Ford dealer onderhoud versus Universele dealer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door montagne, 27 okt 2013.

  1. #1 montagne, 27 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2013
    Heb mijn :focus2: aangeschaft bij een niet merk garage. Ik had altijd het idee dat de Ford dealer duurder is dan een universele garage m.b.t. onderhoud. Een paar maanden na de aanschaf heb ik bij de garage waar ik de auto gekocht had nog een kleine beurt laten uitvoeren. Kosten: een kleine € 160,- (olie/filter/lampje) Ford heeft de pitstop die met € 125,- goedkoper is dan de beurt die ik heb laten doen.
    Nu de 180.000 km beurt aanstaande is voor de TDCI heb ik Ford gevraagd. Kosten opgave Ford: €591,- incl remvloeistof en roetfilter additief. Een aardig bedrag. Heb een aanvraag gedaan bij een Bosch Car Service in de buurt. Het resultaat zal ik posten. Wat zijn jullie ervaringen?
     
  2. En wat doet Ford voor dat bedrag?

    Want per saldo maakt het bedrag me vaak niet zoveel uit. Maar wel wat ze er voor doen.
    Ook die site waar bedragen vermeld staan voor beurten geeft niet aan wat ford doet.

    Dat is mijn grootste dilemma om iets bij een dealer te laten doen.
     
  3. Bij de 180.000 beurt:

    Olie en oliefilter
    Interieurfilter
    Luchtfilter
    Brandstoffilter
    Remmen inspecteren en reinigen ( wielen los)
    1 jaar Europese pechhulp verzekering.

    Voor dat bedrag wat hij noemt dus ook remvloeistof (61 euro) en additief bijvullen (+/- 90 euro)
     
  4. Ik wil tzt wel een beurt laten doen. Sta dan op 205000 kilometer.

    Ga dus uit van een 100K beurt van 283 euro.

    Alleen de remmen vervang ik zelf, compleet met schijven en minimaal 1 wiellager.

    Dus dan doe ik het werk en betaal ik de dealer voor mijn werk.

    Kan dan beter een afspraak makem voor olie en filters met de apk.

    En de remmen zelf doen.
     
  5. Remmen zitten niet standaard in een onderhoudsbeurt. Die zullen als blijkt dat ze aan vervanging toe zijn als extra worden berekend.
     
  6. Remmen doe ik zelf.

    Ben niet geheel mesjogge.
    Blokjes kosten maximaal 55 euro denk ik en schijven ook zo ongeveer.
    De prijs die de dealer vraagt gaat mij boven de pet.
     
  7. € 422 voor de beurt, idd € 61 voor de remvloeistof en €108 voor de roetfilter additief
     
  8. Opgave is binnen. Bedrag was een stukje lager: 299,54 incl BTW (en 10% korting) Scheelt dus ongeveer € 122,-.

    Opgave (exBTW)
    180dkm beurt arbeid 1,9 uur X 54.63 = 103,80 incl. reinigen remmen
    Olie 4,1 X 9,66 =39,61, Oliefilter 13,20, Carterring 1,85
    Luchtfilter 20,00
    Pollenfilter 22,90
    Brandstoffilter 73,70

    Wel hebben ze een paar essentiële dingen niet opgegeven zoals de roetfilter additief en remvloeistof. Die prijs weet ik dus niet. Ook rekenen ze €50,- ex voor de APK tegen €19,95 incl bij Ford.

    Denk dat ik sowieso voor de APK naar Ford ga. Die kennen de auto het beste.
     
  9. De leasemaatschappij van mijn auto (arval) laat de dealer en bosch car service tegen elkaar opbieden. Bij mijn vorige lease auto (volvo) won bosch, bij mijn huidige ford won de dealer (broekhuis).
    Waarschijnlijk doet de dealer dan wel een competitief bod dat onder hun normale tarief ligt.
     
  10. Ik laat altijd alles bij ford onderhouden en repareren.

    Vorig jaar heb ik de condensor van mijn airco laten vervangen bij ' Bosch car service'

    Zéér tevreden!!!prijs all in (filter, aircogas. Enz en nieuwe condensor) 400euro max.

    Bij ford kwam dit op +/- 700euro denk ik!!
     
  11. #11 Biobak, 28 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 okt 2013
    Een Bosch car service is dus een goed alternatief ipv de Ford dealer?
     
  12. #12 little viper, 29 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2013
    Bosch is een multinational.
    Ze zullen dus zeker interne controle krijgen.

    En misschien zelfs bijscholing?

    Zoals je goede en slechte Forddealers hebt, zal je deze ook vinden van Bosch.

    Zoiezo 'basic' mechaniek zoals batterij vervangen, remblokken, schokdempers, enz lijkt Bosch mij perfect.

    Een oliewissel is naar mijn mening beter bij ford. Zij kennen altijd de juiste olie.

    Je kan natuurlijk altijd op voorhand doorgeven aan Bosch wat ze dienen te bestellen ;-)
     
  13. Toen ik nog leaste ging de auto eigenlijk altijd naar een BCS omdat, in mijn geval, Leaseplan daar afspraken mee had. Ze hebben een haal-en breng service en dat scheelt weer kosten voor een leenauto.
     
  14. #14 montagne, 29 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 okt 2013
    Ik vind dat als ik een garage vraag onderhoud uit te voeren aan een bepaalde auto horend bij een bepaalde kilometerstand dat ze dan, juist als ze alle merken onderhouden, ze zelf moeten uitzoeken wat er allemaal moet gebeuren. Als ik nu op basis van de kosten voor BCS had gekozen waren een paar essentiële dingen niet uitgevoerd! Maar misschien kun je idd voor de basic dingen beter naar BCS (of zo). Aan de andere kant; mijn type diesel is waarschijnlijk niet de enige met een roetfilter additief en dan kan in een simpel tabelletje staan bij welke km zoiets moet gebeuren.
     
  15. bij een dealer weet je iig dat er altijd volgens de ford specs alles uitgevoerd wordt.
    als je bij een BCS zelf dingen moet aandragen dan wil de rekening natuurlijk ook wel eens hoger uitvallen.
    het uurtarief ligt bij de BCS volgens mij wel altijd lager dan bij de dealer, de vraag is: doen ze het net zo snel als bij de dealer? anders is dat verschil ook weer snel verdampt....
     
  16. vind ik ook hé.

    De vraag is of ze ook van elke wagen , bmw, ford, mercedes, enz................ en elk type....
    de gegevens gaan opzoeken :-s
     
  17. goede opmerking;)
     
  18. Wat mij het meest opviel is dat Ford €19,95 rekent voor de APK en BCS € 50,- ex! Compensatie voor het lage uurloon
     
  19. hier rekenen ze bij de universele garage ook 20 euro met wisselgeld terug voor een apk keuring, behalve bij een diesel, dan komen er nog wat kosten bij voor een roetmeting. mijn vorige focus is laatste x voor apk naar dealer geweest, kreeg ik een belletje van de monteur, dit en dit is er loos, moeten we er even naar kijken of doe je dat zelf? ik zeg als je t weet maak het dan maar, bleek een kleinigheidje wat vaak voorkomt, dus kostte me 15 euro extra voor wat werk en wat frummeltjes en een stadslichtlampje wat defect was, als dat bij de universele garage had geweest hadden ze niet geweten wat er defect was en ben je zomaar een uur achterop.

    Mijn ouders hebben een ander merk auto (tot m'n spijt), betreffende een Seat Ibiza uit 2003 ofzo. m'n moeder belde, sta stil, auto start niet, kun je ff komen kijken. is goed, ik heen, niet starten, nog geen 100 meter voor de vag dealer (t eerste wat je bij zo'n auto tegenkomt onder de kap is een vw logo), maar, moeders, eigenwijs als ze is, naar een garage van een vriend van hun af laten slepen, a 50 euro. vervolgens, geen vonk, bobine vervangen, bougies vervangen, kabels vervangen, geen vonk, diverse sensoren vervangen, geen vonk, ECU opgestuurd naar een expert ter testen en divers geneuzel. voordat t verhaal een eind had waren ze 1400 euro achterop en bleek de ECU gewoon volgeregend. ik was even voor m'n werkbus een kleinigheidje halen bij de VAG dealert waar ze vlak voor stil stond, zeg tegen die monteur, zo en zo, dat is het verhaal, wat zeg jij ervan? tsja, bij de ene auto van seat regent het pollenfilter van de airco vol, bij de andere seat regent de ECU vol, een jaar of 6 en dan is de afdichting vergaan, en kun je er bijna op rekenen dat de ECU naar de kloten gaat, maar ach, zo'n ECU kun je herbouwd krijgen voor een goeie 400 euro en die zet jij er zo in hoor...

    dus niets ten nadele van een universele garage, leuk voor de apk en voor banden en uitlaten, maar ik breng m'n auto wel gewoon naar de dealer, die mijn focusje van 99 ook kan dromen!
     
  20. Naar mijn mening blijft het uurloon de bottleneck. Daarnaast worden de verschillen pas echt groot bij grote reparaties. Ik breng mijn escort naar een universeel garagebedrijf en mijn Focus naar de dealer. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik bij de laatste beurt even heb overwogen om deze niet naar de dealer te brengen.
     

Deel Deze Pagina