Motortemperatuur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Cain, 14 mrt 2013.

  1. Hi,

    De laatste tijd bemerk ik dat de temperatuur van mijn motorblok behoorlijk schommelt. Op de snelweg is 'ie bijna constant 90 graden, maar zodra ik minder constante snelheden rijd begint 'ie danig te schommelen (tussen de 45 en 90 graden).

    Iemand hier nog meer last van, of een idee wat dit kan zijn?
     
  2. Meestal betekend dit dat de thermostaat open blijft staan.
     
  3. Dat is ook toevallig. eerder deze week bemerkte ik dit ook, en vanmorgen weer.

    Voordat de temperatuurmeter ook maar iets omhoog komt heb ik al bijna 15km snelweg gereden. vervolgens kom ik op een provinciale weg en zakt de temperatuur in 1 keer in, waarna hij weer langzaam omhoog komt.
    Ook heb ik de indruk dat de focus meer brandstof verbruikt.

    Als een thermostaat defect is, gaat er dan een waarschuwingslamje branden of niet?
     
  4. Ronnie, wat jij beschrijft is exact ook wat ik bemerkte.
    Ik heb de 1.6 tdci econetic.

    Het gemiddeld verbruik staat al weken op 5.3
     
  5. Normaal gesproken heb ik een gemiddeld verbruik van 5.4
    maar nu gaat het naar de 5.8 toe

    waar ik heel benieuwd naar ben is als dit een storing is, Krijg ik daar dan een melding van.
    Graag zou ik dit weten voordat ik hiermee terug ga naar de dealer.
     
  6. Volgens mij is er geen enkele auto die meld wanneer de thermostaat kapot is.

    - Hij is kapot en blijft open staan ...... Auto is niet warm te krijgen en gaat heel onzuinig lopen


    - Hij is kapot en blijft dicht staan ...... Auto word te heet en begint te bokken en je blaast je koppakking en meer naar de klote als je niet op tijd stopt
     
  7. Hij sluit niet volledig meer waardoor de temperatuur langzaam op gang komt, en hij iets terugloopt als je gas terug neemt. Dat kan niet volgens jou?
     
  8. Dat kan ook ik noemde de 2 uitersten.

    Ik heb ooit gehad bij een oude Golf dat ie open bleef staan en ik reed door ik nam het voor lief maar hij sloeg ineens toen dicht en einde verhaal.

    Ik ben geen expert / techneut
     
  9. ook weleens gehad met een Nissan, mechanische thermostaat vervangen en klaar ! Wel erg snel voor een Focus 3 ...
     
  10. Dit is enigzins herkenbaar, 't valt mij sinds een aantal weken ook op. Wel moet ik opmerken dat het me alleen is opgevallen als ik langzaam rijd, dus bijvoorbeeld 30 kph tijdens files op de snelweg en het is de afgelopen weken ook behoorlijk koud geweest. Het lijkt wel alsof de motor eerst goed warm wordt (normale 90 graden) en als ik dan een 20 min later de file inrijd, zakt de temperatuur naar ongeveer 75.
    Ik heb een 105pk 1.6TDCi van november 2012 met 17K km's.
     

Deel Deze Pagina