Koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hermanusb, 17 jul 2013.

  1. Beetje balen hier,
    Vanmorgen heeft de koppeling de geest gegeven. Vlak voor de vakantie helaas.

    We hebben de auto net 2 weken en zijn er best blij mee.

    Is er iemand in de omgeving van Apeldoorn die er verstand van heeft en me uit de brand kan helpen?

    1.8 tdci 2004 is de motor.
    Na het starten een forse ratel in het vooronder.
    Motor uit gezet.
    Weer gestart motor lie goed, ratel weg.
    Alleen de koppeling zit ineens heel laag en krijg de auto met moeite in een versnelling,

    Alvast onze grote dank . Eventueel 0683983863
     
  2. Klinkt als een dood vliegwiel.
    Misschien kan [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] je helpen (omgeving ommen)
     
  3. #3 Hermanusb, 17 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2013
    Ik ben met de auto naar de dealer gereden.
    Het ging bijna niet, want de koppelingspedaal stond ineens heel laag.
    Moest hem tot de bodem rammen om met enige moeite te kunnen schakelen.

    Maar net zo spontaan als de storing begon verdween hij ook weer.

    Op weg naar de dealer 5km stond de pedaal ineens gewoon en het schakelen als vanouds .

    Volgens een ervaren monteur van ford was het zo goed als zeker lucht in de leiding van de hydraulise vloeistof.

    Dit zou komen door het pompje wat bij de koppelingspedaal zit.

    Deze glom een beetje, alsof er wat olie gezweet heeft.
    Volgens de monteur kon hij het dual massa wiel met het uitzetten van de auto wel Horen maar was hij niet kapot of aan vervanging toe.

    Hij vermoed dat er lucht in de leiding zat.
    Na wat schakel momenten waarop de pedaal ingetrapt wordt zou de luchtbel verdwenen zijn.

    Hij denkt dat het weer terug zal komen echter dat kan ook nog heel veel km's duren.

    Hij zegt...... Pomp vervangen 350 euro misschien 450 euro.

    Oeps.
     
  4. Wel netjes dat hij je niet meteen zon pomp probeert aan te smeren. 450euro is veel geld.
     
  5. Viel mij ook niet tegen.

    Afwachten hoe lang het duurt voor mijn probleem terug komt.
    Misschien een keer preventief vervangen.
     
  6. #6 Michiel35, 17 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jul 2013
    De mastercilinder ( dat is het "pompje" bij het koppelingspedaal ) vervangen was bij mijn fofo 1 fase 2 400 euro bij de universele garage, dus dat komt wel redelijk overeen ;)

    Je kunt inderdaad nog even afwachten of het weer terug komt, maar is het prettig als dat precies tijdens je vakantie gebeurt....Ga je naar het buitenland?

    Verder wil ik je als tip meegeven, dat de hydraulische koppeling "meelift" op het remsysteem. Dit betekent dus dat de vloeistof van de koppeling remvloeistof is. Remvloeistof en autolak zijn geen vrienden....Zeg maar dat het een hele goede lakverwijderaar is ;)
    Neem dus in je overweging om te wachten met vervanging mee, dat als de master koppelingscilinder echt gaat lekken, er dus remvloeistof op je bodempaneel loopt en de lak erg kan gaan aantasten. Beetje vocht erbij en het gaat roesten....

    EDIT: Bij mijn auto was de master koppelingscilinder echt lek, maar ik heb geen problemen gehad met de koppeling zelf....Ik kwam erachter doordat er remvloeistof op mijn koppelingspedaal lekte....( ik heb de bodemplaat dus ook goed schoon moeten maken....)
     
  7. Die cilinder ziet er nu gewoon zweterig uit.
    Er lekt dus niks van af.

    De monteur vermoed dat er daar een geringe hoeveelheid zuurstof bij de olie gekomen is wat het probleem heeft veroorzaakt.
    Op de 1 of andere manier is die luchtbel nu verdwenen (voorraadbakje in?)

    Ik hoef tijdens. Vakantie niet verder dan 45 km te rijden dus durf het wel aan om te wachten.

    Wel vraag ik me af of mensen de storing herkennen.
     

Deel Deze Pagina