Iemand hier ervaring mee, lijkt me wel geinig om te hebben. http://www.ebay.nl/itm/Automatische...026363161?pt=DE_Autoteile&hash=item1e81c7a319 Update: Heb hem net besteld, ik houd jullie op de hoogte. Mvg Dave
Als er bij de supermarkt op de parkeerplaats mensen achter je auto staan dit even doen. Zijn ze zo weg..!
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat hiervoor je gasdempers wel in zeer goede conditie moeten zijn. Met oudere (versleten) gasdempers gaat het in ieder geval niet werken. De veren zijn er alleen maar om de achterklep het eerste stukje open te drukken. Hierna moeten de gasdempers sterk genoeg zijn om de achterklep volledig te openen. Tevens zal er voor het sluiten van de achterklep ook meer kracht nodig zijn omdat de veren volledig moeten worden ingedrukt. Daarnaast blijft er met de veren continue vrij hoge spanning op de bevestigingspunten van de gasveren staan. Hierdoor kan het voorkomen dat de bevestigingspunten verbuigen.
Waarom dan? Kan me voorstellen dat er op het slotmechanisme en de scharnieren meer kracht blijft staan, maar de gasveren hebben toch niks met de klepconstructie te maken? Het lijkt mij in ieder geval niet heel goed voor de slotmotor of het mechanisme. Wanneer die ontgrendelt zal er veel meer kracht op komen te staan dan waar het op berekend is. Edit: Had niet goed gekeken, maar de veren komen om de gasveren zelf, dan begrijp ik het.
Normaal gesproken zijn de gasveren wanneer de achterklep gesloten is net niet helemaal ingedrukt. De bevestigingspunten van de gasveer hebben dan alleen de kracht van de gasveer te verwerken. Deze zijn hier op berekend. Met deze constructie uit de startpost om de achterklep vanzelf te laten openen worden sterke veren om de zuiger van de gasdemper gezet. Het gevolg is dat wanneer de achterklep gesloten wordt de gasveren + deze sterke veren worden ingedrukt. In dit geval hebben de bevestigingspunten van de gasveer als de achterklep gesloten is dus de kracht van de gasveer + de kracht van de sterke veer te verwerken. Dit kan in sommige gevallen teveel zijn waardoor de bevestigingspunten verbuigen of breken. Ik ben in het verleden zelf ook met veren aan het experimenteren geweest. Echter bij de Focus 2 hatchback is de achterklep dermate zwaar en ligt deze vrij vlak zodat je enorme sterke gasveren en normale veren nodig hebt om de achterklep vanzelf te laten openen. Uiteindelijk heb ik er vanaf gezien omdat de krachten dermate groot werden dat ik dit niet verantwoord vond. Tevens vind ik persoonlijk dat het wel erg veel geld is voor 2 veren en 4 busjes waarmee de veren op hun plaats worden gehouden.
Ik heb een setje van de betreffende verkoper opgestuurd gekregen, en daar zit ook een 'einbauanleitung' bij. Nu is mijn Duits best goed, maar aan de hand van deze omschrijving zit ik toch wel even met de handen in mijn haar... Ik heb hem bijgaand ingescand; Ik loop tegen twee onduidelijkheden aan; Allereerst wordt gemeld dat je de 4 schroeven op de scharnieren van de demper een slag moet losdraaien...echter, op de scharnieren van mijn dempers (focus 2 ;1) zitten geen vier schroeven om dat te doen...het bovenste scharnier zit aan de carosserie vast met twee bouten, maar ik betwijfel of dat bedoeld wordt. Daarna moet ik aan de demper clips losmaken, maar ook daarbij heb ik geen idee over welke clips het gaat...er zitten helaas geen foto's bij de omschrijving, en dat maakt het er niet gemakkelijker op! Gr. Herwin
Heb de set vanmorgen geplaatst, was maar 20 minuutjes werk. - De kogel gewrichtjes zitten met metalen clips vast aan de auto, deze losmaken en gasveer er af nemen, let er wel op dat iemand de achterklep vasthoud, deze is erg zwaar! - Ik heb de gasveer met een stuk rubber vastgezet in de bankschroef, daarna heb ik het kogelgewrichtje los gedraaid en de veren gemonteerd. - Gasveren weer gemonteerd op de en voila! Mvg Dave