Dagrijverlichting configureren?

Discussie in 'Electronica' gestart door marsm104, 14 feb 2013.

  1. Weten jullie of het mogelijk is, de dagrijverlichting zo in te stellen, dat ook de achterlichten branden?
    In het menu kan ik hier niks over terugvinden. Behalve dat je met regen de koplampen kunt inschakelen. Maar vanmiddag in de sneeuw schakelden de lampen soms uit. Dus toen maar de lampen handmatig ingeschakeld.

    Daarnaast zijn we van plan om op vakantie naar Zweden te gaan, en dan moet je toch verplicht verlichting voeren overdag?
     
  2. Ik wil niet lullig doen, maar wat is nu de moeite om je verlichting even aan te zetten? Dat moest vroeger toch ook?

    Ontopic. Nee dat is niet mogelijk
     
  3. Neem van mij maar aan dat het veiliger is als je met deze weersomstandigheden je gewone normale verlichting aan te hebben, en niet alleen voor jezelf, maar ook voor je mede weggebruikers.

    Dagrijverlichting is een leuke gadget, maar heeft imo geen toegevoegde waarde omdat de achterzijde van je auto donker blijft, vooral met dat wel/nietes weer erg irritant en gevaarlijk.
     
  4. En dat was dus juist de vraag... kan je dat ergens instellen of laten instellen?
     
  5. Wat is nu de bedoeling.? Dat de achterlichten gaan branden met de dagrijverlichting of dat je normale verlichting brandt in de nul-stand. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen
     
  6. Dat de achterlichten gaan branden met de dagrijverlichting.
     
  7. Het is wettelijk niet toegestaan dat de achterlichten branden in combinatie met dagrijverlichting.

    Bij dagrijverlichting mag in Nederland alleen verlichting aan de voorzijde worden gevoerd. Dit in tegenstelling tot sommige Scandinavische landen waar het verplicht is om overdag ook de achterlichten te laten branden (hierbij gaat vaak alle verlichting aan als het contact wordt aangezet).


    Daarnaast is het niet mogelijk om d.m.v. instellingen te veranderen de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijverlichting te laten branden. De enige mogelijkheid om dit te realiseren is door het aanpassen van de bedrading.
     
  8. Ah, dat is helder.
    Nu ik er op google lees ik het inderdaad ook, maar had niet bedacht dat dit er achter zou zitten:
     
  9. #9 Michiel35, 20 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 feb 2013
    Het idee hierachter is dat de remlichten beter zichtbaar zijn...Staat dat letterlijk in het artikel??? Wat een onzin!! Dat zou namelijk betekenen dat iedereen die overdag met dimlicht aan rijdt ( en dus ook de achterlichten aan heeft ) in overtreding is!! Overdag met dimlicht aan rijden is niet wettelijk verboden...
     
  10. Tegen de tijd dat de achterlichten echt nut hebben is het ook tijd om je gewone verlichting aan te hebben, naar mijn idee. Ik vind wel dat de lampen redelijk laat inschakelen.
     
  11. Nou, dat is bij mijn Mondeo niet het geval.
    Die schakelt de verlichting al in, terwijl ik op dat moment nog niet het idee heb dat het gaat schemeren. In tunnels zie je ook vaak dat een auto al halverwege is en dan pas de lichten aanschakelen. Ik ben de tunnel nog niet in of ze staan al aan.

    Ligt echt aan de gevoeligheid van de sensor.
     
  12. In Zweden is overdag alleen dagrijverlichting (of alleen koplampen) voldoende. Ik ben er pas geweest (halfjaar terug)
     

Deel Deze Pagina