1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2006 1.6 Tdci bij-geluid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Niels84, 15 aug 2013.

  1. Beste forum leden,

    Na meerdere Franse auto's gereden te hebben, heb ik onlangs een Focus 1.6 Tdci uit 2006 gekocht (110.000 km op de teller). Tevens is dit mijn eerste diesel auto.

    De auto bevalt prima echter is er 1 ding wat mij opvalt.
    Als ik de auto start komt onder de motorkap een soort elektrisch geluid vandaan, alsof er iets opstart. Wanneer ik de auto uitschakel schakelt dit geluid mee uit.

    Weet iemand wat dit geluid is / kan zijn en of dit geluid normaal is?

    Groet,
    Niels
     
  2. Is het de elektronische stuurpomp? Die zit onder de koplamp rechts.
    Vraag even iemand aan het stuur deze draaien als je ernaast staat, het geluid veranderd dan iets.
     
  3. #3 TDDI stage 3, 15 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2013
    Gefeliciteerd met je :focus2: Misschien is het ook handig om je even voor te stellen en een foto van je :focus2: Er is veel e doen over de 1.6 TDCI motoren, als je forum even doorleest dan kan het veel geld besparen. Je moet deze motoren met liefde en veel aandacht behandelen.
     
  4. Even voorstellen, idd wel zo netjes :D.

    Nadat mijn vriendin en ik verhuisd zijn waren wij opzoek naar een tweede auto ivm woon werkverkeer. Zij gebruikt al jaren onze Clio en blijft deze ook gebruiken. Voorheen kon ik op de fiets naar mijn werk, maar gezien dit nu 85 km per dag is toch een tweede auto.

    Na meerdere Franse auto's gereden te hebben kwamen wij nu deze Focus 2 tegen, die voldeed aan onze eisen (foto volgt). Testrit gemaakt en eigenlijk meteen verkocht voor dit type. De uitrusting met sportstoelen en de armleuning in het midden zorgen voor een erg comfortabele zit. Het gaat trouwens om de 1.6 Tdci met 109 pk uitvoering.

    Voor aankoop ook uitgebreid dit forum gelezen waardoor ik reeds van enkele problemen op de hoogte was. Uit de onderhoudsgeschiedenis blijkt dat de auto ieder jaar van een kleine beurt en nieuwe olie is voorzien.

    @ antig01
    Net even onder de kap geluisterd, geluid komt idd van rechtsvoor en verandert wanneer het stuur beweegt. Dit raadsel is dus opgelost.

    Toen ik de kap open had viel het me op dat na het uitschakelen een zacht elektrisch geluid hoorbaar is wat ongeveer 15 sec aanhoud (uit de buurt van de motor zelf). Is dit ook normaal of duid dit op een versleten EGR? Met de kap dicht is dit niet hoorbaar. Het display geeft ook geen foutmeldingen oid.
     
  5. Dit is de egr klep, die wordt nog circa 5 keer heen en weer gestuurd om roet van de klep te verwijderen. Dit is normaal.
     
  6. Veel plezier met je nieuwe 1.6 TDCI. Ik hoop voor jou dat je er meer plezier van zult beleven dan ik.
    Ongeveer 1,5 jaar geleden stelde ik mij ook voor. Toen zei iemand dat ik op moest passen voor de turbo. Mijn turbo is vorige week gedeeltelijk overleden (2600 euro bij de dealer) en de motor moest ook vervangen worden (5000 euro, anders geen garantie op de turbo). Hier heb ik geen geld meer ingestoken. Rij nu een benzine Focus. :)

    Heb je al een nieuw roetfilter? Volgens de Forddealer waar ik hem had gekocht, kon ik er nog erg lang mee doorrijden (heb ik ook gedaan tot 175.000). Mijn eigen Forddealer volgt de adviezen van de importeur en vervangt deze standaard bij 120.000km. Een duur geintje.

    Helaas heb ik er dus 3 maanden geleden een nieuw roetfilter op laten zetten en een 3 weken geleden een nieuwe distributieriem.
    Vandaag staat de teller op 198.000, en is deze halverwege Duitsland richting Polen, gok ik.
     
  7. #7 Albert, 2 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
    Erg zuur verhaal FrankL. Nu maar hopen dat niet iedereen van dit lot verzegeld is...Waarschijnlijk niet. Er zijn ook mensen op dit forum die al jaren en met veel plezier hun 1.6 TDCI rijden.
    Hou gewoon de richtlijnen aan vwb het onderhoud. Maak de onderhoudsinterval 15.000 km voor de olie. En vervang je roetfilter elke 120.000 km dat is beter voor de turbo....
     

Deel Deze Pagina