Trekhaak onder wagon f2f2

Discussie in 'Exterieur' gestart door Sandra, 18 aug 2013.

  1. Ik wil aan het einde van dit jaar een trekhaak onder mijn Focus laten plaatsen.

    Het is een Focus II Wagon, fase II.

    De bedoeling is om er een vouwwagen mee te gaan trekken. Qua gewicht blijf ik onder het rijbewijs B, want ik heb (nog geen) E erbij. Wat ik misschien wel ga doen als ik definitief besluit met een vouwwagen op stap te gaan. (zwaarder kan de wagon toch niet lekker trekken)

    Heeft iemand ervaring met het later onder monteren van een trekhaak?
    Nog adviezen welke te kopen, door wie te laten plaatsen etc.?
    Geeft het nog problemen met de (al van fabriekaf) achteruitrijsensoren?

    Ik zie heel veel verschillende prijzen. Onder de tweehonderd los te koop. Maar inclusief monteren gaan de prijzen al tegen de vijfhonderd of meer aanzitten. Ik ben niet kundig genoeg hem zelf te monteren.

    Alle tips zijn welkom.......

    :dance:
     
  2. #2 Zenith, 18 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2013
    Voor een vouwwagen achter je Focus heb je geen E nodig.
    Dat heb je pas nodig als je aanhanger zwaarder is dan 750kg
    De toegestane maximum massa van de combinatie moet dan meer bedragen dan 3.500 kilo.
    Dat ga je waarschijnlijk niet halen met een Focus + vouwwagen.

    De achteruitrijsensoren geven geen probleem als je de juiste kabelset monteert. Deze schakelt de sensoren uit zodra de aanhanger aangesloten wordt.
     
  3. Ik weet dat ik geen E nodig heb, maar kan geen kwaad volgens mij. Zouden meer mensen moeten doen als ik kijk naar mijn afgelopen keer op de camping. Zelfs de kleinste vouwwagens kregen ze niet normaal op hun plek.

    Ik las juist dat een trekhaak ook zonder aanhanger al de sensoren kan storen. Oftewel de auto continu aangeeft dat je ergens tegenaan rijdt als je achteruit gaat. Daarvoor raden ze een afneembare aan,aar dat hoeft voor mij niet en is veel duurder.





     
  4. tadaaa:

    http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=21341

    iemand met dezelfde kleur auto is je voor geweest ;)

    ik heb geen PDC, maar had bij de kabel wel een speciale boxje erbij die er tussen
    geklikt moest worden hiervoor.

    Merk trekhaak maakt niet zo heel veel uit, Thule is wel 1 van de duurste, dus
    die heb ik laten liggen, alleen past deze dus zonder de bumper iets uit te moeten
    snijden.
    Ik heb een Bosal met ECS kabelboom, kabelboom is het belangrijkste om de juiste
    aan te schaffen, ga altijd voor een OEM kabelboom
     
  5. #5 Blauwitje, 18 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 aug 2013
    Sandra ook als de achteruitrij sensoren niet uitgeschakeld worden werken ze ook gewoon met je trekhaak, dus een afneembare is geen must. Ik heb aftermarket sensoren en die gaan niet af op mijn afneembare trekhaak als ik die laat zitten, i.v.m een aanrijding bij het stoplicht hebben we die er nog steeds op zitten ter preventie, onze bumper heeft blijvende schade omdat wij die schade nooit vergoed hebben gehad. Wat ons nog steeds verbaasd
     
  6. als ik die verhalen lees, zie ik dat het zelf doen zeker goedkoper is......

    maare hiero twee linker handen wat betreft auto's :-) Lampjes vervangen lukt me nog wel, maar dit klinkt me veel te technisch..............

     
  7. Mischien zijn er mensen op het forum die voor relatief weinig geld jou willen helpen?!
     
  8. ik heb een aftermarket(?) trekhaak met de verkeerde kabelboom dus.....
    als er een aanhanger achter hangt schakelt deze niet de parkeersensoren uit als ik de auto in z'n achteruit zet (best wel irritant)
    het is een vaste trekhaak en geeft geen storingen als er niets aangekoppeld is.
    probeer [MENTION=3422]antig01[/MENTION] of [MENTION=7013]nickysmeding[/MENTION] eens te vragen of zij je kunnen helpen met monteren ervan.
     

  9. Tja gelukkig rijden we ook niet dagelijks achteruit met een aanhanger... de meesten moeten hem afkoppelen....:schater:
     
  10. ook gezien

    wellicht wat laat maar heb zelf flink gezocht en kwam bij www.trekhaakland.nl uit voor onderdelen had een goed uni kabelsetje waar ik goed mee weg kon en een nieuwe haak voor het geld van een gebruikte
     
  11. #12 Mukkel, 24 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2013

    De regels zijn verandert, ja mag nu veel meer trekken zonder E.
    Het getrokken gewicht mag nu zelfs zwaarder zijn als de trekker.
    Als het geheel maar onder de 3500KG blijft.

    Regeltjes zijn 19 januari 2013 aangepast en versoepelt
    Aanhanger gebruiken met rijbewijs B

    U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:

    • De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
    • Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
    Als je Fordje 1200KG mag trekken, dan mag je er een caravan, aanhanger of whatever aanhangen met 1200Kg max. maa.
    bv mijn fofo 2.1 wagon heeft een maximaal toelaatbaar gewicht van 1880KG + 1200trekken => 3080KG
    Je komt met een focus/combi dus nooit aan de 3500KG.

    Dus je kunt met een focus alles trekken wat je wilt met een B rijbewijs.
     
  12. Niet zwaarder dan de auto zelf mag trekken! dus niet alles lol
     
  13. Ja oke :P maar dat spreekt voor zich toch ?
     
  14. Voor sommigen niet...
     
  15. het blijft een vreemde regel als je al die jaren de oude regel gewend bent,
    maar mij hoor je niet klagen, ik mag ineens 150kg meer trekken:thumbs:
     
  16. En dat terwijl ik juist voor een 14% gekozen heb en maar 300 kg mag trekken.
     

Deel Deze Pagina