1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat voor Bandenspanning gebruik jij?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TurboNick3, 4 feb 2013.

  1. Welke vrouwen voet glijd sneller van je hand degene die een plateauzool draagt of die met een naaldhak ?

    Meer druk per cm2 is minder snel glijden druk creert warmte etc kijk maar naar de stadsbussen relatief nog smalle banden vergeleken met een auto

    Winter iets meer druk dan zomers voor de grip
    wil je zomers zuiniger rijden dan hou je de hogere druk
     
  2. Om ff wat onduidelijkheden te voorkomen. Als de meter met 30 graden 2bar aangeeft dan zit er 2bar in.
    Als de meter met -30 graden 2bar druk aanwezig is dan zit er 2bar in.

    Wat wel klopt is dat als je 2bar meet in de zomer er in de winter 1.8bar in kan zitten. Echter ga je de banden in de winter oppompen tot die 2bar dan worden ze gewoon echt 2bar.

    2bar is en blijft 2bar zolang je manometer geschikt is voor het temperatuurbereik.

    Wat wel zo is, is dat een band in de zomer veel sneller warm wordt en daardoor de druk toeneemt (daarom moet je de spanning controleren met koude banden). Dat is in de winter minder het geval.

    Heb recentelijk veel info gelezen over brede of smalle winterbanden. Meningen verschillen, feitelijk gezien is een smallere band met aquaplaning beter, maar breder wint het op remweg op droog en nat.
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/08/brede-banden-beter-dan-smalle-banden

    Ook hier zit weer een optimum in, sommige ingenieurs van merken zeggen dat je niet breder dan 225 moet gaan in de winter...
     
  3. De bandenspanning opgaaf van de autofabrikant is redelijk waardeloos en voornamelijk van toepassing op de af fabriek geleverde banden.

    Er zijn grofweg 2 manieren om de ideale bandenspanning te bepalen.

    1: temperatuur afhankelijk. Zet de band op een 'redelijke' druk en rijdt er een flink stuk mee. Meet dan de druk en temperatuur meteen na de rit. Als de druk meer dan 0,1 bar is toegenomen wordt de band te warm en moet er dus meer lucht in. Herhaal dit totdat de druk toename (en dus temperatuur) binnen de 0,1 bar blijft.

    2: pak het asgewicht van het typeplaatje of handleiding. Zoek uit wat de gewichtsklasse van de band is en de maximale druk.
    Als je band krap aan het halve asgewicht kan hebben, moet je dicht tegen de maximale druk aan zitten.
    Als de band overcapaciteit heeft ( zoals vaak het geval is) kan je de druk rustig verlagen; de bandenfabrikant heeft per type band meestal een tabel of grafiek hiervan.
    XL banden (extra load) kan je op een hogere druk zetten zonder vervorming van de schouders. Deze banden kunnen vaak ook een hogere druk aan dan de standaard versie van dezelfde band.

    Beide methoden is wel documentatie over te vinden op het internet.
     
  4. Daarbij komt er ook een stuk gevoel bij kijken. De ene band is de andere niet. Mijn wagen rijdt met de zomerbanden het lekkerst op 2.6 bar. Op de winterbanden rijdt de wagen het fijnst op 2.4 bar.
     
  5. amai, zo gemakkelijk ^_^


    ik vind ook dat bandendruk relatief is, want het verschilt tot 0,2 bar naargelang het merk
     
  6. #26 dutchguy, 26 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2013
    Nop! In de berekeningen komt de waarde 'gevoel' niet voor :mrgreen:
    De loadindex van je winter en zomerbanden zal wel verschil in zitten ;)

    Mijn winterbanden staan op 2,8 bar , een fractie hoger dan mijn zomerbanden. Dit is verklaarbaar doordat de loadindex van de winterbanden lager is.
     

  7. "Gevoel" is niet rationeel vast te leggen. :mrgreen:

    En die winterbanden van jouw moet je wel op 2.8 bar zetten... Anders zuigen ze helemaal vast aan de weg... Misschien komt dat wel omdat jij echte winterbanden hebt en niet die commerciƫle banden die wij Europeanen winterbanden noemen. :mrgreen::mrgreen::schater:
     
  8. #28 little viper, 27 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2013
    ivm de bandendruk in de zomer:
    Dat is wat ik bedoelde ;)

    ivm "225".

    Ik heb 225/40/18 op mijn ST-winterbanden.

    Ik ben er zelf verbaasd van hoe goed deze rijden in de sneeuw en ijs, ondanks de "brede maat" :cool:

    Het was een risico dat ik had genomen, maar ik wou geen "grote zwarte stalen velgen" in '16.
     
  9. Gisteren heb ik nieuwe zomerbanden laten monteren op mijn wagen.
    Dunlop Sport Maxx RT ZR 95Y 235/40/R18

    De Michelins waren echt helemaal glad van voren.
    Altijd een vrij hogen banden spanning gehad op de michelins. tussen de 2.5 en 2.8

    Op de deur staat voor 2.3 en achter 2.4 , alleen bij veel bagage 2.8 achter. Dit geeft ook de monteur aan.

    Tevens deze website gevonden waar je het per merk en model kan opzoeken: http://www.oponeo.nl/banden-advies/bandenspanning/ford/focus/2-0/120

    Echter merk dat mijn pas nieuwe band gemiddeld 0.8L op 100KM meer verbruikt terwijl die qua label zuiniger had moeten zijn.
    Zit dus nu ook 2.3 voor en 2.4 achter in.

    Ben er toch over aan het denken weer 2.6 rondom te doen, echter volgens vele bronnen gaat dat je bandenslijtage snel omhoog.
     
  10. Ik kijk altijd naar wat het prettigst rijdt. Je merkt aan de auto wel of de banden te zacht (dweilen over de weg) of te hard (stuiterig gedrag) zijn.
     

Deel Deze Pagina