1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

fan/airco storing

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door chris1973, 29 jul 2013.

  1. onze airco "lijkt" uit te vallen, "lijkt" bewust tussen aanhalingstekens, we constateren dat hij het in eerste instantie normaal doet, je hoort de fan blazen, je voelt hem ook netjes blazen door de ventilatieroosters.

    na een tijdje rijden (tijd verschilt zo nu en dan) begint de temperatuur in de auto toch op te lopen, ook al staat de temp op "LO" (met airco aan)

    je hoort de fan nog steeds blazen, alleen voel je hem niet meer door de roosters, ook niet bij fan op max snelheid.

    als ik het display een keertje "OFF" zet en dan weer aan begint ie weer wel als een bezetene te koelen en voel je hem ook door de roosters blazen, fan op 1 of 2 standjes in dan ineens weer genoeg!

    moet ik dit nu in de airco zoeken, of is het gewoon het bedieningspaneel?

    het betreft hier de fo2fa2 wagon titanium, met climate (links en rechts gescheiden systeem) control.

    of zitten er nog mogelijkheden zonder al meteen delen te bestellen?

    alvast bedankt!

    overigens: in een eerder topic heb ik motorstoring op de cat, uitlezen leerde dat voorpijp en cat vervangen moeten worden (1.6, (geen vct))

    lekker op vakantie naar denemarken,zweden en noorwegen...
    in denemarken nog steeds storing, in zweden op een gegeven moment spontaan weg (lampje gaat bij start wel zijn test cyclus af)

    om vervolgens dagen uit te blijven en in noorwegen ineens weer vrolijk te gaan branden????

    kan hij zichzelf ook spontaan resetten?
     
  2. Het zou kunnen dat aansturing voor de lage aanjagertoerentallen kapot is. En dat daarom alleen de aanjhager op hoge toerentallen wil draaien. Als je handmatig het aanjagerniveau regelt, doet hij het dan ook alleen op stand maximaal? Ik weet wel dat bij oudere auto's dit met weerstanden werkt die je kunt vervangen, of dat bij een climate control ook zo is weet ik niet.
     
  3. De climate control van mijn vader lijkt hetzelfde te doen. In het begin blaast hij op de hoofdruimte, zodra de temperatuur goed is gaat hij naar de voorruit en blijft daar totdat de temperatuur weer te hoog dreigt te worden.
     
  4. Fiesta van mij doet hetzelfde, hij lijkt de luchtstroom te limiteren na een aantal minuten (10-15 oid). Gaat hij van max af en blijft hij daarna wel gewoon regelen.

    Krijg ook de indruk dat de auto's nu absoluut niet meer naar de ingestelde waarde gaan qua temperatuur, kan zijn dat de a/c dat niet trekt of dat er een beveiliging in zit om een te grote temperatuurklap te voorkomen als je uitstapt.
     
  5. ga eens 5 min. in de volle zon staan met de airco aan....
    daar kan geen enkele airco het tegen aan regelen..
     
  6. Snap ik, maar het verbaast me niet dat de ts deze omschrijving heeft, herken het precies.
     
  7. Als je net instapt gaat de climate op recirculeren om de temp snel te laten zakken. Dan is er minder weerstand omdat de lucht niet door het filter gaat. Dan blaast het dus harder. Na een poosje schakelt hij weer terug naar buitenlucht als de temp genoeg gedaald is. Probeer het maar eens uit door tussendoor eens de recirculatiestand in te schakelen.
     
  8. We hebben meer het idee dat him het niet meer bijbeent, het word echt weer warmer in de auto na loop van tijd. Hij sprint ook niet van max of lo af, en fan speed blijft zoals we hem neerzetten.

    Zetten we xe climate even helemaal off, en dan weer aan dan blaast hij wel weer....

    Snap het nog steeds niet.


    Gr chris
     
  9. Probeer de stand auto eens. Dan zou hij helemaal zelf moeten gaan regelen. De stand Lo betekend niks anders dan dat hij alleen koude (of gekoelde lucht met de airco aan) inblaast. Als je zelf het fan-toerental op een bepaalde stand zet blijft deze zo tot je hem zelf weer veranderd.
     
  10. Ik constateer hetzelfde beeld als de topic starter. Vandaag een lange rit gemaakt van circa 1,5 uur. De climate control staat op automatisch en de temperatuur op 20 graden. Naar verloop van tijd, ik denk na een uur, komt er warmere lucht uit de ventilatie roosters, ook komt er minder lucht uit de roosters. Dit terwijl je de fan wel bijna maximaal hoort blazen. Het lijkt wel alsof hij de luchtstroom niet meer de auto in stuurt!
    Als de auto een tijdje heeft uitgestaan dan doet hij het weer zoals het hoort.
    Is hiervoor een oplossing? Kun je het systeem mogelijk resetten?
     
  11. Een update. Vandaag weer een aardig ritje gemaakt. Ook nu weer na ongeveer een uur (climate control staat op 20 graden en automatisch) merk je dat de airco minder koude lucht in de auto blaast. Ik merk dat de fan harder gaat blazen. Als ik handmatig even op AC druk, dus de airco schakelt dan op OFF, en na circa 30 seconden weer op ON druk dan komt er weer koude lucht uit de roosters. Dit moet ik dan wel regelmatig herhalen.
    Mij lijkt dan dat het mechanische gedeelte goed werkt? Zou het iets in het elektronische gedeelte kunnen zijn? Iemand nog tips of ideeën?
     
  12. Klinkt vergelijkbaar als wat wij ooit hadden. Het zou kunnen dat het aantrekken van de airco pomp/poelie soms niet meer goed gaat. Door het minderen van de zgn. luchtspleet zou dat opgelost kunnen worden.
     
  13. Bedankt voor je reactie. Heb nog wel een vraag. Bedoel je de werking van de magneet koppeling? Was dit een dure reparatie?
    Wat mij opvalt is dat de werking van de climate control in het begin goed is. Ik merk de problemen als de climate control na een periode van minder hoeven te koelen, weer meer moet gaan koelen. Hij lijkt dan dat de airco niet meer automatisch wordt ingeschakeld. Dit moet ik dan handmatig doen.
     
  14. Ik heb een soort gelijk probleem maar dan in mn focus1 fase2.
    Ik heb de sensor van die climate control eruit gehaald en schoon gemaakt.
    Zat wel wat stof in maar niet schrikbarend veel.

    Heb de sensor weer terug geplaatst en getest en wordt nu weer lekker koud.
    Wel alleen getest met stilstaande auto (wel draaiende motor)
     
  15. Bedoel je de sensor in het interieur die de temperatuur regelt? Weet je waar die zit? Is die eenvoudig zelf te verwijderen?
     
  16. Bij de focus 2 weet ik ff niet waar die zit.
    Bij de focus 1 zit hij schuin linksonder het display van de clima.

    Even de clima unit uit het panneel halen en dan kun je met 2 hele kleine torxjes de sensor losschroeven.
     
  17. Bij de Focus 2 zit de interieur temperatuur sensor achter het paneeltje met schakelaars (waar de schakelaars van voor- en achterruit verwarming in zitten). In het midden van dit paneeltje zit een roostertje waar de sensor achter zit. De sensor is voorzien van een klein ventilatortje welke de lucht uit het interieur op de sensor blaast.

    Om bij de sensor te kunnen komen zal je eerst het radiopaneel moeten verwijderen. Vervolgens kan je de schroeven van het paneeltje met schakelaars los draaien en het paneeltje los klikken (deze kan vrij vast zitten). Als het paneeltje is verwijderd kan je bij de sensor.
     
  18. In principe hetzelfde dus als bij de focus1
     
  19. Het grootste verschil is dat de sensor bij de focus 1 in het Climate control paneel is geïntegreerd terwijl het bij de Focus 2 echt een apart onderdeel is.


    Bij de Focus 2 ziet de sensor er als volgt uit:

    [​IMG]
     
  20. Die is iets anders idd maargoed de werking is wel hetzelfde dus.
    Goed om te weten.
    Ik was ook maar een beetje aan het pionieren met die van mij. Nooit los gehad maar het lijkt voor alsnog wel te werken ondanks het leek dat er niet eens zo heel veel stof in zat.
    Dat zat vooral op het ventilatortje.
    Even schoongeblazen met de compressor en afgedaan met een vochtige wattenstaafje.
     

Deel Deze Pagina