Focus schokt = opgelost!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jurgenvm, 25 jan 2013.

  1. #1 Jurgenvm, 25 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 apr 2013
    Hallo Allemaal,

    Ik heb een Ford Focus 1.4 uit 2001 (km stand 185000), en sinds afgelopen zomer begint de motor steeds erger te "schokken". (op het moment dat de motor hard moet werken, bijvoorbeeld wanneer je in de tweede versnelling een rotonde op rijd en even wat meer gas geeft, of bij hoge toeren)

    Ik dacht dat het de bougies of de bougie kabels wel zouden zijn, en heb deze vervangen (zagen er overginds niet slecht uit). Het schokken werd echter eerder erger dan beter.

    Toen viel het me bij het tanken opeens op dat de tank wel erg siste op het moment dat ik de dop eraf draaide (deed hij altijd wel een beetje, maar het klonk toen opeens heel hard). Ik dacht: aha! de tank ontluchting is niet goed.

    Dit heb ik ook nagekeken, en zat inderdaad verstopt. Het schokken is nu een heel stuk minder geworden, maar toch nog niet 100% weg

    Het volgende ding wat er dan (lijkt me) mogelijk niet goed meer kan zijn is de bobine. Hier op het forum lees ik in meerdere topics dat dat wel eens het probleem kan zijn.

    Wat ik echter vreemd vind, is dat het schokken blijkbaar ook te maken had met het niet goed ontluchten van de tank...

    Voordat ik nu nog vanalles ga vervangen leek het me wijs hier mijn probleem eens weg te leggen, wie weet zoek ik compleet in de verkeerde richting...

    Iemand al eens zo iets meegemaakt?

    Alvast bedankt!
    Jurgen.
     
  2. Voor de geinteresseerden:

    Heb de bobine van het Focusje vervangen, bleek niet het probleem te zijn.

    Heb vervolgens van de garage de tip gehad het stekkertje van de LMM eens los te maken, de auto gaf toen (uiteraard) een motorstoring aan, maar liep als een trein op het noodprogramma. LMM bleek dus stuk te zijn. Heb hem nog geprobeerd schoon te maken maar dit mocht niet baten.

    Heb een andere LMM gehaald en geinstalleerd en de auto doet het nu weer perfect!
     
  3. mooi dat ie weer werkt!!!! en ook super dat je het hier nog even meld :)
     
  4. Lmm stekkertje? Afkorting van ?
     
  5. Sorry! Stekkertje van de LuchtMassaMeter inderdaad. Door het losmaken van dat stekkertje krijgt het motormanagement geen informatie over de hoeveelheid aangezogen lucht meer van deze meter. Hierdoor gaat hij over op een noodloop programma, en toen liep de motor als een trein. (als ik het goed heb begrepen, correct me if i'm wrong ;))

    meter vervangen en nu geen problemen meer met schokken!
     

Deel Deze Pagina