Mijn tweede auto: een Sea Grey Focus 1.6 TDCI 80kw

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Risky, 10 sep 2013.

  1. #1 Risky, 10 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2013
    Hierbij dus een topic over mijn :focus2: :cool:

    Het gaat om een Focus 2 fase 1 uit het jaar 2006 met een 1.6 80kw TDCI.

    Afgelopen zaterdag opgehaald, en meteen al goed gebruikt, elke dag op en neer naar Antwerpen voor werk dus kilometers maken komt wel goed, en wat rijdt dat goed zeg, zo'n focus! Je kan er lekker mee toeren, maar ook lekker sportief mee rijden. Dat vind ik echt een geweldige combinatie!

    Plannen;
    - Kentekenverlichting netjes maken, is water ingelopen
    - Trommels remmen achter likje verf geven, zijn wat roestig
    - Afdekkap voor de motor zoeken, zit er namelijk niet op
    - USB-achtige aansluiting zoeken die op mijn 6000 CD past
    - Misschien nog een ST spoiler, vind ik wel gaaf staan
    - Ori Ford matten zoeken. Heb nu een verlepte mat onder m'n voeten die veel te groot is, echt niet handig!


    Hier een paar fotootjes, betere kwaliteit volgt nog. De ST die erbij staat is van een maat van me.

    Bij de verkoper:
    [​IMG]

    Onderweg:
    [​IMG]

    En thuis :dance:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Nette focus!
     
  3. Ziet er nog goed uit! Mooie ST ook
     
  4. Bekende kleur :think: Veel plezierige en veilige kilometers met de :focus2: gewenst.
     
  5. Mooie wagen,veel plezier ermee :thumbup:
     
  6. Veel plezier van je focus. Lees evenzeer het preventieve onderhoud, beter om de 15kkm een beurt dam om de 20. Scheelt je veel kans op een verrotte turbo. Veel plezier van deze fijne wagen!
     
  7. Bedankt allemaal, en onderhoud zal ik goed laten gebeuren, wil deze auto wel een tijdje houden, ben er echt heel blij mee!

    Heb de auto nu 8 dagen en zo'n 1100km verder, en hij bevalt super goed :)
     
  8. Intussen alweer een hele tijd verder. Er staat nu zo'n 217.000 op de teller en ben nog altijd zeer tevreden!

    Helaas niet alles zonder problemen,zo heb ik een keer een motorstoring gehad dooreen verstopt roetfilter, lekkende verstuivers, afgebroken gloeibougie (tijdens werkzaamheden verstuiver) en een kapotte dynamo. Oke, dynamo is een slijtage onderdeel ;)

    Voor de rest alles prima, ik zorg gewoon dat hij zijn normale onderhoud krijgt en heb eigenlijk nog niks veranderd aan de auto zelf,maar dat komt misschien nog wel ;)

    Vorig jaar ook een setje winterbanden op lichtmetalen velgen gekocht.
     
  9. Kijk dat is mooi om te lezen! Heb je nog wat met je radio gedaan om usb aan te sluiten?
     
  10. Top! Geen gedoe met een auto, dat is gewoon lekker!
     
  11. Dat is wel bijzonder voor zover mijn kennis gaat.
     
  12. #12 Risky, 26 mrt 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mrt 2015
    Ik had een klacht dat ik steeds diesel lucht binnen in de auto kreeg. Ze hebben toen alle pakkingen e.d. vervangen van de injectoren en gloeibougies. Bij het verwijderen van de gloeibougies zat er (zoals te verwachten) wat roet aangekoekt aan het uiteinde. Bij 1 vd 4 was dat dus genoeg om te voorkomen dat hij er goed uitkwam en zo is er een stukje afgebroken. Gelukkig met boroscoop en klein armpje eruit gehaald dus de cilinderkop is er wel op kunnen blijven.

    Dat was even spannend toen ze belde en dat vertelde :|

    Nee nog niet, ben een half jaar terug langs de Ford geweest voor zo'n "Music Box". Kostte volgens hen €250.. Vond ik toch iets te gek, zeker gezien de prijs die ik er voor moet betalen als ik ze via internet bestel. Heb ook al een alternatief gevonden van het merk Yatour. Ga ik binnenkort eens bekijken.

    Hier nog even een fotootje van m'n Focus met z'n winterbanden/velgen er onder.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. En is die diesellucht nu ook verdwenen? Ik heb namelijk hetzelfde, met name als de auto stationair draait of in een file. Ik heb het ook al een keer aangekaart, maar ze konden niets vinden... Op het werk hebben wij nog een paar Fiesta's van hetzelfde bouwjaar (2006) en daar ruik ik het soms ook...

    Ik weet ook niet of het "gezond" is...
     
  14. Dat is een ander verhaal, er stond dat de gloeibougies waren afgebroken bij de werkzaamheden aan de verstuivers;).

    [MENTION=14055]Jasper82[/MENTION]:
    En diesellucht ruik je ook in een benzine auto in de file. Als de wind richting de motor staat krijg je bij stilstaan ook je eigen uitlaatlucht in het interieur. Als je tijdens rijden altijd diesel ruikt dan klopt er iets niet.
     
  15. Ik had het slecht verwoord inderdaad ;)

    En blijf soms nog diesel ruiken bij stilstaan, maar het is veel minder erg dan het eerst was heb ik het idee.
     
  16. dit had ik ook, bij stilstaan en langzaam rijden een dieselgeur in de auto.
    bij mij waren het de brandplaatjes van de verstuiver die eraan gingen.
    als je de afdekkap van je motorblok afhaalt moet het rond de verstuivers schoon zijn, zit er wat zwarte 'drap' omheen dan is vaak het brandplaatje kapot.

    kost geen drol zo'n brandplaatje maar ze zijn er wel even mee bezig en zeker als de verstuiver nogal vast zit, bij mij waren de kosten (voor 1 brandplaatje) rond de 150 euro.
     
  17. #17 Risky, 4 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2015
    Nou weer eens een update... Alleen helaas niet meer alleen maar goed nieuws..

    Pas geleden de 231.000km gepasseerd. Auto reed prima totdat hij opeens in de noodloop ging. Meteen naar de garage gegaan en uit laten lezen. Ja hoor... roetfilter zit dicht. Ze hadden pas een week later tijd dus uit noodzaak de fouten laten verwijderen en verder rijden. De hele week geen probleem gehad eigenlijk. Toen hebben ze een speciaal goedje ingespoten wat schijnbaar het roetfilter schoon brandt. Kwam veel troep uit dus ik weer tevreden. Ook hadden ze de EGR klep schoongemaakt.

    Auto reed zoveel beter! Echt een wereld van verschil. Helaas een week later weer in de noodloop. Auto weer laten uitlezen. EGR kapot. He kak!

    EGR klep vervangen en inlaattraject gereinigd. Toen ging het roetfilter weer onnozel doen. Roetfilter was niet meer goed te krijgen. Deze hebben ze opgestuurd om professioneel te laten reinigen. Kreeg deze week te horen dat ze dat niet voor elkaar kregen.

    Verschillende opties met de garage gesproken. Nieuw roetfilter is belachelijk duur dus daar ga ik niet eens verder naar kijken. Immitaties zijn schijnbaar slecht verkrijgbaar omdat de kwaliteit slecht is.

    Nu hebben ze mijn roetfilter open geslepen en alles er uit gehaald. Een deze dagen gaan ze alles terug monteren dus ben benieuwd. Zou wel fijn zijn als dat werkt, gezien ik een roetfilter het meest onnozele onderdeel vind wat er op mijn Focus zit (samen met EGR klep).

    Hoop vandaag of morgen meer te horen... Die update zal ik dan hier weer posten.

    Ondanks de Focus een geweldige wagen is begin ik langzaam wel een beetje een afkeer te krijgen tegen de 1.6 TDCI (PSA) motor. Maargoed.
     
  18. Ik ben trouwens echt benieuwd. Wat voor USB-oplossing heb je gevonden voor je 6000 CD?
     
  19. Heel slecht eigenlijk... maar nog altijd niks gekocht voor de 6000CD. Heb pas geleden voor erg weinig zo'n FM transmitter gekocht en dat werkt redelijk goed.

    Zit nu druk met verhuizen en natuurlijk de kosten van het roetfilter verhaal komen er ook nog aan, dus moet even op mijn geld letten.

    Als alles weer in orde is en ik zit in mijn nieuwe huis ga ik toch de Yatour proberen.
     
  20. fijne berichten :nocheer:
    dat 'leegmaken' van het roetfilter, gaan ze dan ook de software aanpassen?
    ik denk zelf dat je foutmeldingen krijgt op het feit dat die bepaalde waardes niet goed meer kan zien.
     

Deel Deze Pagina