1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roetfilter vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Albert, 19 aug 2013.

  1. Heren en dames,

    A.s. zaterdag mag ik mijn Focus ophalen.:cheer: Dit is een 1.6 TDCI uit 2009 met +- 160.000 km uit de lease. Natuurlijk kijk ik daar naar uit. Ik vroeg me af of het roetfilter ook vervangen was bij 120.000 km. Dit is toch wel een heet hangijzer voor mij. De verkoper/eigenaar van het bedrijf wist me te vertellen dat dat niet het geval was. Hij doet zelf ook veel 1.6 tdci blokken onderhouden, ook bij andere merken die hetzelfde blok gebruiken.
    Hij was heel stellig en zei dat het allemaal maar een beetje marketing (lees flauwekul) was om het roetfilter om de 120.000 te vervangen. Hij zei dat hij er in zijn carriere er 1 vervangen had die er echt aan toe was. Ook was het mogelijk het roetfilter uit te spuiten met een ???hogedrukspuit??? en de computer vervolgens te resetten. Kunnen we dat trouwens zelf met de ELM327 kabel?
    Wat moet ik daar nu mee? Moet ik maar afwachtten totdat de auto slechter gaat lopen cq storingen gaat vertonen? Moet ik preventief het roetfilter laten vervangen of zelf uitspuiten zoals de garagist vertelde? Ford Nederland is heel duidelijk in zijn voorschriften en schrijft vervanging om de 120.000 voor. Maarja dat is nou ook niet echt een onafhankelijke partij...

    Wat is wijsheid en wat zijn de consequenties van doorrijden?
    Ik heb 6 maanden garantie en een afleverbeurt erbij gekocht.
     
  2. Heb inderdaad wel eens gehoord dat het filter uitgespoten wordt met een stoomcleaner. Schijnt te werken, maar of het net zo goed werkt?
     
  3. #3 antig01, 19 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2013
    Wij hebben een keer in opdracht van een Leasemaatschappij een filter laten reinigen bij een dieselspecialist. Dit filter zat verstopt. Kosten waren 300 euro. Filter heeft het daarna nog 55.000 uithouden tot de volgende verstopping.

    Dat filter moet gewoon vervangen worden, er zijn al diverse auto's met gesmolten radiateur ventilator van de weg gehaald. Misschien zingt hij het uit tot 180.000, wie zal het zeggen.

    Die verkopende partij valt in ieder geval gruwelijk door de mand als "specialist" als je het mij vraagt.

    Als je doorrijdt prima, maar zorg dat je een bedrag op je rekening hebt staan om het direct te laten vervangen zodra de storing zich aandient. En hopen dat dit niet te ver van huis zich aandient.
     
  4. #4 Albert, 19 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2013
    Ik vond het ook wel een vreemde reactie. Hij werd zelfs een beetje gepikeerd omdat ik wat doorvroeg, maar hij was overtuigt dat het allemaal maar marketing was. Ik gaf dus ook aan dat Ford aangeeft het ding te vv om de 120.000 en dat ik redelijk actief ben op diverse fora waar het gros toch ook verstand van de 1.6 TDCI heeft en men daar ook gewoon het filter om de 120.000 km vervangt. Ik vind het ook wat vreemd dat een leasemaatschappij het niet laat doen bij de voorgeschreven km-stand. Zoiets heeft toch ook invloed op de garantie?
    Wat voor afspraken zou ik kunnen maken met de garagist betreffende het filter wat redelijk is? Ik heb natuurlijk 6 maanden garantie, maarja zul je net zien dat ik problemen krijg na 10 maanden.
    Of gewoon aankloppen als ik binnen het jaar sores krijg met het filter? Wat zijn de kenmerken van een verstopt filter? Motormangement storingen? Slecht lopen? Kan ik met de ELM-kabel hier nog iets over uitlezen? Asgetal oid?
    Maakt het nog verschil qua prijs als ik het bij een dealer of een specialist laat doen?
     
  5. Storing wordt blijkbaar niet verwacht door verkoper binnen 6 mnd. Dat is calculerend gedrag. En dat de leasemij het niet doet is van hetzelfde laken en pak. Meestal zingen de filters het nog wel even uit na 120.000. Dus dat is direct 1200 bespaard op een auto die geen storingen krijgt. Meestal gaan de autos steeds vaker regenereren. Totdat het te erg wordt en er storing komt. Dan is het verbruik al omhoog gegaan en is er verhoogd risico op meer roetneerslag in de olie, met extra risico op verminderde smering. Het eerste wat daaraan kapot gaat is meestal de turbo.
    Die leasemij was niet toevallig leaseplan? Die staan erom bekend aan het eind van de lease minimaal onderhoud te doen.

    Nu hoeft het hele elemaal niet zo te zijn dat je een probleem hebt, maar ik zou niet wachten met dat filter op problemen.
     
  6. #6 Albert, 19 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2013
    Geen idee welke maatschappij het was. Ik krijg nog een uitdraai van de garagist met alle zaken die gedaan zijn als onderhoud van de leasemij.

    Kan ik zelf het asgetal uitlezen? En eventueel resetten als ik zelf de stoomcleaner door het filter haal? En kan ik zien op de laptop wat de stand is van het additief?

    Mocht het verbruik ineens omhoog of er mm-storingen zich voordoen zal ik me zeker melden binnen de garantie bij het bedrijf en daarbuiten een imitatiefilter zelf monteren, maarja dan moet ik wel de computer kunnen resetten. Wel lastig allemaal.
     
  7. gewoon (laten) vervangen, zeker met hetgeen je nu allemaal weet rij je toch niet lekker in je nieuwe auto.
    en wat als die op zaterdagmiddag om 5 uur in noodloop gaat omdat het roetfilter (te) vol zit?
    uitlezen en resetten gaat volgens mij alleen met IDS of WDS oftewel het computersysteem van Ford zelf als ik het goed heb.
    regel desnoods een deal met de garage, ieder de helft betalen?
     
  8. Ik kreeg absoluut niet het idee dat mijnheer er voor openstond het roetfilter te vervangen. En ik denk ook niet 50/50. Ik heb al een beurt/poetsen/Airco beurt/nieuwe banden e.a. dingen bedongen in de overeenkomst. Daar had m`neer trouwens ook nog een opmerking over. Hij was zelf op vakantie ten tijde van de aankoop en vond het achteraf niet nodig dat de 2 voorbanden vervangen werden maar het wel zou doen. Er zat idd nog 4 mm op, maarja het was nu eenmaal overeengekomen Toen werd ik zelf ook een beetje geagiteerd.
    Ik denk dat ik binnenkort dan maar een exemplaar bestel bij topcats.nl (385,-) en deze zelf monteer. Moet ik dan ook nog via de dealer om te laten resetten? Ik neem aan dat de handeling voor een gemiddelde sleutelaar goed te doen is.
     
  9. marketing? tja...

    de mijne reed niet eens meer (dubbele noodloop?!) harder dan 30 toen het filter vol zat.

    Denk eerder dat ie zelf bezig is met marketing als ik zo op dit forum lees wat er allemaal geschreven en geadviseerd wordt.

    Dat kreng kostte volgens de Ford dealer incl montage tegen de 1000,- euro.
    (bij mij VOOR de aanschaf vervangen, maar wel degelijk op 120.000 km)
     
  10. vergeet ook de regeneratievloeistof niet.
    ik heb 'm toen laten vervangen door een Ford monteur hier op het forum die de benodigde software (van de dealer?) had om de boel weer te resetten.
     
  11. Mijne is onlangs vervangen door een aftermarket-ding.
    Scheelt je zowiezo een bak poen.
    Op het forum zijn er die dit klusje wel willen/kunnen doen voor je.
    Er vanuitgaande dat je dit niet zelf gaat doen.

    Regeneratievloeistof heb ik daarna laten vullen bij de dealer tijdens een beurt.
     
  12. Ik denk dat ik eerst de gatantiepetiode vol ga rijden en dan het apparaat ga vervangen.
     
  13. Oké, Let dan goed op het olieniveau, als dit stijgt is hij te vaak aan het regeneren.
     
  14. En stijgend niveau duidt op diesel in de olie, verdunning dus. Ook ooit goed voor de smering.
     
  15. Hoe kan er dan diesel in de olie terecht komen? Ik ben niet geheel a-technisch, maar het fenomeen roetfilter is nieuw voor me en ik baal er nu al van. :D Dat hebben die groene rakkers weer prima voor elkaar gebokst...Het liefst las ik een rechte pijp in het ding en laat ik het apparaat uit de software schrijven. Klaar en uit met het roetfilter...Maar dat zullen ze bij de APK niet heel tof vinden denk ik? :mrgreen:

    Een diesel moet ROKEN! :rock:
     
  16. Na meermaals de dealer te contacteren waar de fofo in onderhoud was geweest niets wijzer geworden.

    Vervolgens is er een overzichtje opgevraagd van de leasemaatschappij waar de auto vandaan komt. En wat denk je????

    Het roetfilter is vervangen met 124.000 km en nog geen jaar geleden! ! ! :cheer::dance::rock:
    Ik ben dus helemaal in mijn nopjes. Scheelt me een bak geld.
     
  17. beter :thumbs: nu lekker doorsturen tot de 240.000 en dan weer zien wat je dan gaat doen met dat ding ;)
     

Deel Deze Pagina