1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus stottert. Handen in het haar! = opgelost!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus-Roosendaal, 12 mei 2013.

  1. #1 Focus-Roosendaal, 12 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mei 2013
    Hallo Allemaal.

    Hoewel ik nieuw ben op dit forum (zie "even voorstellen"). Heb ik toch gelijk een vraag. Ik heb dit forum al zo ver mogelijk zelf zitten uitpluizen om te zien of een zelfde vraag al gesteld is maar ik heb niets kunnen vinden.

    Het probleem is dat mijn auto (Focus 1 fase 1, 1.4 motor, 188000 km op de teller) steeds meer begint te stotteren / in te houden. Hij start perfect en loopt goed stationair. Als ik echter mijn gaspedaal intrap houd de motor eerst even in, en dan komt hij op toeren. Tijdens het klimmen in de toeren hoor je hem vaak nog 1 of 2 keer overslaan.

    Tijdens het rijden met een constante snelheid (dus het gaspedaal in een vaste stand houden) slaat hij nooit over, het is alleen met accelereren.

    Wat heb ik zelf al gedaan, aan de hand van tips op dit forum:
    - De auto laten uitlezen (geen problemen gevonden).
    - Bougies, bougiekabels en verdeler (ik weet dat dat niet meer zo heet, maar ik weet ook niet hoe het wel heet bij nieuwe auto's, het zwarte kastje waar de bougiekabels naartoe gaan in ieder geval) Vervangen.
    - Ik heb gezocht naar de luchtmassameter om te zien of die vervuild is, maar die heeft hij niet (als ik goed geinformeerd ben werkt deze motor met gegevens die hij van de MAP sensor krijgt ipv met een luchtmassameter).
    - Ik heb de contacten van de MAP sensor en gasklepstandmelder nagekeken. Deze waren goed schoon.
    - Ik heb het gasklephuis schoongemaakt met remmenreiniger, deze was behoorlijk zwart van binnen.
    - Ik heb alle vacuum leidinkjes nagekeken op scheuren (de leiding van de carterontluchting was gescheurd, heb ik vervangen maar de problemen blijven).
    - Ik heb de uitlaat voor en tussen de labdasensors gecontroleerd op lekken, Geen gevonden).
    - De bougies hebben de koffiebruine kleur die ze moeten hebben.

    Ik begin nu een beetje gefrustreerd te raken over de auto, omdat het schokken erger lijkt te worden, en ik en beetje out of options ben kwa oorzaken.

    Hopelijk weten jullie nog meer oplossingen voor deze problemen.
     
  2. Goede bougie dop gebruikt met monteren van de bougies?

    ook omdat je ze gedemonteerd hebt, vaak krijg je dan porselein breuk waardoor die stottert
     
  3. #3 Focus-Roosendaal, 12 mei 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2013
    Ja een bougiedop met zo'n rubberen ring erin. Maar ik zal ze er nog eens uitdraaien om te zien of ik schuurtjes zie.

    De klachten waren er trouwens al voordat deze bougies erin gingen.

    Dank je wel!
     
  4. is het bij koude/warme motor of altijd?
    als het alleen bij koude motor is misschien koelwater sensortje?
     
  5. Het is altijd wel, maar bij een warme motor is het erger dan bij een koude motor. Het lijkt ook dat het erger wordt wanneer ik er langer mee rijd.

    Kan de koelwatersensor het motormanagement zo van slag brengen dat hij begint te stotteren? En kan ik dat op een of andere manier testen?
     
  6. Ik zou eerst eens een compressietest uitvoeren..
     
  7. Ik ben hier zelf ook mee bezig, een Focus uit 2000 (1.6 bezine). Na het tanken van goede brandstof en injectiemiddel werd het beter maar komt nu weer een beetje terug. Misschien het brandstoffilter?
     
  8. Een vervuild luchtfilter ??
     
  9. Of misschien een vervuilde MAF sensor bij de luchtinlaat, maar ik durf deze eigenlijk niet te demonteren.
     
  10. of gewoon inwendige vervuiling, probeer gewoon eens een flesje injectiereiniger
    op een halve tank, na het tanken nogmaals 1 flesje......baad het niet dan schaad
    het niet;)
     
  11. [MENTION=10085]focus[/MENTION] Roosendaal; Je carterventilatie is echt in orde? Dus de slangen achter je luchtinlaat? Maar ook aangesloten op je luchtfilterhuis? Geen vacuumlekkages?

    Je stationair regelklep is ook schoon?

    Welke olie zit er in?

    Bougies e.d. zijn zeker te weten goed? Ook al zijn ze nieuw, alsnog kunnen ze kapot zijn.

    Bougiekabels zitten er goed op? Dus juiste volgorde?

    Je zegt dat je geen MAF sensor hebt; heb jij een zwart kleppendeksel (Zetec SE) of een aluminium kleurig kleppendeksel? De laatste heeft wel een MAF sensor.
     
  12. Hallo,

    Erg bedankt voor alle reacties!

    Injectiereiniger heb ik al geprobeerd, helpt helemaal niets.
    Brandstoffilter is schoon, luchtfilter is schoon.

    @ silver baron,
    Carterventilatie is nu in orde. Heb afgelopen vrijdag de slangetjes allemaal vervangen. Ook die tussen de "bogen" van het inlaatspruitstuk zitten.

    Stationair regelklep heb ik nog niet naar gekeken eerlijk gezegt. Zet ik op de lijst!

    Er zit 5w40 olie in

    Bougies zijn goed, heb ze eruit gehad net, niet gescheurd, de goede kleur, afstand tussen de elektroden is ook goed.

    Bougiekabels zitten goed, heb daar niets aan veranderd en heb het net even gecontroleerd met het Hayes boek.

    Het is inderdaad een Zetec-SE motor (zwart kleppendeksel), dus geen luchtmassameter.

    Ik ga die stationair klep eens bekijken en een compressietest laten uitvoeren denk ik..:) Ik hou jullie op de hoogte!
     
  13. of toch een slechte sensor (nokkenas of vliegwiel)
     
  14. De bougie-kabels kunnen best versleten zijn of een breuk bevatten, ondanks dat ze goed zitten.
     
  15. Heb hetzelfde probleem met een andere auto gehad, voornamelijk problemen met warme motor en inhouden. Dit werd toen veroorzaakt door de lamdasonde. Weet niet of je deze al gecontroleert hebt?
     
  16. misschien bobine
     
  17. Hoi Allemaal!

    Ik heb een compressietest gedaan met de volgende resultaten:
    8,7 bar, 8,6 bar, 8,8 bar en 8,7 bar. Nu weet ik niet zeker wat de druk in de cylinders bij een zetec motor moet zijn, Maar ik kwam op internet tegen dat deze tussen de 75 en 150 psi (5,1 en 10,3 bar) moest zijn, en de waarden onderling binnen 75% van elkaar moesten liggen. Volgens mij is mijn motor wat dat betreft dan dus nog wel goed?

    Omdat hier toch vrij vaak de bougies werden genoemd als oorzaak heb ik voor de zekerheid een nieuw setje bougies gekocht en erin gezet en.... het probleem is weg!:D

    Toen heb ik de huidige bougies eens heel goed onder de lamp bekeken, en bij eentje loopt er inderdaad een klein scheurtje door het porselijn.

    In ieder geval werkt hij nu weer super, en is de motorruimte door mijn gespeur eens goed gecontroleerd.

    Bedankt voor alle hulp!
     
  18. Komt het meest voor, door het gebruik van een slechte bougie dop:)
     
  19. Mooi dat het opgelost is :thumbup:
     
  20. Nouja ik kan me niet herinneren dat ik iets geks heb gedaan met het wisselen van de bougies.. en dat rubbertje zit in die dop.

    Baal er wel een beetje van dat ik zo lang aan het zoeken ben geweest, en zoveel heb bekeken / schoongemaakt en dat het dan zo iets simpels is.

    Affijn Hij werkt gelukkig weer super en dat is het belangrijkste!
     

Deel Deze Pagina