1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Auto start niet, accu? dynamo? electronica?

Discussie in 'Performance' gestart door Bosniak, 20 jan 2013.

  1. Hallo allemaal,

    Ik probeerde vandaag focus te starten maar ik hoor alleen een tik geluidje. Lampen binnenin en verlichting werkt wel op contact-stand maar zodra ik sleutel draai om motor te starten valt dashboard verlichting ook uit en bij terugdraaien van sleutel naar contact-stand komt het weer aan.

    Wat zou dit betekenen? Een lege (bijna lege) accu of een kapote dynamo? Of een storing in electronica? Ik heb anwb dus ik bel ze morgen om auto te proberen te starten..

    Wat is het beste te doen als het alleen aan accu ligt? komt die weer op goede conditie of is het veiliger om die te vervangen?

    bedankt voor lezen
     
  2. hoi
    klinkt mij meer als start moter.
    slechte/lege accu zou je licht zwakker worden en vooral je groot licht, meerdere tikjes achter elkaar ipv 1 tikje.
    desondanks kan ik het ook verkeerd hebben.
     
  3. Accu dood, en zeker als je wijzers uitslaan bij het omdraaien van de sleutel
     
  4. zoals Dexter al zei Accu dood!
     
  5. Grote kans dat het idd de accu is, maar ik heb ook ooit zoiets gezien toen de dynamo stuk was.
    Zodra je de sleutel omhaalde maakte de dynamo vol sluiting op een toch al niet zo'n nieuwe accu.
     
  6. #6 Bosniak, 20 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2013
    volgens mij tikt die wel door als ik sleutel langer houd, als die accu dood is waarom branden dan dimlichten wel bij contact? en binnenverlichting..

    moet wel bij vermelden dat ik sinds de aanschaf van auto accu nooit heb vervangen, dus zo'n 7 jaar geleden en auto is eind 2005 dus ik denk dat accu nooit is vervangen.. (ook nooit problemen mee gehad, behalve laatste maand 2-3 keer dat die niet meteen wilde starten, bij terugdraaien van sleutel en opnieuw proberen startte die wel)
     
  7. Even een andere auto ervoor, startkabels erop en starten, simpel toch ?

    Je kunt je accu toch ook even doormeten met een multimeter ?
     
  8. Voor verlichting is lang niet zoveel ampérage nodig als voor je startmotor,
    vandaar dat je accu voor het starten niet goed genoeg meer is, maar er zit
    nog wel iets spanning in om een aantal zaken te laten werken.
    Idd gewoon even met startkabels aan een andere auto hangen en kijken of hij
    start......
     
  9. hoe oud is je accu al?
    meer dan 3a4jaar=>gewoon vervangen

    is hij jonger, doe je veel korte afstanden?=>een goede lange rit maken zodat hij wat kan bijladen
     
  10. Starten met startkabels en dan kijken wat de spanning is met lopende motor, door bijvoorbeeld de verlichting in te schakelen. Verder gezien het weer grote kans dat het de accu is en dat die dan vervangen moet worden.
     
  11. het lag aan accu! vandaag andere auto erbij en accu's verbonden en deed die het meteen.. daarna heb ik nog 30 km gereden om accu op te laden en morgen ga ik hem testen, als die nog steeds doet, laat ik hem zo staan als die niet wilt starten dan is accu echt op en koop ik een nieuwe.. deze accu is wel fabriek af denk ik (motorcraft) dus waarschijnlijk nooit vervangen en auto is al 7 jaar oud.. maar nog nooit problemen gehad..

    bedankt voor jullie tips en reacties..
     
  12. #12 HokusSpocus, 23 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2013
    Het vermogen van een matige accu daalt met ongeveer 50% als de temperaturen ver onder nul komen of juist heel hoog worden (30 graden plus) Daarom vallen de meeste slechte accu's uit met koud en warm weer. Bedenk wel dat starten behoorlijk wat ampères vraagt. Eerst gloeien en dan direct starten. Als een accu matig is kan die bij lage temperatuur gewoonweg niet genoeg energie vrij maken voor al de gevraagde stroom. Verbuikers met lage stroomvraag zoals verlichting brand dan echter wel gewoon. Elke gloeibougie neemt ruimt 10 amp, dus gloeien kost alleen al ruim 40 amp aan vermogen. Als de accu slecht is de kans dus groot dat hij deze afname niet voldoende kan compeseren om vervolgens 100 ampere startstroom te leveren voor de startmotor. Die hoor je dan wel inslaan (start relais schakeld wel) maar gaat niet draaien omdat er dan niet genoeg vermogen vanuit de accu meer geleverd kan worden omde motor rond te krijgen. Omgekeerd geld dat ook. een slechte accu wil ook slecht energie opslaan en laadt dus veel trager en minder vol.

    Wat ook nog kan, had ik zelf afgelopen week bij een trekker, accupolen gecorrodeerd waardoor er niet goed contact meer was. Polen en klemmen schoongemaakt, starten... en lopen.
     
  13. volgens mij is het ook de accu .
    Een accu is een raar ding, kan in een minuut sneuvelen.
    Zeker bij koud weer gaan de start ampérage snel omlaag.
    Let wel bij een nieuwe accu op die start ampérage.
    Een tip bij koud weer is even kort starten daarna wachten dat de bovenkamers
    warm zijn,dan nog eens starten.
    zo spaar je de accu ook een beetje.
    veel succes
     

Deel Deze Pagina