1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2 station trilt bij stationair...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tim@FF, 7 sep 2013.

  1. Hallo,

    Sinds kort valt het me op dat me auto wat trilt bij het stationair lopen, lijkt net of hij te laag stationair loopt (750-800rpm) waardoor de motor gaat trillen.

    Nu dacht ik laat ik eens zo'n flesje injectie reiniger erin gooien, maar natuurlijk gaat dat niet omdat er een beveiliging in de tankklep zit en alleen open gaat bij de pomp (is dit te omzeilen?) .

    Auto rijdt verder gewoon prima en heeft dit jaar April een beurt gehad, heeft er iemand een idee wat het kan zijn ?
     
  2. Wat voor motorisering praten we over?
    Er hoort bij elke auto een trechtertje te zitten om het klepje te omzeilen.
     
  3. Benzine 1.6 , zal eens kijken of dat trechtertje te vinden is bedankt.
     
  4. Misschien een slechte bougie, of bobine defect. Trek eens een bougie kap los om te kijken of er geen water op de cilinderkop staat.
     
  5. Anton hebben deze wagens ook een carterventilatie zoals de Focus I 1.6 16v heeft?
     
  6. Hebben ze wel uiteraard, maar zit anders als bij de Focus 1 en gaat eigenlijk nooit kapot.
     
  7. Waar zou dat trechtertje ergens opgeborgen moeten zijn? Ik ben het nog nergens tegengekomen.
     
  8. of in je dashboardkastje of bij het reservewiel.
    let wel op, de zwarte trechter is voor benzine en de witte voor diesel.
     
  9. bij mij zat deze er ook niet bij, heb hem recent aangeschaft bij de dealer
    kost maar een paar euro:schater:
     
  10. Inmiddels nog niet echt iets opgeschoten, heb wel zo'n bluetooth geval gekocht om de Ecu uit te kunnen lezen met mijn android telefoon alleen zie ik geen gekke dingen of foutmeldingen.

    Het is echt alleen op de lage toeren dus stationair, zo rond de 750-800rpm loopt ie dan.
    Lijkt net of ie soms ff een terugval heeft.

    Nu las ik iets over het gasklephuis en nog iets om misschien schoon te maken, iemand die misschien nog weet wat het kan zijn...auto loopt verder gewoon goed als ie maar niet stationair loopt.

    Kan een slechte accu ook het probleem zijn ?
    Dit werd vermeld bij de keuring dat de accu redelijk slecht was alhoewel de spanning wel gewoon goed is in rust en met motor aan.
     
  11. Gisteren de accu eraf gehaald, stappenmotor en ecu zijn ge-reset en de motor loopt nu een stuk vloeiender alleen nog steeds bij stationair soms een raar gesputter of gestoot (niet hevig oid).

    Als ik gas geef hoor onder de auto ook een soort blaas of zuig geluid, misschien is dit wel gewoon normaal maargoed ik zoek DE oplossing ..iemand de gouden tip ?
     
  12. Ja, 1 van de eerste reactie's was over de bougie's
    nog niets gehoord of je die al vervangen hebt...kan echt een groot verschil
    maken
     
  13. Idd thanks zal deze bestellen en vervangen, zoveel kost dat ook weer niet inderdaad.

    Zal evengoed nog even de vacuumslangen checken als ik ze kan vinden.
     
  14. Zou ze niet bij de ford bestellen qua prijs. Zijn zat andere opties
     
  15. Webshop besteld, NGK bougies setje 20,-

    Ook geen water bij de bougies gezien dus, hopen dat het een gare bougie is.
    Al heb ik de klachten dus alleen bij stationair.
     
  16. Probeer het desnoods met een accu welke wel goed is.
    Bobine kan ook de schuldige zijn.
     
  17. Inmiddels nieuwe bougies erin, auto reageert veel beter/veller en motor draait wat mooier.
    Alleen nog niet helemaal van de problemen af, wel een stuk minder geworden.

    Nu zag ik ook iets voorbij komen dat een software update kan helpen ?
    Vraag me af wat er dan precies gedaan wordt en hoe een update dit kan verhelpen als het probleem langzaam is ontstaan.

    Bij stationair wil de motor een beetje bokken of uitvallen lijkt het, alhoewel het toerental wel vrij goed stationair blijft.
     
  18. volgens mij is dat gewoon een ford kwaaltje dat heeft de mijne ook!
    als je je been tegen het middenconsole aanhoud voel je het duidelijk.
    dat van het lucht geluid is gewoon standaard als je snel veel gas geeft en direct loslaat hoor je hem zuigen.
    ben hiervoor ook allemaal naar de dealer geweest en daar werd mij verteld dat het een beetje met deze motor te maken had.
     
  19. Dat is heel mooi, het is ook inderdaad niet dat het zo storend is en er echt iets mis lijkt te zijn.

    Ga zoiezo nog even kijken of ik de stationairklep kan schoonmaken, luchtfilter en luchtmassa meter.
     
  20. De Focus 2 benzinemotoren hebben geen aparte stationair regelklep meer. De stationair regeling wordt door het gasklephuis geregeld. Daarnaast hebben de normale 1.4 en 1.6 Duratec ook geen luchtmassameter (de 1.6 TI-VCT heeft deze wel).

    Je zou kunnen kijken of het gasklephuis erg vuil is en deze indien nodig kunnen reinigen. mijn ervaring is dat het reinigen van het gasklephuis een kleine verbetering kan brengen.


    mijn 1.6 Duratec liep ook altijd wat rauw en bij langer stationair draaien niet altijd even stabiel. Sinds ik de nieuwste PCM firmware heb geladen loopt mijn motor merkbaar mooier stationair en klinkt ook minder rauw. Mijns inziens is het dus zeker de moeite waard om hier ook eens naar te kijken.
     

Deel Deze Pagina