Tik / ratel 1.6 tdci 2004

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Adrie, 17 okt 2013.

  1. [FONT=&quot]Beste lezers,[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Wie o wie kan mij een indicatie geven van de richting waarin ik zou moeten zoeken of heeft vergelijkbaar aan de hand gehad. Het betreft onze 1.6 tdci van 2004 met nu 256000 km[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Probleem; tikken (ofwel ratelen)van de motor nu vanaf 2300 toeren alleen waarneembaar bij geopend raam bijrijder en bij normaal accelereren. Bij gesloten raam alleen in de verte (bijna niet) hoorbaar. Indien heel rustig wordt opgetrokken is het ook bijna niet waar te nemen met geopend raam. Tik/ratel gaat eenparig op met het toerental en verdwijnt direct bij gas los of wanneer snelheid constant wordt.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Het geluid heb ik voor het eerst waargenomen direct na aankoop ca 14 maanden geleden, km 222000 km. Het deed zich toen voor bij accelereren wanneer de koppeling licht werd bijgedrukt voor een iets snellere acceleratie vanuit lagere toeren (merkte het bij toeval). De Ford garage van aankoop vertelde niets bijzonders te horen en vertelde dat het gewoon het diesel geluid was.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Afgelopen zomervakantie Spanje (ramen open) merkte ik dat het geluid nu toch wel heel erg aanwezig was en naar mijn idée toch niet een diesel geluid was. (inmiddels 3 diesels gereden)[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Na de vakantie auto naar onze garage gebracht en deze (geen Ford maar wel piet precies) heeft test gereden. Hij heeft de Nokkenasketting nagezien en bijgesteld en de distributieriem opnieuw vervangen. (was reeds ook bij aankoop 222000km). Tevens afdichtingen en brandplaatjes injectoren allen vervangen. Probleem was helaas niet opgelost en volgens hem zijn het de klepstoters. Op zijn advies een reiniger van 5in1 toegevoegd speciaal voor hydraulische klepstoters maar dat gaf/geeft niet het gewenste effect, in tegendeel; er zijn nu (ca. 1 maal per week/2 weken) momenten alsof het lijkt dat er lagers of knikkers los liggen te rammelen in het motorblok![/FONT]
    [FONT=&quot]We gaan binnenkort weer de olie wisselen voor de standaard 5w30 ford olie (altijd) zodat de toevoeging er weer uit is.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Reeds vervangen afgelopen jaar; Vacuumregelventiel, Luchtmassameter, dynamopoelie. Egr is gesloten dmv plaatje met 6/7 mm gat.[/FONT]
    [FONT=&quot]Onderhoud iedere 10.000km[/FONT]
    [FONT=&quot]Auto rookt/roet niet, verbruikt gem. 1op 18/19 en schud niet bij start of uitzetten. Turbo is ok met weinig asspeling en zachte fluit in de lage toeren
    [/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Aan de ene kant wil ik het naast me neer leggen omdat ik het idee krijg (ook van onze garage) dat het een zoektocht gaat worden waar ik financieel weinig interesse in heb maar anderzijds wil ik een goede en fijne auto (was ook tot nu ook wel de hobby)[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Wie heeft een idee waar te zoeken?[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Alvast dank voor de input![/FONT]
     
  2. Hoe heeft hij de distributieketting gecontroleerd vraag ik mij af.
    Daarvoor moet je het complete kleppendeksel incl nokkenassen demonteren, en de spanner kun je niet eens verstellen.

    Verder zou het ook een klepstoter kunnen zijn inderdaad, of een versleten nokkenas.
     
  3. Dag Anton,

    Dank je voor meedenken.

    Ik weet wel dat de monteur idd de hele bovenzijde heeft losgehad.
    Hij vertelde dat nokkenasspanner en ketting in goede orde waren (naar mijn idee had hij beter direct kunnen vervangen affin) en dat hij de spanner had afgesteld

    Kostenplaatje voor dit laatste bezoek dus incl. nieuwe distrieriem en vervangen afdichtingen injectoren was € 600,-.

    Wat ik nog vergat te vermelden is dat de tik/ratel tot dit garagebezoek, ca. 3 weken geleden, begon rond de 3000 toeren. Na bezoek werd dit 2200/2300 toeren.
     
  4. @ Anton; een kapotte krukaspoelie rammelt die ook?
     
  5. ik denk eerder aan een kapotte injector...

    als deze teveel/teweinig inspuit kan je ook een geratel horen...

    spring eens binnen bij een bosch servicepunt en hoor eens wat zij zeggen...

    succes!
     
  6. Ja, als in een rammel in het vliegwiel en uit het cartwr
     
  7. Maar zou het geluid van een kapotte kruksspoelie dan ook pas kunnen inkomen bij ca 2300 toeren om vervolgems eenparig te gaan tikken met het verhogen van het toerental?
     
  8. Gezien alle genoemde symptomen denk ik toch te moeten gaan zoeken in de richting van nokkenasketting of slijtage aan de nokkenas zelf.

    Iemand nog een ander idee???
     
  9. Update;
    Inmiddels heeft de C-max een 2,5 weken bij de garage gestaan waarbij alle mogelijke componenten zijn vervangen welke het probleem zouden kunnen veroorzaken. Onder andere de nokkenasketting en spanner.
    Uiteindelijk werd de oorzaak dus niet gevonden door de monteur waarna hij als laatste overging op het meten van de retour brandstof vanuit de verstuivers.
    Afgelopen vrijdag kon ik de auto weer ophalen met de mededeling dat de verstuiver van de 3e cylinder een ca. 30% meer retour opbrengst gaf dan de overige.

    Daarnaast nogmaals een € 1000,- lichter samen met de 4 weken eerder uitgegeven € 600,- maakt me bijna tot het teruggaan naar een focus 1 tddi!!!

    Iemand nog een advies behalve een doosje lucifers??
     
  10. Als uit de retourmeting van de verstuivers al blijkt dat hier een (groot) verschil in zit is het niet geheel onverstandig om alle verstuivers te demonteren en door een specialist te laten controleren/reviseren. Overigens zegt de retourmeting nog niets over het inspuitbeeld van de verstuivers maar het is wel een indicatie dat er iets mis is met 1 of meerdere verstuivers.
     
  11. Ik zou eerst de krukaspoelie goed controleren. Ik heb de dis ketting vervangen (was ik toch al van plan) en de riemspanner maar het geluid bleef. Bleek de poelie te zijn. Als je de poelie goed bekijkt kun je slijtplekken in het metaal zien. Poelie vervangen ca 30 min. Poelie (nieuw) op Ebay.de gekocht voor € 46.46 incl. verzendkosten (naar DE).
     
  12. Distributie ketting zeg je??? Uhm... Lijkt me sterk... Onze 1.6 tdci heeft een distributieriem... Zal die van jou ook hebben.

    Wat betreft de kukaspoelie; voortekenen van een slechter wordende krukaspoelie is een hoop vliegroest in die omgeving, maar ook een spanner die zenuwachtig heen en weer beweegt. Als het ding echt kapot is gaat ie ratelen.
    Geen idee welk merk je van e-bay hebt gehaald, maar bij mister-auto.nl kost het ding iets van €70,-. Er onder zetten is idd een kleine moeite.
     
  13. Er zit een ketting tussen de nokkenassen
     
  14. Dat is bekend, maar de combi dis ketting met riem spanner lijkt mij niet logisch. Als je de riemspanner vervangt, dan vervang je ook (normaal gesproken) de d-riem.
     
  15. Heb dis riem, dis ketting allebei vervangen. En toen ook carter gecontroleerd. Tevens inlaatkanalen schoongemaakt waren bijna voor de helft vol met smurrie. Auto rijdt een stuk beter. Krijgt veel meer lucht bij lage toeren. Ik zou iedereen met dit blok en een hoge km stand willen aanraden de inlaatkanalen te controleren.
     
  16. Riemspanner van de multiriem bedoelde ik eerder
     

Deel Deze Pagina