AANDRIJFAS focus ST 2.5i turbo maakt GELUID

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door little viper, 22 sep 2013.

  1. #1 little viper, 22 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2013
    Hallo,

    De 'cardanas' maakt een éénmalig 'TAK'-geluid bij een korte acceleratie én het vervolgens direct lossen van het gaspedaal.

    Geen 'tak-tak' geluid ofzo.

    Kan je bij focus ST 2.5i turbo de aandrijvingskoppen apart vervangen of dien je direct de volledige cardanas te vervangen :-S

    De ST rijdt super, nergens last van.

    Hij is ook perfect door de autokeuring.

    Misschien het begin van de slijting van de cardanas.

    Enig idee qua prijs etc. Hoeveel werkuren?

    Thanks
    Greets
     
  2. Cardanas?????
    Je bedoelt de aandrijfas? En daar de homokineet van?
     
  3. Dat is het.
    Het is het vlaamse woord voor de aandrijfas.

    De homokineet heb ik nog nooit gehoord in België :-)

    Die 'koppen' zijn de stukken die er op aansluiten.

    Zo zijn er 3 zeker?

    1 aan de versnellingsbak, 1 tbc het linkerwiel en 1 thv het rechtse wiel
     
  4. Met "kniestukken" bedoel je de uiteindes van de assen?
    Dus bakzijde en wielzijde? Daar heb je er 4 van. Die zijn vast los te krijgen maar kosten waarschijnlijk een hoop geld.

    Beter kijk je dan uit voor de verbeterde aandrijfassen welke voor de ST geleverd zijn.
     
  5. #5 little viper, 23 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2013
    Dat is het idd.

    Enig idee wat 1 kniestuk kost?

    Kan het zijn dat ik hier op een topic eens gelezen heb dat dit een zwak punt was op de ST fase 1?

    Die verbeterde aandrijfas en met minstens 1 nieuw kniestuk moet toch een pak meer geld kosten...

    Indien ik zo'n verbeterde as neem, passen die kniestukken van het type oud model er dan wel nog op??


    MAW: indien je de verbeterde as neemt, dien je dan niet de VOLLEDIGE SET te NEMEN??

    Ik twijfel geen seconde aan dat dit beter is hé, maar heel die set kan misschien tot 1800eurokosten incl plaatsing kan toch al gemakkelijk 1800 euro?

    1 kop inclusief plaatsing 500euro?

    Thanks
     
  6. Bestaat de mogelijkheid dat de aandrijfas (oude versie) van de ST fase 1 veilig en goed werkt ook al maakt hij het 'tak' geluid?

    Maw dat dit geluid gewoon eigen is aan de fase 1 ST?

    Kan ik dus veilig en goed blijven rijden ?

    Dat een aandrijving normaal gezien géén geluidjes mag maken weet ik ook. ;-)
     
  7. Heb hier wat zitten zoeken...

    Dat 'getril' van die eerste serie aandrijfassen heb ik nooit gehad.
    Misschien heb ik dan al de verbeterde versie...
    Wagen is begin jan 2007 ingeschreven
     
  8. Dit is een bekend probleem. Om dit op te lossen moet je loctite aanbrengen op de spiebanen van de homokineet in de naaf.
    Dit staat beschreven in Tsb 63/2012
     
  9. Al staat dit er ook bij:
    Moet ik dit toch echt even kwijt:



     
  10. Dit heb ik volgens mij ook, heb heel af en toe dat als ik een bocht maak ook met kort gas en los dat je dan ook een soort tak/geschuur hoor, en dat is maar heel kort 1 seconden en dan is het weg, en dan kan ik doen wat ik wil maar dan hoor ik het niet meer. Ik stoor me er niet aan en het is ook niet elke keer. 1 keer in de zoveel tijd dat ik het hoor.
     
  11. #11 little viper, 23 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2013
    a)
    Hoofdletters zullen niet meer gebruikt ;-)
    (behalve bij het begin van een zin :P )

    Was niet negatief bedoeld.

    b) on topic:

    Goed om te weten dat het dus -mogelijk- hopelijk met "loctite" kan.

    Is dit het gekend probleem van de st's < 2006?
    Of staat dit nog los van de aandrijfassen die werden teruggeroepen?

    Kan het dus ook gebeuren op de modellen > 2006?

    Hopelijk kan het goedkoop met loctite :D

    Maar bij de garage vreesden ze dat dit moeilijk te geloven was :-s

    Ze spraken van een Hollandse herstelling, toen ik de tip voorschreef :schater:

    Maar geef mij dan maar de Hollandse herstelling, indien het zo én goed kan :cool:

    We zullen zien...

    Woensdag gaat de wagen binnen bij een lokale.
    Deze doen alle merken én zijn gespecialiseerd in Rally- en sportauto's.

    Kan je veilig blijven rijden met de speling op de kniestukken?
    Wat wij de "koppen" noemen.

    Wat kosten de kniestukken (indien vervangen moet)?

    Zoiezo ga ik er van uit dat ik het laat maken indien het een ernstig defect is.

    Nog even vermelden dat de st 110.000km's heeft
    thanks

    EDIT:

    extra feedback ivm proleem aandrijf as.

    prijs 380pond==>
    dat zal wel exclusief de kniestukken zijn?

    Of die "oude" kniestukken" pas op het nieuwe type is mij allemaal niet duidelijk.



    http://www.evo.co.uk/buying/buyingguide/288883/ford_focus_st_checkpoints.html
     
  12. Dit is geen Hollandse reparatie, dit is een door Ford voorgeschreven reparatie. Ik zou het dus ook door de dealer uit laten voeren, die beschikt over de servicebrief waar dit instaat.
    Maar als jij je door dat bedrijf nieuwe aandrijfassen aan wil laten smeren moet je dat zelf weten.

    Deze servicebrief was eerst alleen voor de ST maar sinds kort is dat gewijzigd naar meerdere voertuigen.
    Oh ja, er is nooit een "terugroepactie" van de aandrijfassen geweest. Er is alleen een verbetering aangebracht in de productie.
     
  13. Klopt helemaal wat Anton schrijft.

    heb het een 3 jaren geleden ook gedaan . Als je interesse heb kan ik je de handleiding met daarop de benodigde materialen doorsturen.

    Gr. Mau
     
  14. Klopt inderdaad allemaal :-)

    Zonet gebeld naar ford voor afspraak en Tsbnr gegeven!


    Die extra info mag je zeker pm en of mailen!

    Ik hoop dat het goedkomt
     
  15. Dien je bij een reparatie waarvan er een "tsb" bestaat te betalen voor de reparatie?

    Of valt dit enigzins onder een soort van garanatie?
    Ook al is de auto van eind 2006?
     
  16. #16 JW, 24 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2013
    Een TSB is een servicebrief die bedoeld is als informatie voor dealers. In de TSB's staan oplossingen voor bekende problemen of informatie over belangrijke wijzigingen tijdens de productie.

    Een TSB heeft dus verder niets met garantie te maken. Bij auto's waar geen fabrieksgarantie meer op zit zal je dus volledig moeten betalen voor de reparatie.



    Over het algemeen wordt alleen bij een terugroepactie een (mogelijk) probleem kostenloos verholpen bij auto's die al uit de garantie zijn. Over het algemeen zijn dit alleen zaken die invloed kunnen hebben op veiligheid.
     
  17. Hallo :D

    De ST is gemaakt :)

    Niet te geloven dat men op dergelijke "simpele" manier de aandrijfas kan maken :rock:

    kostprijs incl "nieuwe bouten" 110euro

    Thank you!!!!! ;)

    In België zijn er zeer weinig st's dus ik ben misschien de eerste die het zo laat maken :P

    (of al dan niet laat maken)
     
  18. Zo zie je dat lezen op een forum zijn nut kan hebben.
    Heren/dames dank voor het meedenken!

    John
    Grey-ears
     

Deel Deze Pagina