Altijd lastig

Discussion in 'Electronica' started by Rcgzantvoo, May 28, 2013.

  1. Hallo allemaal,

    Sinds drie weken eigenaar van de opvolger van mijn eerste :focus: uit 2002. Nu dus een 2.0 TDCI :focus2: Titanium Wagon uit 2005! (Foto's volgen nog.. beetje druk de laatste tijd) Pittig dingetje maar ik wilde er nog wat meer uit halen en hem nog wat zuiniger krijgen.

    Vorige week vrijdag naar ATM chiptuning in Eemnes geweest en daar in totaal 3 uur lang bezig geweest. We hebben de boordcomputer uit de auto moeten halen (zit in de wielkast bij linker voorwiel) en deze open moeten maken om de chip te kunnen herschrijven.

    Na het chippen even een klein testritje gemaakt en de motor liep als een zonnetje en voelde als een vliegtuig!!! :rock:
    Maar natuurlijk moet er mij weer eens iets gebeuren... Op mijn ritje terug naar Nijmegen begon het rode acculampje sporadisch op te lichten. Ook de voor- en achterruitverwarming gaan om en om of tegelijk aan en uit. Nu rijd ik al enkele dagen rond met deze storing. Ik heb de zaterdag al direct gebeld met ATM maar hij vertelt dat hij niet aan die software heeft gezeten, enkel de motorafstelling en dat het misschien toch een storing is of iets met de dynamo.

    Op zondag heb ik de accu eruit gehaald en aan mijn lader gehangen om te kijken of deze nog goed was. De accu (Varta) ziet er nog vrij nieuw uit maar ik kan er geen datum op vinden. Ook de lader gaf direct goede waarden.
    Gisterochtend heb ik geen storing gehad. Op de terugweg begon het weer en heb ik de hele rit met voor- en achterruitverwarming gereden en om de zoveel minuten een oplichtend accu-lampje op het dashbord.

    Vanochtend geen accu-lampje maar wel een niet werkende cruise-control. Ik ga vanmiddag toch nog maar eens contact opnemen met ATM en vragen of ik eens langs kan komen om er naar te kijken en anders de oude software weer wil laten herstellen.

    Of heeft iemand hier een idee????

    Gr
     
  2. Het motormanagement en de GEM zijn inderdaad aparte modules, waarvan je niet direct zou zeggen dat een wijziging in het motormanagement gevolgen heeft zoals jij ze omschrijft.
    Aan de andere kant....Het is ook wel weer vreemd dat kort na het hermappen van het motormanagement deze storingen zich voordoen....

    Ik heb zelf te weinig verstand van de electronica van een focus 2, maar er zijn er hier op het forum een aantal die hier veel meer van af weten. Zoals JW of dutchguy.
     
  3. Kijk eens bij de voetenruimte van de passagier. Daar zie je een zekeringkast die je naar beneden kunt klappen. De stekkers aan de bovenzijde losmaken en kijken of daar geen vocht in staat.
     
  4. Gister terug geweest naar ATM en daar hebben we de auto uitgelezen. Storing gaf aan dat de dynamo te hoge spanning levert. Storing gewist en stukje gaan rijden. Vervolgens weer dezelfde foutmelding. Hierna direct naar Dynastart in Barneveld gereden en daar hebben ze de dynamo doorgemeten en deze leverde inderdaad een veel te hoge spanning. Op het moment wordt de dynamo vervangen, eens kijken wat het oplevert.

    Bij ATM in de garage merkte we al wel op dat de verlichting enorm reageerde wanneer we iets toeren maakte wat ook al duidt op dat er iets niet goed is met het laadsysteem. We gaan het zien... ik houd jullie op de hoogte.

    alvast bedankt voor het meedenken
     
  5. Hoop dat het nu opgelost is! Wat ik alleen niet begrijp: een Focus 2 met 2.0 TDCI motor konden ze niet via OBD tunen? Dat is erg vreemd!
     
  6. Gister is er een nieuwe dynamo in gezet en tot op heden (180 km later) nog geen problemen ondervonden! ik = :)

    Deze uitvoering is met een Siemens computer uitgevoerd en hiervan zijn sommige types weer niet te schrijven via de OBD stekker. Dit was wel vaker zei hij. Ook bij sommige Volvo's waar dezelfde computers in zitten. Het zijn kundige mensen bij ATM en ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn (voor zover ik dat kan beoordelen). Ze reviseren daar ook boordcomputers sinds kort.

    Maargoed laten we hopen dat mijn storing nu niet meer de kop op steekt!!! Hij rijdt nu echt als een vliegtuig!!!! Ik zal dit weekend eens wat fotootjes posten in mijn 'voorstellings' post van mijn nieuwe paardje!
     
  7. Mooi dat de storing nu opgelost is!
    Wat zijn de nieuwe waarden van de 2.0 TDCI?
     
  8. #8 Rcgzantvoo, Jun 3, 2013
    Last edited by a moderator: Jun 3, 2013
    Het is nog niet helemaal opgelost....
    Afgelopen vrijdag toch weer heel even de storing gehad. Ik ga maar eens even het kabeltje doormeten van de dynamo naar de computer, verdenk toch ergens een kabelbreukje.

    Ik heb geen vermogensmeting bij het tunen gedaan, maar volgens ATM zou hij nu ongeveer dit moeten hebben:

    136 PK -> 175 PK
    320 Nm -> 400 Nm

    De auto loopt als een vliegtuig nu! Veel soepeler en zeker veeeel sterker! Verbruik volgens de boordcomputer is 4,7 l/100km als ik 130/135 op de snelweg rijd op de cruise-control

    Ik ga deze week ff naar de Ford Dealer en vraag ik of ze dat stekkertjes ff kunnen checken. Ook heb ik nog een vervelende trilling in het stuur bij snelheden tussen de 100 en 130. Heb 4 nieuwe banden, voorste schijven nieuw, auto twee keer laten uitlijnen en wielen twee maal laten balanceren maar het zit er nog steeds. Misschien iets in de aandrijving.
     
  9. Is dit een veel voorkomend probleem? Bij de Ford dealer hebben ze de kabel van de pc naar de dynamo doorgemeten en deze blijkt niet beschadigd.

    Het probleem is er nog steeds. Is het mogelijk om het Smart Charge systeem te bypassen of uit te schakelen?
     
  10. #10 antig01, Jun 11, 2013
    Last edited by a moderator: Jun 11, 2013
    Nee dat is niet mogelijk, dit zit of in een overgangweerstand in een van de draden naar de dynamo, of in de PCM. In het laatste geval is de link met de chiptuning snel. Gemaakt lijkt mij. Wellicht is er iets beschadigd intern.
     
  11. Afgelopen woensdag de originele software terug laten zetten bij ATM en tot op heden geen storing meer te bekennen.... voor niks de dynamo vervangen dus....
     
  12. Fijn om te horen dat het probleem nu definitief opgelost lijkt te zijn. Alleen wel jammer van de dynamo...die zijn nog best duur ook!
     
  13. Best duur inderdaad! 300 euro incl. de uren.
    Ga deze week maar eens even contact zoeken met de mannen van ATM om de kosten te verhalen. Zij bleven maar volhouden dat het niet aan hun software kon liggen! Nu inmiddels al weer 700 km verder zonder storing!
     
  14. Hoe is afgelopen met het verhalen van je kosten op ATM? Ik ga vandaag naar ATM in Brecht om m'n FoFo 2 fase 2 2.0 TDCI te laten chiptunen. Ben erg benieuwd naar het resultaat. Zit natuurlijk niet wachten op storingen zoals jij ze hebt gehad. En per saldo ben jij dus weer terug bij 136pk?
     

Share This Page