1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 110pk Vermogen weg ?

Discussie in 'Performance' gestart door Dutchie, 4 aug 2013.

  1. Vraagje aan de kenners.

    Als ik met de caravan rij en met 5 pers in de auto heb ik wat kleine probleempjes

    Caravan leeg gewicht 1100Kg, beladen ong 1250Kg, max 1350kg (Hobby de luxe easy van 2004)
    Focus 1.6 TDCI 110 PK max trekgewicht 1300Kg

    Op de heen weg naar de vakantie Frankrijk (dordogne) heb ik wat probleempjes gehad met de auto

    De meeste stukken rij ik in z'n 4 zo rond de 100 km/u, 5e versn is mogelijk maar het toerental ligt dan te laag om lekker door te rijden. Er zijn enkele stukken (hellingen) waar ik terug moet naar z'n 3 en dan rij ik rond de 80 km/u.

    Nu heb ik een aantal keer gehad dat de water temp veel te hoog werd, airco uit, kachel aan gezet, raampjes open etc zodat de warmte weg kan. De temp zakt dan redelijk snel weer terug naar "normale" waarden

    Is dit normaal voor deze motor of is er iets mis waardoor ik vermogen of trekkracht mis

    Recentelijk is de turbo al uit voorzorg vervangen en zijn ook de injectors al vervangen.

    Ik weet dat de combinatie niet optimaal is, als alles mee zit komt er komend jaar een andere 2e auto bij die de caravan wat beter kan trekken en gaat de Arosa de deur uit.

    Oja ik zit nu nog in Frankrijk en moet nog terug naar NL
     
  2. Ik heb bij mijn eigen Focus gemerkt dat hij de hele hoge toeren (3000+) minder prettig vind dan in zijn 4 80/90 blijven rijden. Zodra ik onder de 70 kom krijgt hij het te warm met caravan, mijn vermoeden is dat hij dan niet genoeg rijwind heeft.
    70/80 in zijn 3 krijgt hij het standaard te warm.

    Is wel zo dat die van mij een 1.8 diesel is.
     
  3. Normaal is 80/90 in z'n 4 geen probleem. Maar zodra het onder de 80 zakt schakel ik terug naar 3 en daar heb ik een aantal keer gehad het koelwater te warm werd. Hellingen waren maar 6% en verder geen rare dingen.

    Denk dat ik een "koele" dag uit zoek om de terugweg aan te vangen, misschien dat dat ook nog wat scheelt.

    Verder iemand nog tips ?
     
  4. Controleer even of de ventilator gaat draaien als je de airco inschakelt. Dan weet je ook dat die het doet. Kan gewoon stationair met de motorkap open, zodra de airco inschakelt moet ook de ventilator gaan draaien. En airco uitschakelen al voor dat de auto te warm wordt kan ook helpen, de airco vraagt niet alleen veel vermogen, hij produceert ook nog eens een hoop hitte.
     
  5. Heb hetzelfde adh heb dit al vermeld in m'n topic, als ik trg ben uit Duitsland (donderdag) ga ik es langs de garage.

    Want ik rij met 140-150 op de autobahn de hellingen op en zak helemaal trg na +-80 als het niet meezit zelfs na 60km/h zelfs als ik trg schakel voel ik nergens geen vermogen, airco heb ik ook al es uitgezet om te kijken of het dat was ma dat maakte geen verschil bij mij :(
     
  6. Hetzelfde hier met een 1.6 benzine. In z'n 5 een beetje helling en de temp loopt op, maar niet gevaarlijk hoog dat ik allerlei dingen uit moet zetten en de kachel aan. Schakel ik 1 versnelling terug gaat het goed, stabiel in het midden van de temp. meter. Misschien dat je te veel vraagt van de auto. Snelheid terug en wat meer toeren zou kunnen helpen. Je kunt ook overwegen om de auto te chippen, iets meer koppel :)
     
  7. Hoe is het niveau van de koelvloeisof?

    De motor kan nu zijn warmte al niet kwijt, laat staan bij (nog) meer vermogen. Dat gaat de motor in noodloop en kun je de combinatie op de vluchtstrook zetten.
     
  8. Maximaal koppel van een 1.6 tdci ligt net boven de 2000 toeren.
    Tot 3000 toeren blijft dit behoorlijk hoog.
    Dus wil je met je toch wel maximale combinatie kunnen rijden, dan zal je vermoedelijk de 4e en ook 3e versnelling moeten gebruiken met snelheden die in de 2000-3000 toeren range zitten.
    Airco uitzetten lijkt me bergop ook niet zo vreemd.
     
  9. Airco gaat zo wie zo al uit bij de hellingen, maar deze schakelt ook vanzelf uit als de auto meer vermogen vraagt. Koelvloeistof zal ik morgen eens checken, van de week al wel het olie peil gecheckt en deze was nog ruim voldoende
     
  10. De airco gaat op 2 manieren automatisch uit: bij volgas (pedaal naar de vloer) of bij dreigende oververhitting.
    In het laatste geval ben je eigenlijk al te laat.
    Dus als je de berg op gaat kan ik je aanraden om hem met de hand uit te zetten onderaan de helling.
     
  11. Nou bij mij is het motormanagement lampje gaan branden daarstrax...

    Nog altijd hetzelfde probleem nit meer of minder.

    Iemand tips?
    Zou ik ADAC bellen of dergelijke, want ik moet donderdag nog zo'n 300km na huis rijden..
     
  12. Nevlo, zou ik gewoon doen!
    En ook stoppen met het hijacken van iemand anders zijn topic ;)
     
  13. Oke dankje..

    Excuses voor het hijacken, maar dit was het enige probleem gerelaterde draadje wat geladen stond, aangezien internet belachelijk duur is hier.
     
  14. heb vandaag een auto op de zaak gehad met soortgelijke klacht, gebrek aan vermogen
    tot onze verbazing hebben we van alle vier de verstuivers de afdichtingen vervangen en erna hebben we meer vermogen
    terwijl geen duidelijke verstuiverlekkage waar te nemen was

    eventueel zou je dat ook nog kunnen proberen wie weet heb je daarmee geluk
     
  15. Ondertussen zijn we weer terug in NL, terug weg is goed verlopen.
    1x water temp aan de hoge kant gehad, verder weinig problemen.

    Grootste deel van de reis zonder airco gereden waardoor we dus net dat beetje meer hadden blijkbaar. Het lijkt er nu ook op dat de auto hier in NL meer vermogen heeft als voorheen.

    @ truckowner,
    bij de laatste beurt zijn alle 4 de afdichtingen vervangen net als de turbo welke uit voorzorg is vervangen i.v.m. spelling op as

    Vorig jaar was er ook al een lekage bij de afdichtingen, welke toen ook al is verholpen.
    Bij de laatste beurt nogmaals aan gegeven dat e.e.a. nog niet lekker liep, en nu hebben ze alle 4 de afdichtingen vervangen (vorige keer maar 2 blijkbaar).
     
  16. Je hebt er een caravan erachter gehad he? Dan moet hij hard werken en brand de boel van binnen schoon. Scheelt een stukje in vermogen inderdaad.
     
  17. Klinkt allemaal bekend in de oren.
    Vlak voor de vakantie heb ik een nieuw roetfilter gekregen. 2 dagen voor de vakantie hoorde ik een sissend geluid als ik gas wilde geven, en ik had geen vermogen. Bleek dat er een scheurtje in de dikke 'intercoolerslangrubbertje' te zitten. Helaas was het rubbertje 97 euro, want ik kreeg de hele slang erbij. Maar gelukkig had ik het vermogen weer terug.
    Op vakantie met de caravan naar Frankrijk (35 graden buiten) moest ik af en toe terugschakelen naar de 3. Maar als ik eenmaal berg af ging, kwam ik niet boven de 100, terwijl ik normaal op vlakke weg makkelijk de 115 haal. Na een 5 minuten voelde ik de pit weer terugkomen.
    (Ook ik merkte dat de Climate Control vanzelf uitschakelde, pffff).

    Op vakantie zelf geen problemen gehad. De terugreis heb ik 's nachts gedaan, allemaal zonder vermogensverlies.
    Echter nu, 4 weken later, merk ik dat ik af en toe mijn vermogen kwijt ben. Dat is al 2 keer gebeurd. Ik hang dan in z'n 5 achter een vrachtwagen. De vrachtwagen gaat naar rechts en dan....weinig. Terug naar de 4.....iets meer. Het lijkt wel of mijn 136pk weer 109 is geworden.
    Nog 7000 km (7 weken voor mij) dan krijg ik een nieuwe distributieriem. Ik zal dan maar gelijk gaan sparen (hoe?) voor een nieuwe klep (of iets anders) :(
     
  18. Als je achter een vrachtwagen rijdt, is de luchtweerstand vele malen lager. Dus dan kun je prima in de 5 versnelling rijden. Is de vrachtwagen weg, dan moet je alle lucht weer zelf aan de kant duwen. Rijd je op dat moment nog in z'n 5, dan produceert de motor veel te weinig vermogen om de hele combinatie op snelheid te houden.
    Zie ook deze vermogens grafiek. Bij 90km/h in 5 maakt de motor ca. 2000 toeren en heb je maar 70pk tot je beschikking. Schakel je terug naar 4 dan draai je iets meer toeren, maar ook dan is het vermogen maar ca 100pk.
     
  19. Gevalletje motor te warm. Hij schakelde de airco uit om te zorgen dat hij niet overbodig werd belast.
     
  20. Weet niet welke versnellingsbak jij dan hebt, maar 90 km/h in z'n 5 zit veel lager dan 2000 rpm.
    2000 rpm in z'n 5 zit ik hier op 105 km/h (op de teller)
    De situatie die je schetst is dus nog iets erger, denk dat je blij mag zijn als je 50 pk ter beschikking hebt bij 90 in z'n 5.
     

Deel Deze Pagina