1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Toch maar LPG mogelijk?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door soheilmd, 2 jul 2013.

  1. Ik weet dat focus en LPG niet samengaat en er sommige hier heel slechte ervaring ermee hebben.
    Maar hoe zit het met de 2.0 Duratech motoren?
    Want ik zie heel veel mondeo's en mazada's op gas, de 2.0 motor is toch zelfde?

    zou het dus toch geschikt zijn om de rally op gas te laten lopen?
     
  2. #3 soheilmd, 2 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jul 2013
    dubbel gepost...
     
  3. #4 soheilmd, 2 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jul 2013
    Bedankt voor je links, maar misschien heb ik mijn vraag anders moeten formuleren.
    is het ook verstandig? kan de 2.0L blok beter tegen gas dan de 1.6?
    want zover ik hier gelezen had is een 1.6 een no go

    Trouwens hoe krijg je 8.45l/100km voor elkaar, ik rijd meestal op N weg en autosnelweg en heb een gemiddelde van 9l/100Km
     
  4. Veel op de cruisecontrol denk ik of zo rond de 2200 rpm houden
     
  5. Weinig korte ritten maken en met zo constant mogelijke snelheid rijden ;) :)
     
  6. Dat scheelt bij echt veel alleen in het " durp " kom ik niet hoger dan 1 op 10 ;)
     
  7. In Duitsland zijn ze blijkbaar niet zo bang om hun Focus (zelfs de 1.6) om LPG te laten rijden. Maar je leest wel ook veel verschillende verhalen (op lpgforum.de en motor-talk.de) - soms krijgen ze problemen na 30-40dkm en soms na 150dkm. Google even "ford focus auf gas" en verfijn dan de resultaten tot die van de twee fora van hierboven en je kan de verhalen zelf lezen.

    De Focus was in Duitsland (en de Focus 3 is nog steeds) af-fabriek beschikbaar op LPG, maar zoals ik het heb begrepen waren de cilinderkoppen wel anders dan bij de benzine uitvoeringen. Bij de Mondeo 2.0 af-fabriek op LPG was dit ook het geval.

    Overweeg je een LPG installatie, dan zou ik zeggen - eerst je cilindercompressie laten meten en ook de klepspeling controleren. Dan weet je in ieder geval de huidige toestand van je motor.

    Rij je niet veel boven de 3800-4000tpm dan is de risico (in het algemeen) veel kleiner dan wanneer je vaak "op toeren" rijdt. En met een 2.0 zou dit volgens mij geen probleem zijn hier in Nederland. :)

    Met een LPG systeem plaats je nog meer elektronica en andere onderdelen in je auto. Het is dus logisch dat de risico voor problemen iets hoger wordt, maar als de installatie goed gedaan is en je iets rustiger rijdt dan is het vaak een slimme optie.

    Dit is dan alleen mijn mening. :) Tot nu toe ben ik heel tevreden over het op-lpg-rijden met de Focus en van vroeger met de Escort (uit 1996, ook 1.6).
     
  8. #9 RavenLPG, 31 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jul 2013
    Hey Soheilmd ik heb een focus I van 2001 een 1.8 op LPG en ik kan bijna garanderen dat het de enigste in nederland is omdat focus motoren niet tegen gas kunnen. De 1.6 schijnt het wel te kunnen al zal elke dealer zeggen dat het niet aan te raden is.
    Petar heeft gelijk, Af fabriek hebben de fords op gas een andere kop. Later inbouwen is niet mogenlijk zonder aanpassingen.

    Mijn auto kocht ik op LPG, helaas liep hij vreselijk slecht en dat bleek later door verbrande kleppen te komen. Na wat overleg en een hoop sleutelen waren we er uit dat de klepzittingen van deze motoren te zacht zijn voor de intense hitte van gasverbranding. Dus mijn hele blok uit mekaar getrokken en de kop gashard laten maken. heeft me een hoop geld gekost maar hij rijdt nu als een zonnetje en ik lag iedereen bij de pomp uit. 25 euro voor 450km.

    Ik raad je echter af om een installatie in te bouwen zonder eerst te checken of de kop wel gashard is.
    Het totale kostenplaatje voor mij was ruim 1800,-euro.
    En dat is goedkoop omdat ik bijna alles zelf heb gedaan.
     
  9. Raven; ik kan je verzekeren dat je echt niet de enige bent.
    Hier op 't forum is er sowieso nog iemand die een Focus I 1.8 16v heeft welke op LPG rijdt.
     
  10. Ook ik heb een 2.0 duratec HE en heb overwogen om een lpg installatie in te bouwen.
    Na onderzoek ben ik hier van afgestapt omdat het risico gewoon te groot is.
    De klepzittingen zijn niet gashard en je krijgt sowieso problemen. Is dit bij 20000km of bij 100000km. Verschillende gasboeren gebeld en die konden mij daar niet een goed antwoord op geven omdat er gewoon geen lijn inzit. Volgens mij kon je in 2006 of 2007 de focus standaard vanaf fabriek geleverd krijgen met lpg (flexifuel) maar deze auto's zijn allemaal terug geroepen ivm problemen met de cilinderkop.
    Aangezien het een duur grapje is om je kleppen te stellen bij deze motor, als dat uberhaupt wel kan, (hoeft op benzine niet gesteld te worden zijn hele leven). Je nokkenas moet gedemonteerd worden en zijn ze gauw een dagje mee bezig...

    Conclusie. Als je na 20000km problemen gaat krijgen (inzinken van de kleppen) dan is je voordeel verdwenen. De installatie is natuurlijk ook niet gratis.
    De 2.0 Duratec HE moet je lekker op benzine houden.
     
  11. De 1.8 16v Duratec HE Flexifuel accepteert alle benzine soorten (onder andere euro 95, euro 98, E10 en E85), maar geen LPG.

    Ford heeft de Focus II 2.0 16v Duratec HE af fabriek ook in 2 andere versies geleverd (LPG en CNG).
     
  12. Maar de 2.0 Duratec He blok is toch heet zelfde wat in de mondeo en mazda zit of niet?
    Want je ziet heel veel mondeo's en mazda'z op gas
     

Deel Deze Pagina