kachelventilator en/of weerstand kapot...

Discussie in 'Electronica' gestart door nielsvdleest, 17 aug 2013.

  1. Dag beste mede focus eigenaars,

    Ten eerste wat een vondst dit forum, te gek dat dit er is voor mensen die zelf hun auto onder handen willen nemen.

    Helaas kom ik hier direct om hulp vragen :(
    We zijn sinds donderdag terug uit Oostenrijk na een heerlijke vakantie.
    Aangekomen in Nederland houdt pardoes de ventilator ermee op.
    Ik geloof dat ik niks hoor of voel aan luchtstroom op geen van de 4 standen.

    Natuurlijk direct naar de garage om te vragen of hij het kan fixen. Het nieuws...."Uit mijn ervaring is het de kachelmotor die doorgebrand is! kosten aan materiaal ca €300,-"...
    Nou, die bedragen kennen jullie hier ook naar ik heb gelezen in alle andere topics over dat ding.

    Mijn vraag is als volgt; Kan ik zelf nog iets doen om mijn kachelmotor te redden en/of wellicht een weerstand te vervangen?
    Belangrijker nog, kan ik dat wel zelf als über leek?

    Voor de duidelijkheid, ik heb alle topics over dit onderwerp gelezen maar ik heb te weinig verstand van dit soort zaken om zelf een conclusie te kunnen trekken uit verschillende onderwerpen en problemen met dit geval.

    Mijn dank is groot, alvast :)

    Niels
     
  2. #2 Blauwitje, 17 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2013
    Je zou een de weerstand los halen,, mischien kan je die doormeten, en een kachel motor kan je waarschijnlijk wel zelf doen mocht dat het zijn (mischien eentje van de sloop) er is een topic over een dasboard kastje bovenin maken daarin zie je foto, s staan waar bij een focus 2 de dash eruit is, dan zie je duidelijk waar de ventilator zit!

    Ter aanvulling. Is er geen zekering kapot?
     
  3. #3 nielsvdleest, 17 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2013
    Ik heb inmiddels de stoute schoenen aangetrokken en zowel de weerstand als de kachelmotor eruit gehaald (met het hart in mijn keel).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu een multimeter kopen en meten maar....hopelijk krijg ik die meuk weer terug zoals het hoort :)
    Maarrrrr, die motor zag er wat vies uit....wat stoffig maar hij ziet er niet doorgebrand uit ofzo. Of ik weet niet hoe doorgebrande elektronica eruit ziet.

    Het is hoe ze het zeggen: "Meten is weten!"
     
  4. Zelf even 12 volt op die motor zetten en kijken wat die doet, als die nog werkt kan de weerstand, bekabeling of de schakelaar in het dashboard stuk zijn.
     
  5. hoe doe ik 12 volt op dat ding? via de accu, of kan dat ook met iets anders?
     
  6. Met een accu of een 12v omvormer als je die hebt?!
     
  7. Hey allemaal,

    Even een update! De weerstand was de boosdoener de vorige keer.
    De motor liep als een "dolle" maar wel stroefig.

    Dus, nieuwe weestand er in en hij deed het weer....deed!
    Vorige week plopte hij er weer uit. Ik ben dus bang dat ik mss toch aan een nieuwe motor zit of helemaal reviseren.

    Nou is mijn vraag of er alternatieven zijn voor de merk ford motoren of zit ik aan de dure motor vast. Van de sloop durf ik niet zo goed eigenlijk omdat ik mss dan ook weer een oude kapotte koop.

    Of?....zou ik zelf zo'n motor open kunnen maken om die dan vervolgens schoon te maken?
    Of is dat onbegonnen werk voor een leek?

    Bedankt iig allemaal voor jullie reacties.
     
  8. Ik heb dit ook gehad met mijn vorige fofo, wel een type 1 overigens. In die auto heb ik een keer waterlekkage gehad als gevolg van een kapot interieurfilter-houder. Hierdoor bleek de kachelmotor aangetast te zijn waardoor die veel te zwaar draaide en de ene weerstand na de andere sloopte.

    Uiteindelijk heb ik hem wel vervangen door een tweedehands exemplaar via de Onderdelenlijn. Koste mij incl. verzending 80,- in plaats van 175,- voor een nieuwe...
     
  9. Een weerstand gaat veelal defect doordat de motor te zwaar draait dus te veel stroom trekt, als inderdaad deze te zwaar draait de lagers inspuiten met WD 40. Hopelijk helpt dit
     

Deel Deze Pagina