1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dynamo kapot, tips? (1.8tdci) Opgelost

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HokusSpocus, 10 jul 2013.

  1. #1 HokusSpocus, 10 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jul 2013
    Sinds gisteren is de dynamo van onze focus kapot.:nocheer: Behoorlijk schurend geluid rond bij een toerental rond de 1000-1200 toeren. Binnen de auto beter te horen dan erbuiten. Na wat zoekwerk en doormeten blijkt de dynamo niet meer te laden. Hij wordt ook reteheet. Wat mij opalt is dat er geen acculampje gaat branden. Toch vreemd, want gisteravond startte de focus niet meer, spanning in de accu te laag. Gelukkig is dat wel op te lossen met startkabel maar de dynamo moet gewoon vervangen worden.
    Nu hebben we de laatste maand al een erg hoog verbruik (1 op 12 voor een diesel is niet normaal meer) en liep de motor ook niet altijd even lekker. Zou dit te maken kunnen hebben met de stervende dynamo? Sloeg ook vaak af stationair. Zou de dynamo zo zwaar gelopen hebben dat deze erg veel vermogen vraagt?

    Iemand een idee wat een gereviseerde kost? Inbouwen kan ik zelf, heb de auto al op de brug, mits de multiriem er gemakkelijk af wil. Weet iemand op de vrijloopkoppeling erbijgeleverd wordt of overgezet moet worden?
    Er zit nu een 120A dynamo op. Ik zie dat er ook 150A dynamo's geleverd worden. Is dat een goed idee als je wat meer korte afstandjes rijdt? Kan natuurlijk wat meer en sneller laden.

    De auto heeft nu bijna 180.000 gelopen. Zou het verstandig zijn direct ook de multiriem en de spanner te vervangen. Die moet er bij 200.000 af. Zo ook de distributie. Of gewoon laten zitten en van de winter alles in een keer vervangen. Wil volgende maand wel graag gerust naar Oostenrijk kunnen rijden met de familie. Zit niet te wachten op brokken onderweg met drie kleine kinderen op de achterbank.:lol:

    Moet alleen de dynamo vervangen worden of ook de as met vrijloopkoppeling. Kan de hergebruikt worden?
     
  2. #2 TDDI stage 3, 10 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2013
    Albert, als je op de volgende site kijkt, daar staat 2dehands dynamo van rond de €125.00 die rond de 15.000 km gelopen. Bijna nieuw zou je zeggen. Wil je voor meer zekerheid gaan dan kun je een gereviseerde kopen met garantie. Dat zal wel duurder zijn.
    http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/resultaat.aspx?merk=ford&model=focus&onderdeel=dynamo
    Hier kun je ook kijken;
    http://www.dynamo-online.nl/catalog/category/view/?makeid=38&modelid=659&carstyleid=4959&id=8913

    Als je een zwaardere dynamo er op kan zetten waarom niet. Ik heb bij mijn dochter een zwaardere (grotere) accu ingezet, ook vanwege de korte ritjes (werkt in de thuiszorg)

    Als toch de riemen eraf hebt kun je mijn inziens de rest ook wel doen, je hebt de spul toch al los. Die 20.000km doet er toch ook niet meer toe. Ik heb zelf ook eerder gedaan maar dat was meer een gevoel kwestie. (zekerheid dus) succes met je reparatie
     
  3. Ik heb vorig jaar de dynamo laten vervangen bij de dealer voor een gereviseerde. Kostte me toen iets meer dan 200 euro. En wat Jan ook al zegt, met die km stand zou ik de multiriem meteen meepakken.
    Waarom hij zoveel verbruikt? ik kan met haast niet voorstellen dat de dynamo de enige oorzaak zou zijn waarom hij zo veel verbruikt, aan de andere kant als je veel korte stukjes rijd zal hij het bij normale omstandigheden ook niet heel veel beter doen als 1 op 15/16.
     
  4. #4 HokusSpocus, 10 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2013
    Wat betreft verbuik: Sinds een maand is het verbuik bij dezelfde ritten ineens van 1 op 16 naar 1 op 12 gegaan. Langere afstanden wou hij altijd wel 1 op 20 lopen. Nu niet meer. Ik heb al gewisseld van diesel leverancier, maar dat heeft niet geholpen. Het verbruik was de laatste twee volle tanken (BP): 47 liter op exact 600 kilometer, bij een gemiddelde snelheid van 45 km/uur (boordcomputer). Laatste tank bij andere leverancier (Shell) tot nu toe verbuiksmeter zelfs op 8.5l/100km!! (over 145km). Standaard diesel, geen premium.

    Afgelopen winter nog volledige beurt gehad en ook brandstoffilter vernieuwd. Geen bijzonderheden en ook geen lekken in turbobuizen oid. ook voorremmen afgelopen voorjaar vervangen, en die werken prima, blijven ook niet hangen of zo.

    Ga eerst de dynamo vervangen en dan eens zien wat het verbruik dan doet. Een probleem tegelijk aanpakken lijkt me het beste.
     
  5. De enige bezwaren tegen een zwaardere dynamo zijn dat de multiriem en de voedingskabel zwaarder belast worden, al zal is het verschil 120-150A niet heel groot.
    Ik heb zelf ooit bij een auto een zwaardere dynamo gemonteerd (camper met 2e accu), waarbij de riem begon te slippen als de accu goed leeg was.
     
  6. Deze motor heeft een smart charge systeem, zomaar een zwaardere dynamo monteren gaat dus niet. Dit moet aangepast worden in de pcm (motor regel computer).
     
  7. Iemand een idee waarom de acculamp niet gaat branden terwijl de dynamo niet meer bijlaadt? Zou toch moeten branden neem ik aan. Via de led test werkt het lamje wel...
     
  8. Afgelopen vrijdag is de dynamo vervangen voor een gereviseerde. Het bijgeluid is weg, de accu wordt weer geladen. Tevens de multiriem vervangen want die begon lichte scheurtjes te vertonen.
    Waarom het acculampje niet begon te branden is niet duidelijk. De bekabeling is in elk geval goed. Welk vermogen de dynamo heeft weet ik niet, moet ik er eerst onder de kap kijken. Volgend de Fordgarage was er alleen een 105 of een 150 A dynamo te leveren. Geen 120A die erin zat. Maakt niet uit. Alles werkt weer naar behoren.
    Het hoge verbruik ga ik nu eens even aanzien. Na ongeveer 100 km kan ik daar meer van zeggen. Lijkt iets gezakt naar 7l/100km.
     
  9. Leuk om te lezen dat jou Ford dealer wel gereviseerde dynamo's kan leveren die bij mij in de beurt kan alleen nieuwe leveren reviseren doen ze niet bij de dealer zeggen ze.
    Maar dat geldt niet voor alle Ford dealers blijkbaar zou 600 euro gaan kosten maar naar een andere merkloze garage gegaan.
     
  10. dealers snappen nog niet altijd dat ze met particulieren mee moeten denken om de kosten te drukken helaas.
    gevolg... mensen lopen weg.
     
  11. Onzin, de dealer kan zowel nieuw en gereviseerd bij Ford zelf bestellen.
     
  12. In mijn geval was de dealer een stukje goedkoper dan de universele garage. De gereviseerde dynamo kostte €240 incl BTW, een nieuwe via de universele garage €283 ex BTW, die is dus behoorlijk duurder.
    Dynamo en multiriem zijn vervangen, incl uren en BTW was ik ongeveer €400 kwijt.
    Deze dealer jaagt mij daarmee niet naar een universele garage. Ergo: merkdealers zijn echt niet altijd duurder dan universele garages.
     
  13. Dan weet de dealer bij mij nog niet van deze optie die kan alleen nieuwe leveren zegt hij of is dat beter voor zijn portemonnee ;)
     

Deel Deze Pagina