Goed, terug van wintersport, auto heeft op electro probleem met de CV eigenlijk geen kick gegeven. Het electro probleem is alweer weg, ergens sneeuw ijs etc bijgekomen waarschijnlijk. Maar nu i de koppeling redelijk klaar, door de 280nm kan ik als ik wil makkelijk door de koppeling trappen. Ik kan rijden en mag na 4 maanden weer rijden dus rustig aan... Ik vroeg bij Ford hoeveel kost koppeling vervangen... 1100 euro lolwut? 350 euro aan parts en dan dus uurloon en btw... goed, ik heb 2 keer een koppeling vervangen. Tweemaal oudere auto... Dus ik weet wel ongeveer wat er aan werk, nodig is... Is er nu zoveel anders bij mijn huidige focus dat het zolang duurt etc? Ik snap omdat i dwars ligt dat het 0,0 ruimte heeft etc maar toch? Heel veel geld als je het mij vraagt... ?????? Vooral omdat ik laatst keek en het zo goed als hetzelfde idee is als bij mijn oudere mazda. Slangen en dingen aan de kant of los, mechanische verbindingen los. Bak los, subframe of dergelijke los, etc? ?? Alleen koppeling trouwens heh, geen DMVW! Kan men dit gewoon zelf doen? Ik zou alles tot beschikking hebben, maar las over speciale tools..? Thanks!
In principe is het goed zelf te doen mits je een brug tot je beschikking hebt. Speciaal gereedschap is ook niet persee nodig. Subframe e.d. Hoeven niet los. Draagarmen los Assen eruit alles aan de kant halen en bouten + motorsteun los. Hoe zeker ben je ervan dat je dmv nog goed is? Het is namelijk wel veel werk als het 2x moet gebeuren
Hoeveel heeft je wagen gelopen? Om de handel niet nog een keer los te halen zou ik wel de koppeling met DMV vervangen. Op internet zijn sites genoeg die voor redelijke prijzen zowel een koppeling als een DMV van de betere merken (dan wel gelijkwaardig aan OEM) kunnen leveren.
Goede tips, en het is dus eigenlijk niet anders als op een andere auto. Dat is goed nieuws, brug en werkplek is het probleem niet. Ok, dat word zelf doen. Welk merk zit er OEM in?
Een monteur vertelde mij dat hij Luks wat makkelijker vind omdat je kennelijk de DMV in een bep hoek moet zetten waarbij je gradenboog nodig hebt. Deze krijg je wel bij aanschaf van Luks maar niet van Sachs. Ik weet niet of dit helemaal klopt maar kunnen anderen misschien wel antwoord op geven
onzin; gradenboog ben je niet nodig. Net zoals speciaal gereedschap om het dmv te monteren; ook niet nodig.
Op de terug reis uit frankrijk slipte de koppeling. Toen was de auto ook zwaar, tot ongeveer 4 dagen erna kon ik in NL ook in de 4 en 5 de koppeling laten slippen. Dus ook licht zonder mensen, bagage en skibox... Echter... Deze hele week, waar het tweemaal fiks erop ging, en met 500km gereden, geen enkel probleem... wtf, hoe kan dat nou weer? Sterker nog ik trok laatst een bmw helemaal zoek, en in geen een versnelling tot 140 slipte de koppeling, terwijl het gaspedaal beneden was. Maar hoe kan dat nou? Dan had ik dat toch niet kunnen doen? Kijk, ik klaag niet, maar is het mogelijk dat als iemand wellicht op de koppeling heeft gereden, en / of op de motor remmen met zware auto bergaf, een bepaald ehm patroon op de plaat heeft gezet. Die ik verander en ik er weer meer grip in zet door wat handiger met de pedalen te zijn? Op een plaat die ik ooit heb vervangen kon ik wel een paar beste plekken zien van waar ik bijv bij het stoplicht te gretig ben geweest... Zelf lijkt het me toch sterk, maar kan iemand me een verklaring geven wellicht voor wat er dan aan de hand was... Echt vaag... Verder doet de auto het nu prima, ik weet weer hoe ik mijn rijbewijs een tijdje kwijt was, stiekem best rap met dat koppel.
Er zit een sac koppeling in, die is zelfstellend (self adjusting clutch). Mogelijk dat die niet helemaal goed zijn best heeft gedaan? En uiteindelijk toch heeft besloten mee te werken...?
Ja ik heb zo ie zo al besloten als de koppeling gaat het zelf te gaan doen. Ga geen 1100 euro neertellen voor iets wat eigenlijk niet heel moeilijk is. Voorlopig doet ie het goed dus we kijken het even aan.