €300,- niet gek.
     
  16. Beste,

    Ik heb nog een goede turbo liggen van een ongeval auto C max 1.6tdci 109 pk van 2004. Had 120dkm gelopen en alle 10dkm nieuwe olie gehad. Hebik zelf gedaan, was een auto van familielid. Turbo heeft geen speling, is in goede staat. Voor 175€ mag je hem komen ophalen

    Mvg Chris
     
  17. Nait duur.
     
  18. Gisteren de turbo romp vervangen door een 'nieuw' gereviseerd exemplaar uit duitsland (expert-car.de) voor 175,-.
    Dus alleen het hart vervangen.
    Oude turbo liep verder nog perfect alleen wat olie en beetje speling op inlaat.

    Was een ochtend werk incl. nieuwe olie en filters.
    tevens de olie doorvoer hoeveelheid gemeten, ruim over de 300ml/min.

    Bij inbedrijfstelling auto eerst tijd gestart zonder injectors aan te sluiten zodat er eerst olie in turbo wordt gepompt.
    inmiddels 60km gereden, alles klinkt goed en rijd goed.
     
  19. Hoe bevalt de turbo romp tot nu toe? Zijn er nog dingen waar je op moet letten/ handigheidjes bij het vervangen?

    Mijn turbo doet sinds het weekend niet zo veel meer en er zit aardig speling op de as. Zit nu in dubio nieuw, revisie of nieuwe turbo romp.
     
  20. #20 MikeTheBike, 25 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2013
    Romp doet het prima. inmiddels weer 300km gereden of zo.
    Het is echt een relatief eenvoudige operatie. je kunt overal goed bij.
    Ik zou wel even de oliedoorvoer meten. (en anders nieuwe leidingen!)
    En ook het zeefje uit de olieaanvoer leiding halen. (dat adviseert iedereen)
    (en natuurlijk nieuwe olie en filter erop).
    Olie kun je ook beter in duitsland bestellen. Castrol Magnatec kost daar 35,-/5L. ofzo.
    Echt, ik nederland wordt je flink afgezet. Zeker bij BREZAN ! (90,-)

    Romp is de beste en goedkoopste oplossing als je handig bent.
    In nederland vind je alleen 'gereviseerde' turbo's a 500,-
    (zit ook gewoon zo'n romp in ;-)
     

Deel Deze Pagina