1.6 TDCi 110pk slecht optrekken

Discussie in 'Performance' gestart door pqg617, 8 sep 2013.

  1. Hallo,

    Ik heb een tijdje dat mijn focus econetic 1600 tdci 109 pk tot 2000 toeren echt dood is, trekt niks op en vanaf 2000 voluit gaat. Ik heb bij het 100000 onderhoud hem laten uitlezen, het melde 2 storingen van de erg klep! Ik heb al veel gelezen op dit forum ervan maar zou dit met de erg klep te maken hebben of iets anders mss iemand ervaring?

    Mvg
     
  2. #2 kolere, 8 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2013
    Ja, zou goed mogelijk zijn dat de oorzaak een niet goed functionerende egrklep is, maar er zijn natuurlijk nog een aantal andere mogelijke oorzaken.
     
  3. Als er 2 storingen worden aangegeven m.b.t. de egr klep dan ga je toch eerst daar zoeken. Klep vernieuwen en een plaatje ertussen dan heb je jaren lang plezier van.
     
  4. Ja dan toch de egr vervangen. Luchtmassa meter?
     
  5. Lmm gaat zelden kapot bij deze motor, dus lijkt mij op dit moment niet logisch om te vervangen.
     
  6. Toen mijn EGR niet goed was ging de auto in storing en de motor in de noodloop.
     
  7. Mijn focus gaat niet in noodloop en geeft geen foutmelding alleen nahet stoppen aan een rood licht heeft de wagengeen powerniet meer moet hem uitschakelen en terug starten dan
     
  8. Noodloop is onder andere dat hij het vermogen afknijpt;)
    Ik denk dat hij wel in noodloop gaat maar het niet vermeld. Heb ik ook 1 keer gehad (ook maar 1x iets dergelijks meegemaakt)
     
  9. Ah ok, dus egr klep vervangen en afdoppen weet iemand de prijs ervan
     
  10. EGR vervangen bij de dealer koste mij een dikke 500 euro (ik hoefde gelukkig niet zelf te betalen)
     
  11. Yup bij mij zelfde geval geweest.

    In Duitsland laten maken voor grofweg 500€

    Al nieuwe klep erin zit loop ie weer gelijk een tiet ;)
     
  12. Kan het ook aan de dpf liggen heb namelijk 113000 km?
     
  13. zou zomaar kunnen, bij een 'levensduur' van ca 120.000 km

    Mijne is recentelijk vervangen, en ik heb (in elk geval) het gevoel dat ie daarna wat levendiger werd.
     
  14. Hoe weet ik als ik een dpf heb bij mijn 16tdci econetic?
     
  15. Niemand :-(
     
  16. Ergens op mijn papieren van de auto of is mijn 16 tdci econetic er altijd mee uitgevoerd?
     
  17. #18 kolere, 14 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 sep 2013
    Econetic dus vanaf eind 2007 geproduceerd?? hebben altijd een dpf.

    Het lijkt mij alleen minder voor de hand liggen dat het de roetfilter is. Een verstopte roetfilter genereert doorgaans ook foutcodes. De codes die jij opgeeft zijn gerelateerd aan de egr, dus is de kans dat het probleem hier ligt een stuk groter. Daarnaast verkort je de levensduur van het filter aanmerkelijk als je doorrijdt met een slecht werkende egr! Overigens kost een nieuw roetfilter ook ruim 1000 euro, houd daar alvast rekening mee.
     
  18. Ah ok dus bij 120000km vervangen? Ik denk dan aan het verwijderen ervan samen met een motor tuning via atm kost 749euro!Maar eerst egr vervangen en afdoppen!
     
  19. Roetfilter wegschrijven is niet geheel zonder risico en kan alsnog apk afkeur tot gevolg hebben... Ik heb ook een kapotte egr gehad waarbij de auto ook niet vooruit te branden was en bij de motor te herstarten was het probleem even weg. Bij het roetfilter krijg je ander soort problemen en verhelpt de motor opnieuw starten het probleem niet.
     

Deel Deze Pagina