1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

kachel doet niets meer

Discussie in 'Electronica' gestart door Vostro, 14 mei 2013.

  1. #1 Vostro, 14 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2013
    Hallo,

    Gisteren na het starten van de auto (Ford Focus Wagon 1.6, bj 2003) maakte deze een brommend geluid. Ik dacht eerst dat het van de motor kwam maar even later na het boodschappen doen maakte deze weer een sputterend geluid en de kachel ging toen uit. Het lampje van de airco brandt wel maar de airco zelf doet het ook niet. De kachel werkt ook op geen enkele stand. Een half jaar geleden ongeveer deed de kachel het alleen nog op stand 4 en is de kachelweerstand vervangen. Kan iemand mij misschien helpen? En hoe kan ik eventueel testen of de kachelmotor nog werkt en of de kachelweerstand nog goed is? Bedankt vast voor het meedenken!

    Groetjes,
    Vostro
     
  2. #2 Michiel35, 15 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2013
    Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat de kachelmotor hemelen is...Dat brommende geluid dat hij eerder maakte kan goed komen door corrosie op de rotor van de motor, waardoor hij zwaar gaat lopen en er uiteindelijk de brui aan geeft.
    Dat de kachelweerstand al eens vervangen is, bevestigd dit enigszins, want deze branden vaak door door een kachelmotor die te veel stroom trekt.

    EDIT: Dat je nu niets van de airco merkt, komt volgens mij doordat de lucht nu niet voldoende circuleert. Voor de airco MOET de lucht circuleren ( weet ik niet zeker, kan iemand dit al dan niet bevestigen? ), en daarom gaat de airco ( inclusief het indicatielampje ) ook uit wanneer je de schakelaar van de ventilatie op 0 zet.

    Je kunt op verschillende manieren controleren of de kachelmotor logischerwijs zou moeten werken ( al weet ik, je verhaal lezende, vrij zeker dat deze defect is, maar....controleren is zeker weten ;) ).

    Een manier is om de vrijloop van de motor te controleren. Dit kan je doen door de parafaanplaat ( die kunststof kap onder de voorruit ) te verwijderen ( hiervoor moet je ook de ruitenwissers verwijderen ) en dan het interieurfilter te verwijderen ( aan de passagierszijde ). Je kijkt dan zo in de kachelmotor. Geef er eens een draai aan....Loopt hij gewoon soepel uit, zonder bijgeluiden, dan is de kans aanwezig dat de kachelmotor gewoon nog goed is. Het kan dan zijn dat vuil de kachelmotor blokkeert, maar dat heb je dan al gezien ;).
    Let er bij het terugplaatsen van het filter en de parafaanplaat goed op, dat je deze goed terug plaatst om waterlekkage te voorkomen!

    Je kunt ook meten ( maar dan heb je eigenlijk een electrisch schema van de ventilatie nodig en moet je deze ook kunnen lezen ) of er in de stekker van de kachelmotor, bij de draad die bij de stand hoort die je instelt ( 1,2,3 of 4 ) stroom staat. Staat er bij stand 1t/m 3 geen stroom op, dan is de kachelweerstand doorgebrand, staat er ook bij stand 4 geen stroom op, dan is zeer waarschijnlijk de zekering geklapt ( zekering 64, 30 ampere ). Voor het meten moet je de stekker van de kachelmotor dus los trekken. De kachelmotor zit achter het dashboardkastje aan de passagierszijde.
    Ik zou zelf overigens uit veiligheidsoverwegingen ( smeltgevaar in de bedrading ( en dus ook brandgevaar ) bij een geklapte zekering niet testen of hij draait door hem gewoon weer aan te zetten na het vervangen van de zekering ( voor een hele korte tijd zou dat wel kunnen, maar zeker niet langer ). Liever meten voor je hem weer aan zet ;) Voor een electrisch schema kan je me pb-en ( wel ff je e-mailadres opgeven dan ).

    De kachelweerstand....Ook al is de kachelweerstand doorgebrand, dan nog doet de kachelmotor het gewoon nog in stand 4 ( die gaat niet door de weerstand heen ). Bij jou functioneert de kachelmotor helemaal niet meer. Dit wil niet zeggen dat de kachelweerstand dan 100% niet defect is, dus deze zou je met een multimeter door kunnen meten ( hij zit ook achter het dashboardkastje, op het kunststof ventilatiekanaal gemonteerd ). Maar...als je bij het meten van de standen op de draden voor stand 1 t/m 3 al gewoon stroom had, is de weerstand dus goed.

    Controleer zowiezo ook even of de zekering niet geklapt is. De zekering voor de kachelmotor is zekering 64 ( 30 ampere ).

    Dan nog de oorzaak....Als de kachelmotor inderdaad defect is, komt dit vrijwel zeker doordat er water in is gekomen ( dit kan makkelijk via het interieurfilter(huis) als deze en/ of de parafaanplaat niet waterafsluitend zijn geplaatst ). Controleer dus ook goed op waterlekkages om te voorkomen dat een vervanger ook zo weer defect is!

    Als je de kachelmotor moet vervangen, zou ik zeker een sloper overwegen ( een nieuwe kost in de doos al 250 euro, zonder inbouw dus ).
    Let er in dat geval wel op dat hij uit een auto komt waar de parafaanplaten en het interieurfilter(huis) nog op zaten en de voorruit er ook nog helemaal in zat. Controleer ook of de motor geen waterschade vertoont!
     
  3. #3 Vostro, 15 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2013
    Hoi Michiel35,

    Dank je voor je hulp en uitleg, we zijn een heel stuk verder. De kachelmotor is toch niet stuk, maar idd wel heel erg vies. Zekering hadden we gecontroleerd en was nog heel, dus vandaar dat ik niet meteen aan vocht/sluiting oid dacht en de kachel ging ook niet ineens uit gisteren, maar je hoorde de toeren teruglopen. Als we de koolborstels aanduwen en deze contact maken draait de vin gewoon weer op alle standen, hoop dat we op tijd erbij zijn en de kachelmotor nog te redden is, gaan m proberen schoon te krijgen. Interieurfilter was idd behoorlijk nat. Bij het demonteren kwamen we er ook achter dat een bevestigingsdop van de rubber beschermmat afgebroken bleek te zijn (zat soort van lijm tussen oid :S), maar ff kijken of we die nog ergens kunnen ritselen. Zat ook veel vuil tussen het raamrubber, dus meteen maar ff onder handen genomen. Vaak met vochtig weer zit er ook veel water aan de binnenkant van het voorraam, zal daar dan wellicht ook wel door komen. Heel erg bedankt voor je hulp, hebben we vooralsnog een behoorlijk bedrag mee uitgespaard :) Super!!

    Edit:

    We hebben hem er nu helemaal uit en de koolborstel blijkt aan 1 kant afgebroken (bijna weg)....


    Groetjes,
    Vostro
     
  4. Ah, zonder koolborstel gaat t niet goed komen ;)
    Ff hopen dat de dealert losse koolborsteltjes verkoopt ;)
     
  5. Na veel bellen gisteren en vanmorgen, eindelijk een bedrijf gevonden waar ik een koolborstel kon krijgen. Ik met motor erheen geweest en bij het inzetten bleek dat de beschermkap van de koolborstel is weggesmolten en deze kon ie (na nazoeken) niet leveren :( en zonder deze kap heeft een nieuwe borstel geen zin omdat ie er dan zo weer uit ligt; gaat dus toch een nieuwe (andere) motor worden. Het vreemde is echter dat we er achter kwamen dat deze motor er pas sinds sept 09 in zit. Hij is dus al een keer vervangen en deze is pas 3,5 jaar oud ong dus had nog geen problemen mogen geven in principe. Ook kwamen we er bij demonteren achter dat het interieurfilter gewoon los in een rooster-achtigbakje ligt, zonder enige verdere behuizing erom heen. We gaan proberen de boel weer helemaal op orde te krijgen en de parafanplaat maar vastkitten op de ruit want de ruitenwisser is ook niet meer lost te krijgen. En dan maar verder afwachten hoe het gaat met het vocht, iig wel iets om goed in de gaten te blijven houden! Michiel35 iig bedankt voor je hulp, hebben er veel aan gehad!
     
  6. ken je niet op sloop een halen ????
     
  7. #7 Michiel35, 16 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2013
    aiaiai...da's lullig zeg...:(
    Andere motor dus...

    Grote kans dat je auto al langer een vochtprobleem heeft bij het interieurfilterhuis. Vervangen van een door waterschade defect geraakte kachelmotor, heeft natuurlijk alleen zin als je de oorzaak van het defect ook wegneemt....
    Electromotoren en water zijn nou eenmaal niet de beste vrienden...

    Hoe is t verder gesteld aan de passagierskant van je auto? Trek de vloerbedekking eens omhoog en voel er eens goed onder ( ook onder de isolatiemat ;) )
    Ik heb nl. ervaring met een door vocht defecte kachelmotor in mijn focus ( al draaide die nog wel, maar hij vrat kachelweerstanden );). Ik heb hem toen laten vervangen omdat t hartje winter was en ik geen zin had met vrieskou aan mn auto te sleutelen ;) Nieuw inclusief inbouw was ik 400 euro verder bij de universele garage.

    Wat ik je zou willen adviseren.....

    - Kijk uiteraard even wat het verschil is in prijzen bij de sloop en nieuw ( autodemontagebedrijven weten de nieuwprijs ook zeg maar ;) ), scheelt t een paar tientjes, dan zou ik persoonlijk voor de zekerheid van een nieuwe gaan.

    - Wordt t eentje uit een sloper, Opdam ( Valkenburg z-h en Zwaanshoek ) is niet duur en stuurt evt ook op. Ben daar een paar maanden geleden geweest en hij had iig toen nog een aantal focus 1's staan. Voor zover ik weet zijn de kachelmotoren van de focus 1 fase 1 en 2 uitwisselbaar ( kan iemand dit bevestigen? )

    - De Graaf ( Leiden ) is ook niet duur, had ook tot een paar maanden terug een aantal focussen staan.

    Vergewis je er in ieder geval van dat als je een motor uit een sloper neemt, deze geen waterschade heeft en de auto waar hij uit komt ook de parafaanplaten, interieurfilter(huis) en voorruit goed op zn plek had zitten. Zo min mogelijk kans op waterschade zeg maar.

    Je schrijft iets over het interieurfilter in een roosterachtig bakje. Ik heb het interieurfilterhuis even niet meer zo voor me, maar dat kan het interieurfilterhuis zijn, of wellicht een goedkope zelfgebakken oplossing. Overweeg om ook het interieurfilterhuis uit een sloper mee te nemen, deze moet uiteraard wel helemaal heel zijn ( maar dat had je zelf denk ik ook al wel bedacht ;) )
    Als je parafaanplaten niet meer heel zijn, neem deze ook mee ( ze moeten echt waterafsluitend gemonteerd worden, dus heel zijn ).
    Er hoort een pakking tussen het interieurfilterhuis en de carrosserie te zitten. Deze voorkomt dat water dat toch onder de parafaanplaat terecht komt alsnog tussen het interieurfilterhuis en de carrosserie door de kachelmotor in lekt. Vervang deze of kit hem vast met een goede kit ( zo is het bij mijn auto ook gerepareerd ). Let er wel op dat je een kit neemt die de lak/ carrosserie niet aantast!
    Maak de goot onder de parafaanplaat goed schoon!

    Ik heb even niet voor me of de kachelmotor vanuit de goot onder de parafaanplaten vastgeschroefd moet worden, of dat dat van binnenuit kan.
    Indien het van binnenuit kan....Zorg dat er 100% geen waterlekkage is voordat je de motor monteert ;)
     
  8. Na ff wat zoeken en surfen een nieuwe motor gevonden voor 100 euro. Deze wordt vandaag bezorgd, dus hoop dat ie er van het weekend ingezet kan worden, de voorspelling voor het weer zijn niet al te best en wil t natuurlijk gelijk goed hebben (waterdicht afgesloten) anders zitten we zo weer. De vloerbedekking aan de passagierskant is inderdaad ook vochtig. Wordt vervolgd :)
     
  9. #9 Michiel35, 22 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 mei 2013
    Een nieuwe voor 100 euro? Dat heb je dan niet slecht gedaan ;)
    Even hopen dat t weer meezit idd...het mooiste zou zijn droog wanneer je monteert en regen als je de boel dicht hebt. Kan je gelijk goed zien of ie nog steeds lekt ( of anders een tuinslang erop ) ;)
    Succes...

    EDIT: Bij mijn fofo lag er een zwembad onder de vloerbedekking. Dit heb ik met oude kranten goed weg kunnen krijgen. Wel telkens wisselen en duurt ff voor t droog is....
     
  10. Ja een nieuwe voor 100 euro dus de keuze tussen een nieuwe en gebruikte was in dit geval niet zo moeilijk :)

    De kit deed een beetje moeilijk (liet steeds los) dus de boel klemvast gezet en drogen maar :) gelukkig zat het weer mee, dus dat was wel prettig. Na controle geen gedrup of gelek dus t moet waterdicht zijn nu. Motor nu gemonteerd en t wordt weer lekker warm in de auto :dance: Normaals thnx voor je hulp!!
     
  11. Fijn om te horen dat het probleem opgelost is en ik je heb kunnen helpen ;)
    Erg goed hoor....150 euro minder betalen dan voor een originele kachelmotor bij de dealer ;)
     
  12. Thnx :D

    En soms heb je gewoon mazzel en loop je tegen iets aan ;) mag ook best wel s een keertje, haha, die auto's kosten al genoeg ;)
     
  13. Ja, geld moet je tegenwoordig wel hebben om auto te kunnen rijden. Alleen de benzine is al duur zat en dan nog alle bijkomende kosten! Toch weer 150 euro in de tank ipv in een kachelmotor ;)

    Misschien nog een idee om de leverancier en artikelcode van jouw motor te posten in het board Focus 1 en dan onderdeelnummers....;) Hebben anderen er wellicht ook nog voordeel van :)
     
  14. Is idd wel een goeie :D net post geplaatst :D
     

Deel Deze Pagina