1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo doet het opeens rustiger aan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ralphitz, 1 sep 2013.

  1. Hoi! Ik ben net terug van vakantie met de auto en heb veel kilometers gereden in twee weken tijd. Na een weekje in de bergen viel me op dat het vermogen van de auto was afgenomen. Ik merkte namelijk op dat de turbo niet altijd meer reageerde. Hoog in de drie heb ik het idee van wel, maar wel een beetje maar. Geen idee of dat de turbo is, maar sowieso in de tweede versnelling helemaal niets. Echter, na een paar dagen niet rijden lijkt deze het heel even te doen aan het begin van een de rit. Ik hoor geen opvallende geluiden tijdens het rijden of bij stationaire motor. Na wat zoekwerk op het forum lijkt de turbo een zwak punt te zijn van de 1.6 tdci 109pk. De wagen heeft 168000 op de teller. Uiteraard 'mis' ik het vermogen van de turbo wel, maar rijden is er niet onoverkomelijk mee geworden; hij rijdt prima maar trekt wat trager op. De auto heeft direct voor de vakantie, dus drie weken geleden, bij de Ford-dealer een grote onderhoudsbeurt gehad en zijn er wat aanvullende werkzaamheden aan verricht. Niet aan de turbo, naar ik weet, daar is ook niets over gezegd, had ook geen klachten toen, maar wellicht aan aanpalende onderdelen? Toch heb ik wat advies nodig:

    Is de turbo stuk? Is doorrijden verstandig of moet deze zsm gerepareerd danwel vervangen worden? En op welke kosten kan ik rekenen?
     
  2. Het zou kunnen dat je gewoon een scheurtje in 1 van de turbo slangen hebt. Dat kun je eventueel zelf controleren.
     
  3. Of de roetfilter die vol zit.
     
  4. Of de regelklep van de turbo die stuk is.
     
  5. of klierende EGR klep...
     
  6. de EGRklep heeft een interne positiesensor, dus als deze niet goed sluit/ opent dan krijg je direct een foutmelding.

    geen enkel luchtlek? geen blazend geluid bij optrekken of smurrie aan de luchtdarmen?

    150dkm is de leeftijd van een koppeling, kan dus zijn dat je motor wel alle kracht geeft, maar de koppeling dit niet meer kan doorgeven aan de versnellingsbak...

    kostprijs turbo tegen de 1300 a 1400euro, koppeling tegen de 1000... al ben ik dit laatste niet helemaal zeker...
     
  7. Hoezo de koppeling de "kracht" doorgeeft aan de versnellingsbak....
    Als het de koppeling is, dan merk je dit aan hele andere zaken.
     
  8. Reparatie bij de Ford-garage afgerond.
    Zoals jullie merken is er wat tijd overheen gegaan en ben gegaan op het moment dat ik ook brandstoflucht in de auto ging ruiken (na het verlaten van de snelweg).
    Geconstateerd werd: 1. Vacuumregelklep turbo stuk, is vervangen; 2. Verstuiver stuk, is ook vervangen; 3. Bij uitlezen diagnose bleek EGR-klep al aan te geven dat deze aan vervanging toe begint te raken, echter nog niet urgent genoeg dat deze melding geeft op dashboard. Aangezien dit €1400 bij elkaar zou gaan kosten, is de vervanging van de EGR-klep achterweg gelaten, scheelde €400, maar met de aantekening dat deze toch niet lang hierna alsnog vervangen dient te worden. De turbo werkt weer goed, het geluid van de motor klinkt volgens mij ook weer "normaler".

    Overigens is anderhalve maand geleden bij de grote beurt de pakking van de kleppendeksel vervangen vanwege dat ze olielekkage constateerden en dachten dat het daarmee opgelost zou zijn. ik heb er niet naar gevraagd daar, maar zou dit enige relatie met elkaar kunnen hebben? En onderling, een relatie tussen verstuiver, EGR-klep en de vacuumklep van de turbo?
     
  9. #9 FrankL, 1 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2013
    Je mag blij zijn dat je Turbo nog heel is. Maar inderdaad is het een zwakke plek.

    3 dagen voor de zomervakantie, merkte ik ook dat ik minder vermogen had. Ook hoorde ik een sissend geluid. Toen bleek er een scheur in de intercooler slang te zitten (100 euro voor een nieuwe).
    Tijdens de vakantie, met de caravan erachter, moest ik de berg op met 80. Echter bergaf ging daarna ook met 80. Heel langzaam ging de auto weer richting de 110. Vreemd. Misschien een voorteken. (Dit gebeurde met elke berg, dus niet vals plat).

    2 weken geleden heb ik een grote beurt gedaan, met distributieriem. Daarna begon de auto licht te stotteren (toeval?). Vorige week begon de auto af en toe heftig te schokken en viel het vermogen weg. Dit duurde soms wel 5 minuten. Ook kon ik de turbo horen fluiten bij lage snelheid.
    De garage constateerde dat de Turbo het nog wel deed, maar dat deze vervangen moest worden. Ze hadden beschadigingen gezien. Dit kost mij 2600 euro. Na vervanging moet het boekje gevolgd worden, anders krijg je geen garantie op de turbo. Dat betekent een spoelbeurt en een uitvoerige test. De kans dat de test niet uitkomt is erg groot. Het advies was dan ook om de motor te vervangen, 5000 euro. Gekke Henkie.

    Gisteren mijn laatste spaarcentjes opgemaakt aan een andere Focus, zucht. Maar nu een benzine wagon 1.6 uit 2009. Ik ga toch dichterbij werken. (Hopelijk heb ik hier meer plezier van).

    Ik hoop dat dit alles jou bespaard blijft. Als ik alles vooraf had geweten, was hij de deur uit gegaan. Misschien iets om over na te denken nu hij nog rijdt? Als de turbo het gaat begeven, is de auto ineens een heel stuk minder waard!
     
  10. Dat is wel een heftig verhaal. Had de Focus altijd zijn beurtjes op tijd gehad e.d. ?
     

Deel Deze Pagina