Brandstofretourleiding vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Dark Angel, 2 sep 2013.

  1. Ik wil deze week mijn brandstofretourleiding vervangen van mijn 1.8 TDCi.
    Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten en hoe ik alles het beste los kan halen???

    Moet ik na het vervangen ook nog weer het systeem op druk brengen, net als na het wisselen van het brandstoffilter??
     
  2. Ik weet het niet zeker maar volgens mij staat er op een retourleiding geen druk.
     
  3. #3 nickysmeding, 2 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 sep 2013
    Er staat weinig druk op de leiding dus ontluchten oid is meestal niet nodig. Let wel op met de klemmetjes deze zijn soms lastig los te krijgen.
    Maakt na het vervangen alles goed schoon en er kan eigenlijk niets meer mis gaan.

    Edit: zie nu 1.8 tdci staan. Deze heeft dacht ik geen klemmetjes. Maar weet niet naar zeker.
     
  4. Er zitten metalen klemveertjes achter waarmee de blokjes op zijn plek worden gehouden.
     
  5. Ja die bedoelde ik ook. Laat ze niet wegschieten. Ze zijn prijzig!
     
  6. De Klemmetje hoeven er overigens niet uit, alleen de lip omlaag drukken is voldoende om de leiding eruit te halen. Tevens wat vet op de nieuwe o-ringen doen, en voorzichtig want deze zijn erg fragiel.
     
  7. Er zit al aardig wat vet op de nieuwe o-ringen. Zitten beschermdopjes op die voorzien zijn van vet.

    Zal zo eens gaan beginnen en hopen dat het wil
     
  8. Gaat goedkomen, is geen raketwetenschap. Alleen even schoon en voorzichtig te werk gaan.
     
  9. Nou het is gelukt maar vraag niet hoe :nocheer:
    Uiteraard moest er 1 van de klipjes, niet los schieten maar gewoon afbreken......
    Wensink in Apeldoorn gebeld en die had de bewuste klipjes nog wel op voorraad, dus meteen maar 4 opgehaald. Kosten dan wel 3,90 per stuk maar wou het gewoon in 1 keer goed doen.
    Vervangen zelf is indd prima te doen, maar je moet dus wel heel voorzichtig zijn met die klipjes, beter is om gewoon 4 van die dingen er meteen bij te vervangen.

    Nu hopen dat de lekkage daadwerkelijk over is, anders ben ik bang dat het toch de verstuivers zijn.................

    Zal vanavond of morgen even wat foto's erbij doen en mischien even een how-to maken.
     
  10. Zie je nog wat aan de o-ringen van de oude leiding?
     
  11. Heb even foto's genomen van het hele spulletje.

    Hieronder het blokje wat op verstuiver 4 zat, je kunt duidelijk zien dat de o-ring beschadigd is, mist een hapje uit zeg maar.

    [​IMG]

    Van de overige 3 kun je eigenlijk niet iets waarnemen....

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De laatste zat op verstuiver 1 en deze lekte ook redelijk. Nu is deze verstuiver altijd al "nat" geweest, al vanaf het moment dat ik de auto gekocht had. Maar het was nu net zo erg als bij verstuiver 4.

    De nieuwe retourleiding (lees, die blokjes met 0-ringen) zit ook veel beter en strakker als de oude, de oude zat ruimte op, vooral op verstuiver 1 en 4. Dat is nu helemaal weg en ze zitten alle 4 super mooi en bijna geen beweging in.
    Tevens heb ik het idee dat de oude klipjes (zie foto hieronder waarvan er dus eentje afbrak bij demontage) ruimer zaten dan de nieuwe, deze zitten ook veel strakker waardoor de blokjes beter in de verstuivers vast blijven zitten.

    [​IMG]
     
  12. Mooi zo!

    Ik zou zeggen job well done!
     

Deel Deze Pagina