1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

veer koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door chris92, 27 sep 2013.

  1. Tijdens het intrappen van de koppeling knapte er iets bij het koppelingspedaal. Het gaat om een focus 2 1.8 tdci uit 2005.

    Dit is het onderdeel die op de bestuurdersmat rolde. Je kunt duidelijk zien dat het kunststof afgeknapt is.

    [​IMG]
    [​IMG]


    De auto rijdt verder net zo als anders.
    Als de koppeling niet is ingetrapt zit er een klein beetje speling in het pedaal bij een beweging omhoog.
    Is deze veer een soort eindaanslag?
     
  2. Gaat je koppeling lichter als je hem intrapt, meestal gaat die veer kapot maar hier is meer aan de hand.
    Mischien heeft iemand een tekening van de koppeling.
     
  3. Nee hij voelt net zo aan als normaal. Ik las ook dat het meestal die veer is. Maar dit is iets anders lijkt me.
     
  4. Ja daarom is hier meer aan de hand... geen idee wat voor veer dit is? Als je bij je pendalen kijkt zit er geen plek waar die zou moeten zitten?
     
  5. Intrappen zal iets lichter gaan, wat je wel goed zou kunnen merken is dat je pedaal niet meer zo mooi naar boven komt, en dus lager staat dan normaal.

    Vd week is bij mijn collega ook die veer geknapt (mondeo)
     
  6. zoals Sbro.nl zegt denk ik ook dat je pedaal niet meer volledig naar boven komt.

    als eens met je voet geprobeerd of je de pedaal hoger krijgt geduwd?
     
  7. Je kunt het pedaal inderdaad nog met je voet hoger duwen..
     
  8. veertje is nodig om de Mastercilinder weer op nul te zetten. Zo kan er weer remolie via het compensatiegaatje in de cilinder komen zodat de slijtage van de koppeling opgevangen word. Hierdoor blijft het pedaal ook altijd hoog. als je nu een poosje rijd gaat het pedaal steeds lager zitten. Even een nieuwe monteren dus dan blijft de auto lekker rijden. :)
     
  9. Veer moet wel teruggezet worden inderdaad.
     
  10. Maar hij is afgeknapt. Het is moeilijk te zien waar die veer eigenlijk hoort te zitten.
     
  11. Daarom heb je tegenwoordig ook garagebedrijven. die weten precies waar hij wel hoort en kan je een nieuwe laten monteren. :thumbs:
     
  12. Maar daarom hebben we ook dit forum;) Om niet voor alles meteen naar een garagebedrijf te gaan en daar weer een pak met geld achter te laten, maar om kennis met elkaar te delen. :thumbs:
     
  13. Zonder een stukje gereedschap wat alleen de dealer heeft krijg je dit er met geen mogelijkheid in. Maar dan ook echt met geen mogelijkheid.
     
  14. Oke, duidelijk. Dan toch maar even langs de dealer.
     

Deel Deze Pagina