1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kosten onderhoud ST170

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Alex1987, 29 okt 2013.

  1. Ik had even een vraag, is onderhoud aan een ST170 uit 2003 veel duurder in vergelijking met een 2.0 Ghia bijvoorbeeld? Hanteert de Ford dealer speciale prijzen voor deze auto's?
     
  2. vast niet, het enige echte verschil met een gewone ghia is dat het interieur wat opgeleukt is en dat de kop en de zuigers/drijfstangen geheel anders zijn. st170 kop zou volgens mij documentatie vrijwel dezelfde zijn als in de rs1, maar ja, hoe vaak verwissel je de kop?

    meer pk's, dus wat vaker verse bandjes, wat vaker een drupje olie, wat eerder een beurt, nieuwe bougietjes en dat soort kleinigheidjes, maar eigenlijk verwacht ik dat het wel mee valt.

    verder is het gewoon een focus met een 2.0 zetec die ze duratec hebben genoemd, en een wat sportiever uiterlijk / onderstel
     
  3. Remmen zijn groter daardoor duurder. Uitlaat is duurder. Schokdempers en veren zijn anders. Het is niet zomaar een "opgefokte" 2.0 zetec. In de basis is het idd een 2.0 zetec, maar kijk je verder zitten er nog wel een boel verschillen in. Uit mijn hoofd zeg ik dat de ST170 getuned is door Cosworth.
    De ST170 heeft variabele kleppentiming, wat de gewone 2.0 (frs1 ook niet) niet heeft.

    Verder moet je rekenen dat doordat er ST op staat dat de onderdelen gewoonweg duurder zijn.
     
  4. Ik begrijp dat onderhoud duurder is dan bij een 'gewone' 2 liter. Maar hoeveel duurder? Voor mijn ibiza 1.6 was ik bijvoorbeeld 125 euro kwijt voor het vervangen van de remblokjes aan de voorzijde. Dit was bij de dealer. Wat zou zoiets bij een ST170 kosten?
     
  5. Remblokken voorkant normaal 165,-
    St170 208,-
    Rs 463,- of performance blokken 750,-

    Kleine beurt normaal 257,-
    St170 257,-
    Rs 257,-

    Grote beurt normaal 382,-
    St170 407,-
    Rs 407,-
     
  6. 750,- voor een setje remblokken? Dan wil ik wel eens weten wat voor bijzondere dingen dat zijn..... een set performance blokken kost +/- 190,- euro.
     
  7. Dat is een duidelijk overzicht. Het is dus duurder maar niet schrikbarend alhoewel die Rs en performance blokken wel erg duur zijn. Of is dat een set incl. Remschijven?
     
  8. Het verschil in de blokken voor de RS zijn de "geluidsdempertjes" die erop zitten.

    Op de performance blokken zitten 2 metalen cilinders die het piepen tegen zouden moeten gaan.

    Prijs zijn wel schrikbarend gestegen, ze waren niet zo heel lang geleden nog 250 en 450 euro.

    Gelukkig ben ik al enkele jaren erg blij met de AP's die ik bij mij eronder heb liggen. Beter, slijtvaster en ook nog eens goedkoper.
     
  9. Behalve dat het onderhoud duurder is, zal ook het brandstof verbruik hoger zijn (2.0: 8,54L/100km | ST170: 9,93L/100km) en de verzekering duurder (hogere nieuwwaarde).
     
  10. Nee alleen blokken
     
  11. Valt allemaal wel mee dus, op de remblokjes na zijn de prijzen tzelfde. Onderstel enzo valt naar mijn idee niet onder onderhoud, mochten de veerpoten enzo duurder zijn, dan blijft t monteren even duur.

    Ford hanteerd zelf geen cosworth belasting, en hoewel cosworth vast invloed heeft gehad bij de ontwikkeling van de duratec/zetec valt dat allemaal wel mee, er zitten nog steeds bougies in van ngk en dergelijke
     
  12. De bandenmaat voor de 17" velgen die onder de ST170 zitten, zijn ook anders dan de standaard maat die geadviseerd voor de Focus Mk1 met 17" velgen. Dit pakt gunstig uit voor de ST170, omdat de maat 215/45R17 een gangbaardere maat is en daardoor voordeliger.
    ___________.___________________215/40R17___215/45R17
    Continental SportContact 3_________€145,90_____€137,30
    Dunlop SP SPORT MAXX____________€131,00____._€120,00
    Goodyear Eagle F1__________.______€120,40_____€116,90
    Hankook Ventus V12_______________€ 93,40____._€ 92,90
    Prijzen komen van www.autobandenmarkt.nl
     
  13. @ timoxr4i: Koppen van een ghia en een st kun je totaal niet met elkaar vergelijk. sterker nog lijkt die van een rs meer op die van een ghia dan die van een st.

    Zoals al aangegeven is de kop met zijn variabele kleptiming ontwikkeld door cosworth.
    Niet dat het onderhoud daardoor duurder is maar vergelijken kun je het dus totaal niet;)

    er zitten wel wat meer onderdeeltjes aan om de kop met zn variabele kleptiming goed te laten functioneren zoals de imrc.
    Als die kapot is ben je toch al gauw 450 euro kwijt. ik kan het weten:nocheer:

    verder hoort een st niet meer olie te verbruiken als een andere motor.
    Die van mij verbruikt echt niks. dus ook dat klopt niet helemaal.
     
  14. Bedankt voor de reacties tot dusver. Ik had al gelezen dat die irmc een zwak punt is bij de focus st170 en dat deze vrijwel altijd een keer kapot gaat.

    Kwa verbruik zal de st170 ook wel wat dorstig zijn, maar dat neem ik voor lief. Een gewone 2.0 is ook niet zuinig te noemen en ik heb de auto niet nodig voor werk o.i.d.

    Is de distributie nog anders bij de ST170?
     
  15. Ja je moeite goed opletten dat de verstelbare poelie goed losstaat bij het spannen van de riem.
     
  16. Oke, maar kwa kosten? Ben zelf geen monteur dus dit zal de dealer moeten doen :lol:
     
  17. Oké, dat zal ik morgen even nakijken.
     
  18. hee herman, ouwe Ex RS turbo coureur (ook FW), weet dat de ST kop wel wat weg heeft van de RS kop, maar das ook wat ik bedoel, de st kop en de RS kop lijken op elkaar, de zetec kop is gewoon een zetec kop zonder gekkigheid, zoals in de escortjes en mondeoos sinds 94 denk ik.

    overigens is het knap lastig om tegenwoordig een snelle productie auto te vinden waar geen cosworth techniek in zit, ford met de St en de RS'sen, Opel met de OPC en vroeger al de GSI, ik heb me zelfs laten vertellen dat VW koppen heeft laten ontwerpen door Cosworth. de Cosworth belasting op moderne motoren komt dan ook te vervallen, en dat scheelt snel zo'n 150 % in aanschafprijs.

    tuurlijk is een variabel kleptimingssysteem prijzig als het niet werkt, maar ga bv eens voor een Audi S3 een bobine vervangen, dan kom je tot de conclusie dat er 3 dezelfde, en 1 andere in zit, die niet onderling wisselbaar zijn, die 3 dezelfde ongeveer 200 euro 't stuk kosten, en de ene losse het dubbele, en dat ze met 75000 km op zijn, dan valt t met een ST wel mee.

    en over de olie, iedere motor met wat meer pk's is wat eerder toe aan frisse olie, niet omdat het op raakt, wat bij zeteccies die veel toeren draaien wel eens wil gebeuren volgens de dealer hier, maar omdat de olie wat sneller "slijt" als bij een 100 pk 1.6.
     
  19. Timo; volgens mij lees je niet goed. ;).
    ST170 kop is totaal niet te vergelijken met de kop van de 1.8/2.0 zetec en dus ook niet met de kop van FRS1. Zoals Herman ook aangeeft lijkt de kop van de FRS1 veel meer op die van 1.8/2.0 zetec.

    Mijn opmerking over het getuned zijn door Cosworth was dan ook bedoeld om te onderstrepen dat de ST170 niet zomaar een opgefokte 2.0 zetec is. Maar een speciaal stukje techniek.

    Door de bank genomen zijn de snellere Fordjes ook wat duurder in onderhoud, dit omdat ze wat exclusiever zijn dan de normale Fordjes en zoals jij het zo mooi noemt; De ST & RS "belasting". ;)
     
  20. #20 sjansse, 31 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 okt 2013
    Misschien heb je hier wat aan, onderhoudshistorie van mijn oude ST170

    16-01-2004 0 Afleveringsinspectie
    21-09-2004 10.232 Tusseninspectie
    02-08-2007 38.591 Tusseninspectie
    19-06-2008 38.596 Afleveringsinspectie
    28-06-2008 38.967 Uitlezen storingscode Motormanagementlampje
    28-06-2008 38.967 Oorzaak Accu, Nieuwe accu geplaatst
    03-07-2008 39.331 Lambdasonde defect wordt vervangen
    03-07-2008 39.342 Schuifdak opnieuw ingeleerd en gesmeerd
    22-07-2008 40.660 Inbouw Lambdasonde
    10-08-2008 40.980 Lampje Airbag aan
    22-08-2008 45.333 Geen storingscode, Nieuwe afspraak incl leenauto
    08-09-2008 46.438 Auto naar garage voor lampje
    Storing in Instrumentenpaneel
    Nieuwe klokpartij besteld
    20-09-2008 46.897 Motormanagementlampje weer aan
    21-09-2008 47.001 Motormanagementlampje weer uit
    01-10-2008 47.730 Nieuwe Airbagmodule geinstalleerd
    04-10-2008 47.943 K&N 57i kit
    16-10-2008 48.395 Motormanagementlampje weer aan
    19-10-2008 48.814 Motermanagementlampje weer uit
    22-10-2008 48.943 Uitlezen storingscode Motormanagementlampje
    Storingscode P1518
    29-10-2008 49.180 Tankmeter en lampje werkt niet meer na tanken
    49.185 Nu weer wel
    30-11-2008 50.600 Cruise control ingesteld op L,M,H= M
    23-12-2008 51.742 Motormanagementlampje weer aan
    27-12-2008 51.858 Motormanagementlampje weer uit
    12-01-2009 52.490 Uitgelezen niets gevonden
    18-01-2009 52.800 Motormanagementlampje weer aan
    27-02-2009 54.700 Lampje weer uit
    13-03-2009 55.456 Schade links voor, auto naar Peter Brauer
    28-03-2009 55.544 Gerepareerd
    09-05-2009 57.790 Motormanagementlampje weer aan
    12-05-2009 57.825 Motormanagementlampje weer uit
    29-05-2009 58.780 Motormanagementlampje weer aan
    08-06-2009 59.336 Tusseninspectie Olie + Filter + Uitlijnen + remvloeistof € 411,01
    Inlaatspruitstuk word nog vervangen
    29-06-2009 60.291 Inlaatspruitstuk vervangen € 0,00
    23-07-2009 Flatblades gemonteerd € 32,95
    14-09-2009 66.661 Keerring versnellingsbak vernieuwen € 179,23
    06-12-2009 70.698 K&N 57i kit gereinigd € 12,50


    Totale onderhoudskosten sinds aanschaf over 35194 km=762.66 en daar zit de 57i kit van 126.97 bij.
     

Deel Deze Pagina