1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Parkeersensoren inbouwen (met geluid)

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door JeeVee, 1 aug 2013.

  1. #1 JeeVee, 1 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 aug 2013
    How-To: Parkeersensoren met geluid FoFo 1- 1/2 :cheer:

    Omdat ik vaak achteruit moet parkeren, leek het mij handig om parkeersensoren te installeren. Na wat rondsnuffelen kwam ik uit op op het “Akoestisch parkeersysteem” van Conrad, toevallig ook nog in de aanbieding voor 25 euro, normaal 29,95 euro dus geen geld.

    De set bestaat uit:
    [​IMG]
    • Besturingseenheid 100 x 72 x 36 mm
    • Luidsprekertje met 3 standen hoog/laag/uit
    • Aansluitkabel voor de stroomverzorging
    • 4 Ultrasone sensoren gelabeld A, B, C, D
    • Gatensnijder
    • 4 Compensatieringen voor de sensoren
    • handleiding
    Het geheel kwam in een geschenkdoos (?) uitermate goed verpakt aan.

    Het systeem wordt geactiveerd door de unit te voeden met de draad die naar de achteruitrijlamp loopt. Dus alleen bij het achteruitrijden zijn de parkeersensoren actief.
    De plaats waar de sensoren moeten komen luistert vrij nauw, onderlinge afstand moet 30-40 cm zijn en mooi gecentreerd.
    Ik gebruik ivm een mogelijke installatie van een trekhaak een andere verdeling nl: 35-50-35 ipv 40-40-40. De trekhaak mag nl niet zichtbaar zijn voor de sensoren.

    Ik heb de sensoren in de kleur van de bumper gespoten. Zorg dat de zijkanten van de sensoren geen verflaag krijgen, anders gaat het monteren moeizaam.
    Eerst goed vetvrij maken met bijv. wasbenzine, dan:
    2 dunne lagen plastic hechtprimer
    3 dunne lagen spuitlak
    2 dunne lagen heldere lak
    Let op de juiste droogtijden ivm uitharden, monteer de sensoren ruim 24 uur na de laatste behandeling.

    Uitmeten/aftekenen is belangrijk, gebruik hiervoor schildersplakband, voorkomt tevens beschadiging aan de lak.

    Zoek eerst het midden van de bumper horizontaal, 11 cm vanaf de bovenrand. Geef dit op de schilderstape aan. Dit is belangrijk omdat de hoogte voor de sensor 50-80cm moet zijn en achter de bumper een metalen balk zit die bij andere waarden mogelijk kan worden geraakt. Op deze hoogte kijken de sensoren recht naar achteren, hoger of lager is dit niet het geval en moeten eventueel de compensatieringen worden gebruikt.
    Zoek nu het midden van de bumper verticaal: trek de lijn as van de ruitenwisser, slot door.

    Situatie met optie trekhaak:
    Markeer 25 cm en 60 cm vanaf het midden links en rechts.

    Situatie zonder:
    Markeer 20 cm en 60 cm vanaf het midden links en rechts.

    Heb voor het boren van de gaten de foto van JEROENVV op zijn draadje genomen.

    Bepalen waar de sensoren moeten komen: Situatie met trekhaak
    [​IMG]

    Installatie:
    Ik heb de regelunit links in de bagageruimte gemonteerd daar is ruimte genoeg. De draden van de sensoren kunnen via een rubberplug waterdicht naar de bumper en uiteindelijk de afzonderlijke sensoren worden gevoerd. Dit laatste ging wat lastig omdat ik dit onder de auto moest doen. Daar zitten voldoende bevestigingsmogelijkheden om de draden vast te zetten. De massa heb ik van een punt in de buurt afgetapt. De + voor de voeding was even zoek, ik heb die gevonden op de blauwe stekker. Haal deze even los en meet met het contact aan en de versnelling in de achteruit of er spanning staat. Ik vond twee pennetjes met spanning pennetje 1 en 3. Met de versnelling in de neutrale stand alleen pennetje 1, dus de draad naar pennetje drie is de achteruitverlichting + . Verbind deze met de regelunit. Speaker monteren, klaar en testen.
    Achteraf had ik beter het kastje rechts kunnen monteren en de voeding van de draad naar de achteruitverlichting aftappen. Heeft ook nog als voordeel dat er geen draden in de buurt van de uitlaat hoeven te lopen, gemakkelijker bij het monteren. De speaker heb ik in de bagageruimte gemonteerd, en de piep is op stand “HI/ II” goed te horen. Ik zou hem achteraf buiten de bagageruimte hebben gemonteerd op stand “LO / I”.

    De praktijk:
    Het parkeersysteem schakelt zich bij het in de achteruitschakeling van de versnelling automatisch in (bij contact aan of lopende motor).
    Als inschakelcontrole klinkt er een sec. lang een bevestingspiep. De afstand tot een hindernis wordt met toenemende intensiteit van de pieptoon aangegeven: grote afstand = langzame pieptoon, geringe afstand = snelle pieptoon tot continue pieptoon.

    De volgende waarschuwingsbereiken gelden:
    Veilig bereik van 200 – 100cm
    Waarschuwingsbereik van 90 – 50 cm
    Gevarenbereik van 40 -0 cm ( <30 cm continue pieptoon)

    Je moet even wennen aan het systeem, wachten tot het is ingeschakeld en dan langzaam achteruitrijden. Hou in de gaten dat het ultrasone meetsysteem niet betrouwbaar kan zijn, bijv. bij: lichte hellingen (bijv. talud), afgeronde voorwerpen (bijv. bomen, palen), zachte voorwerpen die de ultrasone geluidsgolven absorberen.

    Het systeem werkt goed, ik kwam er ook achter dat de achteruitverlichting niet altijd goed werkte (geen piep bij inschakelen), dus niet aan was. Dit komt door de afstelling van de achteruitversnelling en bijbehorende schakelaar. Achteruitversnelling gaat soms moeizaam.

    Conclusie: Het is een luxe ondersteuning bij het achteruit parkeren, die voor weinig geld kan worden ingebracht. Voor wat extra geld is er ook een versie met display en speaker. Kosten bij de Ford garage ca. 400 euro akoestisch en display.
     
  2. ik heb het zelfde setje in mijn focus zitten en werk al ruim 1,5 jaar zonder problemen!
     
  3. heb zelf camera acheter in zitten koste me inc verzenden 20euro (camera inc 5meter tulpkabel)
    met camera kun je tot 1cm nauwkeurig parkeren. ten opzichte van 20-30cm met de parkeersensoren.
    nadeel is dat snachts hij moeilijker te lezen is
     
  4. Grappig deze set heb ik via ebay voor hetzelfde geld met display en draadloos naar display, geeft deze wel een toontje dat je hem inschakeld? Anders wordt het een spannend verhaal met inparkeren. Doet ie het of doet ie het niet......

    parkeer sensoren wireless
     
  5. ik heb dit setje ook. werkt uitstekend. Ik parkeer ermee tot op 10cm nauwkeurig.
     
  6. Kwam er onlangs achter dat er geen piep was bij het schakelen in de achteruitstand. Blijkbaar werkte de achteruitrijschakelaar niet. Dit was in het donker goed te constateren, geen achteruitrijverlichting bij het achteruit rijden. Snel de schakelaar nog net voor mijn APK kunnen vernieuwen. Ook al werkt deze schakelaar goed dan kan ook bijv. de achteruitrijlamp stuk zijn, in het donker gemakkelijk te controleren. :thumbs:
     
  7. JeeVee,
    Kan je aangeven waar die blauwe stekker zich bevindt?
    Bij een station model is een directe verbinding met het achteruitrij licht geen optie.
    Hoop datg je kan helpen.
     
  8. Weet niet of hij gaat reageren...

    Zijn laatste activiteit: 26 december 2015 14:04

    Ik zal hem ff roepen.. [MENTION=13166]JeeVee[/MENTION] ben je daar?
     
  9. Ja, toevallig wel. :baeh:

    Ik heb de draadboom naar de achterlichten bekeken en gechecked welke voor de achteruitrijverlichting is. Even nakijken met dit licht aan (contact aan, versnelling in achteruit) en even kijken met een 12V priktestlampje of dit klopt. Dit draadje kan dan worden gebruikt als voeding voor de parkeersensoren. succes. :thumbs:
     

Deel Deze Pagina