1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

alu velgen en wielmoeren

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door joske, 12 apr 2013.

  1. #1 joske, 12 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2013
    Hallo..vraagje:

    Toen ik mn focus kocht zaten er alu sportvelgen onder, uiteraard met wielmoeren/bouten :D
    Nu hebben ze bij de aanschaf stalen velgen geplaatst met winterbanden.
    Nu heb ik dus stalen velgen met wielmoeren waarbij ik het idee heb dat dit degene zijn die bij de alu velgen hoorden.

    Het zijn moeren waarbij het bovenste gedeelte vrij rond kan draaien..

    Daar ik er 7000 km mee gereden heb zal het wel goed zijn, maar ik dacht altijd dat die stalen velgen de alu moeren "opvreten"???

    Iemand advies en een tip hoe ik kan zien of dit nu wel of niet de juiste zijn voor alu velgen?

    [​IMG]
    gr
     
  2. Dit zijn idd moeren voor alu velgen.

    Voor de centrering van de stalen velgen maakt dit niks uit.

    Het enige nadeel is dat het grootste deel van de conus niet bedekt/gebruikt
    word en dat dit kan gaan oxideren en dit heeft weer nadelige centrering van
    eventuele alu velgen tot gevolg.


    Gooi er maar een mooi setje alu onder.;)
     
  3. Super...hele geruststelling! Dank je!
     
  4. Volgens Ford documentatie mogen wielmoeren voor lichtmetalen velgen niet worden toegepast op stalen velgen.

    De reden hiervan is dat er bij de 2-delige wielmoeren vuil/vocht/roest tussen de wielmoer en de losse conische ring kan komen. Als je vervolgens deze moeren op de lichtmetalen velg (op het voorgeschreven aanhaalmoment) vast zet lijkt de wielmoer goed vast te zitten. Echter tijdens het rijden komen er krachten op het wiel waardoor het vuil/roest dat tussen de wielmoer zit verpulverd. Hierdoor komt de wielmoer los te zitten wat als gevolg kan hebben dat de wielmoeren loslopen en het wiel loskomt.

    Dat je wielmoeren voor lichtmetalen velgen niet mag toepassen op stalen velgen heeft dus niet te maken met de passing van de wielmoer in de velg. Wat pasvorm betreft kan je de wielmoeren voor lichtmetaal prima gebruiken voor stalen velgen. Het conische deel is bij beide moeren gelijk en de wielen zitten derhalve dus ook gewoon goed vast.
     
  5. #5 joske, 12 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 apr 2013
    Ok...wat kan ik het beste doen dan? Kijken of de ringen goed aansluiten (wd40) en dus wel gewoon gebruiken op alu? Doe ik de volgende keer op de stalen velgen een setje moeren voor staal.

    Weet je trouwens het aanhaalmoment? Zijn standaard 16" velgen..dacht iets van 110nm bij deze konische moeren?
     
  6. Als ik de foto nog eens bekijk heb jij het nieuwere type wielmoer voor lichtmetaal. Deze wielmoer heeft geen losse conische ring meer die vast kan gaan zitten.

    Ik denk dat je de moeren probleemloos weer kan gebruiken voor de lichtmetalen velgen. Wel moet je ervoor zorgen dat de conus waarmee de wielmoer aanligt in de lichtmetalen velgen schoon en vetvrij is.

    Ondanks dat je 1-delige wielmoeren hebt is het wel aan te raden om bij stalen velgen ook de bijbehorende wielmoeren te gebruiken.


    Het aanhaalmoment voor de 1-delige wielmoeren voor lichtmetalen velgen is bij de Focus 2 130Nm.
    Het aanhaalmoment van de 2-delige wielmoeren voor lichtmetalen velgen is bij de Focus 2 110Nm.
     
  7. Check 130 nm dus. Zal tzt ff kijken...koop anders wel een setje
    Thanx
     
  8. #8 joske, 13 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 apr 2013
    net ff gewisseld...inderdaad geen losse ring...gewoon 1 stuk...conisch lopend.
    Zie wel dat ik bij EN Goodyear Efficient Grip EN Michelin Energy Saver geen rotatiepijlen heb zitten????!

    Was nieuw voor mij....wel outside en inside.
    waarbij outside uiteraard zichtbaar aan de buitenzijde, maar dat lijkt me alleen van belang bij het om de velg leggen

    Mogelijk dat deze banden a-symetrisch zijn? Staat niet op de sites...
    zie het wel steeds vaker bij banden
     
  9. Er zijn zoveel bandenmerken die alleen inside en outside gebruiken in plaats van een draairichting, dit zijn dan banden waarbij het niet uitmaakt welke kant ze op rollen.
     
  10. gelukkig maar :-) had het nog niet eerder gehad...zo leer je hier nog eens wat :-)
     

Deel Deze Pagina