1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

brommend, zoemend geluid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door thomas88, 22 sep 2013.

  1. Hallo collega Ford rijders,

    Aangezien meerdere zoektochten en onlangs óók een reparatie door de garage geen oplossing geboden hebben, dacht ik: ik ga het eens navragen op het Focus forum. (in andere topics vond ik namelijk niet hetzelfde probleem)

    Ik heb een Ford Focus 1.8I - 16V uit 2000.
    Al langere tijd maakt hij intermitterend een brommend, zoemend geluid tijdens het rijden. Soms heel kort, soms tientallen seconden aaneen. Het geluid is nog het beste te omschrijven als een gsm op trilstand die op n tafel ligt te brommen. Het is ook goed te voelen aan het rempedaal, die trilt vrolijk mee.
    Je kunt er zelf niets aan doen, dwz remmen, gas geven, schakelen etc maakt geen enkel verschil.

    Wat ik vaak lees op de forums is een probleem met de wiellagers, iets wat in bochten dan juist meer of minder goed op te merken is. Dat is bij mij niet het geval, op rechte stukken komt het geluid vaak tevoorschijn en in bochten eigenlijk minder vaak.
    Het lijkt ook erger te zijn met nat weer. Onlangs een lange rit gemaakt in barre weersomstandigheden en het geluid was toen bijna continu aanwezig. Terwijl in de lente/zomer maanden het minder frequent voorkwam.

    Volgens de garage had het te maken met de kruiskoppeling/homokineet. Deze is dus onlangs vervangen, maar ook nu is het geluid nog aanwezig.. helaas.

    Hebben jullie ervaring met dit probleem? En nog liever, heeft er iemand een oplossing??

    Alvast bedankt!
    Thomas
     
  2. Ik denk dat het ook handig is om even de kilometerstand te vermelden. Misschien is het een slijtage onderdeel wat op begint te spelen.
     
  3. #3 Michiel35, 24 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2013
    Ik blijf toch in de richting van wiellagers/ een homokineet denken als ik jouw verhaal zo lees.
    Als het geluid te vergelijken is met een trillende mobiel, zou er bij een versleten wiellager genoeg speling op een wiel aanwezig moeten zijn om dit op te merken als je het wiel axiaal heen en weer beweegt.

    Wiellagers kan je zelf testen door in de asrichting kracht op de wielen te zetten. De auto op de krik en dan met beide handen om de beurt kracht zetten op het wiel. Bij de voorwielen kan je ze het best aan de boven- en onderkant pakken. Als het wiel dan beweegt is het wiellager al redelijk versleten.

    Je kunt het wiel ook een flinke slinger geven ( laten draaien dus ) en dan luisteren of je een ( licht ) brommend geluid hoort.

    Versleten homokineten laten inderdaad vaak van zich horen als je stuurt. Naar links sturen en een brommend geluid, zit het probleem vaak rechts en andersom. Je geeft aan dat de garage al een homokineet heeft vervangen. Ik neem aan een ( er zitten in totaal 4 homokineten, per aandrijfas een bij het wiel en een bij de versnellingsbak )? Is de rest ook gecontroleerd, inclusief de ashoezen ( scheurtjes door uitdroging, waardoor het vet eruit kan en vocht/ vuil erin )?
     
  4. De km stand is 'pas' 87500km. Dus dat zou toch eigenlijk nog geen problemen mogen leveren..?
     
  5. #5 Michiel35, 29 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2013
    87500 km is niet veel, zeker niet voor een auto van 13 jaar oud. Is het 100% zeker de originele km stand ( NAP bij de auto? ). Al is de km stand juist, onderdelen slijten niet altijd alleen met de kilometer, maar ook met de jaren. Neem ashoezen, deze zijn van rubber en rubber droogt na verloop van tijd uit, waardoor er scheurtjes in komen, het vet eruit kan en vocht/ vuil erin.
    Slijtage van lagers en homokineten ( wat eigenlijk ook lagers zijn ) hangt naast de kwaliteit van de afdichtingen ( die ook met de jaren afneemt ) ook samen met de rijstijl van de bestuurder. Snel optrekken bijv. geeft een hoge belasting op de homokineten. Snel bochtenwerk ( waar de focus zich best wel voor leent :p ) naast de homokineten ook op de wiellagers. Stoepranden pakken ( vooral die momenten dat je een bocht te kort neemt ) kan ook belastend zijn voor je lagers.
    Km stand zegt dus niet alles ;)
     
  6. als het de homokineten zijn vind ik het raar dat het rem pedaal mee trilt... dan zou ik toch eerder aan de wiellagers denken.. iig iets wat dichter bij de rem zit. Ik heb wel iets vergelijkbaars gehad met mijn vorige ford ka. toen bleken de remblokken op te zijn. Misschien daar eens naar kijken, schijven en blokken..
     
  7. #7 Michiel35, 30 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2013
    Als het geluid continu aanwezig is ( volgens de uitleg van Thomas88 het geval ) , denk ik persoonlijk dat het probleem niet in de remmerij zit. Tenzij er ergens een rem aanloopt, dus controleren kan nooit kwaad.

    Mijn vader zijn Saab had laatst dat bij het remmen het rempedaal een licht pompende beweging maakte ( ABS effect, maar dan veel minder heftig ), die naarmate de snelheid lager was ook minder frequent "pompte". Verder geen rare bijgeluiden. Bleek een kromme remschijf te zijn.
     
  8. Mijn auto bromt op dit moment soms ook licht. Ligt aan de remschijf die krom is.
     
  9. KM stand zegt niets, een remzuiger kan juist bij zo,n lage stand wel eens vast zitten waardoor de blokken niet goed vrij komen.
    Ik heb ook gehad dat het lager om de as welke aan de motor vast zit drooggelopen was en een gonzend zoemend geluid gaf. WD 40 en er kwam heel wat roest uit , ketting vet er in even weg maar kwam weer terug.
    Kortom kan van alles zijn . Homokineet gaat toch meestal tikken juist in de bochten?
     
  10. Ja, klopt. Meestal merk je een versleten homokineet aan tikkend geluid wanneer je een bocht neemt. Tikken in bocht naar links is meestal de rechterhomokineet en tikken in bocht naar rechts meestal de linker.

    De kans dat hier een homokineet kapot is, is dus ook niet zo heel erg groot, of hij moet al erg ver hemelen zijn gezien de probleemomschrijving. Ik denk eerder een wiellager of toch iets met de remmen. Wellicht loopt er een rem aan, al dan niet door een kromme remschijf. Hoewel een remschijf vanzelf wel een keer krom trekt als de rem aanloopt door de hitte, waardoor de auto ook bromt terwijl de rem niet gebruikt wordt.
    [MENTION=13723]thomas88[/MENTION] : Je geeft aan dat je ook trillingen in het pedaal voelt. Nemen deze trillingen af naarmate je minder hard rijdt? Voel je de auto "schommelen" als je remt en hij bijna stil staat?
    Als de auto stil staat en je laat de koppeling een beetje opkomen zodat hij gaat rollen, staat hij dan ook redelijk abrubt weer stil als je de koppeling weer helemaal intrapt?
     
  11. Gaat het geluid met de snelheid mee??
    Ik had ook een gons in de aandrijving zitten, dat waren achteraf gewoon m'n banden.
     
  12. Hallo heren!

    dank voor de vele antwoorden!
    Die km stand is wel origineel.
    Wat je zegt over de rijstijl is begrijpelijk, maar ik ben/we zijn toch redelijk normale bestuurders haha en daarnaast doet ie het al sinds we 'm kochten. Dat bleek al vrij vlot na de aankoop. Ford garage wist er niks van.. konden het neit vinden.. hebben zich er beetje makkelijk vanaf gemaakt, zeg ik achteraf..
    [MENTION=8350]Michiel35[/MENTION]: het geluid is juist niet continu aanwezig! het is een regelmatig terugkomend geluid, soms korter, soms voor langere tijd (minuten).
    Ik heb zelf ook al eens gedacht aan iets met de remmen, aangezien dat pedaal mee trilt.. dwz je voelt het ook aan het pedaal. (niet gezegd dat daar de óórzaak ligt)

    Onlangs heb ik een nieuwe 'ervaring' meegemaakt omtrent het geluid.. Ik hoorde het geluid weer, aanhoudend voor meerdere seconden en probeerde toen via het trillende rempedaal het weg te krijgen door heel kort even te remmen. Toen hoorde ik even toktoktok, leek het alsof iets 'losschoot' en het geluid was weer weg.. Iets wat mij dus nog meer in de richting van de remmen wijst...
     
  13. Nog wat antwoorden op jullie vragen:

    Snelheid en trillen/brommen is altijd het zelfde, staat totaal los van snelheid of wat dan ook. Altijd exact dezelfde toon.

    Schommelende auto bij het remmen heb ik nog niet meegemaakt, ga er eens op letten.
    Koppeling rustig oplaten komen ga ik zo eens extra testen, maar bij mijn weten functioneert dat allemaal normaal. Verder trouwens totaal geen klachten over de auto en z'n prestaties.
     
  14. Misschien is er iets mis met je ABS/tcs pomp.
    Dat voel je in het pedaal en kan ook tientallen seconden duren.

    Zo heel af en toe kan je hier problemen mee hebben zonder dat er een storingscode of lampje in staat.

    Ook bij slechter weer kan bijvoorbeeld een wielsensor net een fractie slechter functioneren.
     
  15. Hahaha, ik zeg ook niet dat jij een snelheidsduivel bent hoor ;) Vorige eigenaars kunnen dat wel geweest zijn :) Da's een van de vervelende dingen van een auto op leeftijd. Die hebben meestal al meerdere eigenaars gehad en er is niet altijd te achterhalen hoe er in het verleden met de auto omgesprongen is :)

    Het blijft altijd een uitdaging zo op afstand meedenken en interpreteren wat een ander precies bedoelt ;)

    Met het testen via de koppeling bedoel ik niet het testen van de koppeling zelf, maar kijken of hij "abrubt" weer stil staat als je de koppeling net genoeg op laat komen zodat hij gaat rollen ( zeg een km of 5-10 per uur ) en dan kijken wat er gebeurd als je de koppeling dan weer intrapt.
    Als er een rem aanloopt of vast zit, zal de auto vrij snel weer tot stilstand komen en dat ook met een schokje net voor het moment dat hij weer stil staat.


    Maar zowiezo....het lijkt steeds meer toch iets in de richting van de remmen te zijn. Het trillende pedaal en nu ook het "toktok" geluid waarna ook de brom weg is. Ook redelijk makkelijk te checken middels de "koppeling methode" zoals ik net geprobeerd heb uit te leggen. Een andere manier is de vrijloop van de wielen controleren. Per wiel ( maar dat snap je wel :p ) de auto op de krik zetten zodat het wiel vrijkomt en er dan eens een slinger aan geven. Loopt hij moeilijk vrij, dan loopt er wat aan en is de kans dat dat door een aanlopende of vastzittende rem komt redelijk aanwezig. Je kunt ook gelijk luisteren of je verder nog geluiden hoort.
     
  16. Word het toevallig ook minder als je over een gat of hobbel bent gereden?
     
  17. Heren!

    Excuses, ben momenteel zelf niet in de buurt vd auto dus probeer via m'n pa de zaken te controleren. Vandaar dat het soms wat langer duurt..

    De vorige eigenaar zou een ouder echtpaar geweest zijn.. mja dat verkoopt natuurlijk altijd lekker, haha, je weet het nooit zeker..

    Auto op de krik om per wiel te controleren ga ik m'n pa vandaag laten doen (hoop ik haha).

    Hobbels en gaten hebben tot nu toe nog geen verschil gemaakt, het geluid stopt daardoor niet, maar wordt ook niet erger.

    Resultaten vd wielcheck volgen hopelijk snel..
     
  18. Ik zou een wiellager ook niet uitsluiten.
     
  19. al meer nieuws wat de oorzaak nu was?
     

Deel Deze Pagina