1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Leiding verwarming lekt koelvloeistof in interieur

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HansDeuvel, 13 mrt 2013.

  1. Beste Focusvrienden,

    Afgelopen maand bemerkte ik dat de Focus enorm koelvloeistof slurpte. Echter nergens onder de auto of bij het blok een lekkage te vinden. Later merkte ik wel dat de matten van de passagiersplek helemaal zeiknat waren van de koelvloeistof. Na wat sleutelen heb ik de lekkage gevonden.
    Volgens de Haynes werkplaatshandleiding gaat het om de leidingen die naar de "heater matrix" lopen, ik weet niet wat daar de Nederlandse vertaling van is.

    Bij mijn focus zitten om beide metalen leidingen een kunststof klemmetje maar de onderste van de twee leidingen lekt wanneer de auto op temperatuur komt en er druk op de leiding komt te staan.

    Heeft iemand ENIG idee hoe deze lekkage te verhelpen valt? Het klemmetje is van hard kunststof en lijkt niet een afsluitende functie te hebben.
    Hieronder twee foto's die de buis tonen. Komt wel van een Engelstalig forum af (helaas vond ik daar alleen foto's en geen oplossing...)

    Thanks alvast! :thumbs:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Hoort er, net als bij de leiding ernaast, geen kunstof klem omheen die de 2 leidingen in elkaar gedrukt houd?

    Zo te zien schuif je de leiding in elkaar en dan borgen met een kunstof klem al ik naar de andere leiding kijk.
     
  3. De heater matrix zal het element wel zijn waar de lucht verwarmd word.
    Verder had ik hetzelfde idee als Peter over die zwarte klem.
     
  4. Bedankt voor de reacties. Op beide leidingen zaten klemmen maar die zorgen alleen voor het feit dat de buiseinden bijeen blijven, niet voor afdichting: je kunt ze heel makkelijk draaien en bewegen. Ik heb beide klemmen op de leidingen zitten: de ene lekt wel, de ander niet. Ik heb dus het idee dat de lekkage niet direct gerelateerd is aan de klemmetjes.
     
  5. #5 antig01, 13 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mrt 2013
    Er zit een o-ring verder op de buis geschoven welke voor de afdichting hoort te zorgen.
    Oplossing garage: Leidingen vervangen.
    Wat ik zou doen: Systeem aftappen, leiding uit elkaar halen, slang eroverheen die mooi past, leiding weer in elkaar schuiven met nieuwe o-ring en de slang vervolgens over de koppeling heen schuiven.
    Vervolgensaan beide uiteinden van de slang een slangklem monteren.

    De slang zorgt dat de 2 buizen niet t.o.v elkaar kunnen bewegen, en als het alsnog lekt vangt de slang dit op.

    Je zou zelfs heel de koppeling ertussenuit kunnen zagen en er een slang met 2 slangklemmen voor in de plaats kunnen doen.
     
  6. Bedankt voor de suggestie! Een stukje slang met twee slangklemmen klinkt goed icm de o-ring. Ik ga daar wanneer ik tijd heb mee aan de slag. Ik zal mijn bevindingen nog even laten horen.

    Een mooi moment om het hele koelsysteem eens fli k te spoelen, ik ben benieuwd of daar nog veel troep in zit.
     
  7. Word ik nou maf of is deze foto van een rechts-gestuurde auto?
     
  8. Nee je word niet maf. TS zegt ook dat ze van een engels forum komen, ik vergat een stukje tekst...
     
  9. De lekkage is inmiddels verholpen. De lekkende buis heb ik een stukje uit elkaar gehaald waarbij de twee buiseinden bloot kwamen te liggen. Ik zag toen ook de o-ring die de boel waterdicht moest houden. De ring was flink beschadigd en overduidelijk de oorzaak van de lekkage.
    Bij de Ford-dealer hadden ze nog nooit zo'n lekkage gezien en derhalve hebben ze me een aantal o-ringetjes meegegeven die wellicht zouden passen. Ik heb de verrotte ring vervangen door een nieuwe ring en nu is de boel weer keurig waterdicht. :thumbs:

    Nu het interieur nog (koel)watervrij krijgen, inmiddels is het grotendeels droog. Ik wil nu het koelsysteem eens goed doorspoelen of "flushen" zodat het weer goed schoon is. Daarna weer frisse koelvloeistof erin en klaar. Komend weekend maar even tijd voor zien te vinden.

    Zijn er mensen die ervaring hebben met het doorspoelen van het koelsysteem om dit te reinigen?
     
  10. Heb het koelsysteem wel eens geflusht bij mijn vorige auto.
    Potje met toevoeging er in ff laten lopen en weer aftappen.
    Daarna tuinslang er in en onderste slang los en spoelen maar.
    Dan leeg laten lopen en nieuwe vloeistof er in.
    Voor het vocht koelwater probleem zou ik veel met airco aan rijden.
    En raampje op een kiertje.
     
  11. Een oud topic, maar voor mensen die via zoekmachines op dit topic komen een aanvulling.

    Alleen de nieuwe O-ring hield de boel niet droog. Na enkele dagen lekte de boel weer net zo hard.
    Pas na het vervangen van de interieurradiateur bleef het droog, inmiddels al meer dan een jaar dus het probleem is echt volledig verholpen. Het was wel een flinke klus want het complete dashboard moest eruit, helaas...
     
  12. Hallo Ik heb nu waarschijnlijk hetzelfde probleem. kvs in de bijrijders gedeelte en ik vrees ook dat interieurradiateur lek is.
    heb jij dit zelf gedaan of door een dealer en wat gaat er allemaal uit en wat zou het ongeveer moeten kosten??
     

Deel Deze Pagina