1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

van travelpilot EX naar aftermarket navigatie óf inbouw parrot

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door eltee, 15 jan 2013.

  1. #1 eltee, 15 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2013
    Ondanks de vele treads over verwijderen van de travelpilot , inclusief verwijderen van de radio van een mark 2 fase 2... kan ik nergens een how-to vinden van het verwijderen van de travelpilot EX van een mark 2 fase 1.
    Hiervoor zijn bij mijn weten vier sleuteltjes nodig, maar ik heb geen idee hoe deze heten of genoemd worden, dus een search op google heeft weinig zin.

    Wellicht heeft één van jullie meer informatie? gaan jullie langs bij de dealer of schaffen jullie deze sleuteltjes zelf aan? En waar dan?

    Ik was van plan zelf een carkit in te gaan bouwen óf de complete unit te vervangen door een bv. een Zendai V45 (iemand daar ervaring mee?)

    Nu vind ik op internet een hoop tegenstrijdige informatie, de één zegt dat je voor de travelpilot ex geen ISO-stekkers nodig hebt om een parrot carkit aan te sluiten, juist wel voor de 6000 CD-radio (zonder navigatie). Op dit forum lees ik ook dat je de kram 86123 stekker nodig hebt. Kan iemand me vertellen hoe het nou zit?

    Heb ik de kram 86123 iso kabel nodig om een parrot carkit in te bouwen en aan te sluiten op een blaupunkt travelpilot EX?

    Alvast bedankt!

    PS. waarschijnlijk zal er ergens in de spelonken van dit forum wel ergens een tread over zijn, deze heb ik niet gevonden!

    gr. Martijn
     
  2. Ik heb vorig weekend een Parrot MKi9100 ingebouwd, waarbij ik mijn Travel Pilot gewoon heb gehouden. Daarvoor heb ik deze kabel gekocht: http://www.centralpoint.nl/car-kits/kram/audio2car-art-84288x288-num-147894/ . Inbouwen was daarmee vrij simpel, je sluit deze kabel gewoon op de originele kabels aan.

    Ik heb in de kabelbouw zelf nog een 12V aansluiting gemaakt voor de lader van mijn telefoon. Ik heb tijdens het inbouwen geen foto's gemaakt, anders kon ik laten zien wat ik bedoelde. Wel kan ik pics maken van hoe het nu zit.
     
  3. Ok, het inbouwen van zo'n parrot gaat dus vrij simpel... Mag ik vragen waar en vooral hoe je de 12v aansluiting op gemaakt hebt? Ik ben precies hetzelfde van plan, iphone vast aansluiten zodat a) de kabel netjes weggewerkt is en b) je niet de hele tijd het stekkertje uit de sigarettenaansteker hoeft te halen...

    Alvast bedankt!
     
  4. In die kabelboom die ik erbij gekocht heb, zitten de massa en de 12V in het midden van de kabel gestekkerd met een ronde plug. Zo'n eentje die je met de knijptang vastzet. Ik had nog een verlengkabel voor een 12V plug liggen, heb daar de female zijde van gebruikt en op de plus en de min een T-stukje aangeknepen. Dus met zowel een female als een male ronde stekker. Die heb ik eenvoudig tussen de kabelboom geplaatst. Alles trouwens wel met een krimpkous eromheen, kan het nooit meer lostrillen, wel zo veilig. Oh ja, over veilig gesproken... die 12V plug heb ik nog wel afgezekerd met 1A, voldoende voor een lader.

    Ik heb geen pics, maar ik kan eventueel wat schetsen als dat de situatie verduidelijkt. Volgende keer als ik zoiets doe, maak ik netjes een howto.

    Overigens heb ik een custom made oplossing voor mn brodit telefoonhouder, vind ik erg netjes geworden.
     
  5. Bedankt voor je reactie!
    opzich ben ik redelijk technisch aangelegd, maar een carkit zelf inbouwen en/of een extra 12v aansluiting maken heb ik zelf nog nooit gedaan. Ik ben ook totaal niet bekend met het gereedschap wat je gebruikt bij het maken van deze verbindingen. Evenals een female en male zijde, t-stukje, etc...Een schetsje zou één en ander nog beter verduidelijken inderdaad, als je dat wilt doen, erg graag!

    Welke brodit houder heb je trouwens, één waar een vaste stroomdraad aan zit of één waar je een apple-USB- kabel in kunt steken (deze heb ik)?

    gr. Martijn
     
  6. #8 pevete, 22 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2013
    Ik heb een plaatje geknutseld van hoe ik de carkit en de 12v plug heb aangesloten:

    [​IMG]

    Let op, het is schematisch. De rode draden die ik heb getekend, zitten inclusief de ronde stekkertjes origineel in de kabelboom van Kram. De groene draden heb ik zelf aangesloten. Basis is een 12V verlengkabel, waarvan ik de stekker heb afgeknipt en alleen de female kant heb gebruikt. Daarin heb ik de lader van mijn houder ingestoken.

    Let even op het volgende:
    • Het schema dat ik heb getekend is alleen de voedingskant, daarom ook de zekering (1A). Je moet dit ook doen voor de massa, maar die zeker je niet. Ik heb ervoor gekozen om de geschakelde 12V te gebruik. Contact uit, is lader uit. Zo trek je de accu nooit leeg.
    • De ronde stekkers hou ik bij elkaar met een krimpkous, daardoor laten ze niet zomaar los. Wel zo veilig!
    • Gebruik een goede tang om de stekkertjes aan te knijpen, niet zo'n ding uit de 5-euro-bak van de bouwmarkt.
    • Die ronde stekkers heb je in verschillende kleuren: rood, blauw en geel. De kleur staat voor de dikte van de draad die je gebruikt. Daarom heb ik in het schema rood voor een enkele draad gebruikt, blauw voor een dubbele. Gebruik je een te dunne draad voor een te "dikke" stekker, dan zal je draad losschieten. Niet doen dus!
    • Op de tekening zie je ook de kabelboom van Kram. Daarin zie je de letters a, b, c. A gaat aan de autoradio (origineel Ford), B aan de radiostekker van de auto in het dashboard en C aan de blauwe box van Parrot. Die kabelboom is plug&play, erg handig!
    • Zoek een goede plek waar je de kabels en de stekkers laat, bij mij was de ruimte vrij beperkt. De blauwe box zit aan de rechterzijde, de adapter van de telefoonhouder links. Als je ze enigszins vastzet, voorkom je dat de boel gaat rammelen. De kabelboom kun je enigszins beschermen door er wat isolatietape omheen te draaien.
     
  7. #9 pevete, 23 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jan 2013
    Ook nog even wat foto's van de houder en de zichtbare delen van de Parrot:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je kunt zien heb ik een actieve houder, dat wil zeggen met lader. Deze dus:
    [​IMG]
    Je hebt speciale beugeltjes om over je uitblaasrooster te plaatsen, maar ik heb er voor gekozen om 'm direct op het rooster te zetten. Daarvoor heb ik het rooster verwijderd en de lamellen voorzichtig losgehaald. Tussen de lamellen heb ik een constructie van stukjes alu profiel gemaakt, waarop ik de houder direct kon vastzetten. Hierdoor zit de houder superstevig, en komt ie niet zover naar voren. De laadkabel heb ik tussen de lamellen door en via een klein gaatje in de buis weggewerkt. Daarvoor heb ik wel de laadkabel moeten doorknippen en opnieuw moeten solderen.

    De display van de Parrot heb ik bij de knoppen van de voor- en achteruitverwaming geplaatst. Hiervoor moest ik één knop verplaatsen. De microfoon heb ik bovenop de spiegel geplakt, de audiokabel (iPod, line-in en USB) ligt via een gaatje in het dashboardkastje.

    Al met al ben ik een halve dag zoet geweest, maar zeer content met het resultaat. Alleen voor de afstandsbediening heb ik nog geen plek gevonden. Die ligt nu los in de middenconsole, maar die wil ik wel vastzetten. Waarschijnlijk op de plek van de foto.
     
  8. Bedankt voor je uitgebreide reacties!
    Ik ga er binnenkort mee aan de slag, morgen de auto halen in Vlissingen, vanuit Nieuwegein (best end). Met pijn in het hart afscheid nemen van de mondeo, maar er komt een focus voor terug!

    gr. Martijn
     
  9. #11 eltee, 7 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 feb 2013
    De focus is binnen hoor! Lekker bakkie, wel ff wennen na de mondeo. Stuurt een stuk strakker, maar de stoelen zijn minder goed in te stellen: bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar, maar helaas is de zitting niet kantelbaar. Zit dus voor m'n gevoel veel te ver naar voren gekantelt. Verder ook een stuk kleiner, maar wel goedkoper!

    Nog even on-topic: ik ben na een boel gezoek uitgekomen op de waarschijnlijke aanschaf van een parrot mki9100. Deze doet eigenlijk alles wat ik wil: bluetooth telefoon en a2dp en ipod connector die de iphone ook kan opladen.
    deze gaat het dus worden, dus eigenlijk heb ik het geknip in kabeltjes tot een minimum weten te beperken.
    Nu lees ik wel op diverse fora dat de line-out van de module van de parrot niet aangesloten kan worden op de travelpilot en dat je dus de ingebouwde versterker van de parrot moet gebruiken voor muziek via de parrot.
    Maar: kan je de line-out van de parrot niet gewoon aansluiten op de AUX L en AUX R van de travelpilot EX? Het lijkt mij dat deze line-in wordt gebruikt voor bv. de CD-wisselaar. de AUX in het dashbordkastje heeft een aparte aansluiting genaamd AUX 2 L en R.
    Het lijkt me dat dit gewoon kan, of heeft iemand dit tevergeefs geprobeerd?

    gr. Martijn
     
  10. De AUX L en AUX R die door de CD-wisselaar worden gebruikt zijn niet op de radio te selecteren. Deze aansluitingen worden alleen vrijgeschakeld als er een originele CAN-bus CD-wisselaar is aangesloten.

    Als je de Parrot via de AUX aansluiting wil aansluiten is de enige optie om dit via de (bedrading van de) AUX aansluiting in het dashboardkastje te doen.
     

  11. doe ik dat, bedankt voor je reactie!
     
  12. Nee, wat JW zegt klopt niet (helemaal) voor de Parrot. Met de kabel die ik eerder laat zien, sluit je de Parrot aan op de radio. Hiermee vervalt de line-in van je dashboardkastje. De Parrot heeft echter een eigen line-in, dus kun je elke willekeurige MP3-speler gebruiken als muziekinvoer. Daarnaast kun je ook een iPod en een USB-stick gebruiken.

    De Parrot geeft op 2 manieren de muziek door naar de speakers: Direct via een eigen versterker of via de line-in van de radio. In het eerste geval gaat de autoradio op mute en handelt de Parrot alles af. In het tweede geval stuurt de Parrot de muziek naar de line-in van de autoradio. Dit doet de Parrot door de vervallen kabel van je dashboardkastje te gebruiken.
    In de Parrot kun je door de instelling "mute on streaming" kiezen welke methode je gebruikt. Mijn voorkeur heeft line-in methode, mute on streaming staat in dat geval UIT.
     
  13. OK, dus het is eigenlijk letterlijk plug and play, ik hoef dus helemaal geen kabeltjes af te knippen en bij een stekkertje van de ISO-connector te knijpen... Grappig is dat toch, je hebt zóveel verschillende radio's, connectoren en carkits dat er dus evenredig veel combinaties mogelijk zijn. En evenveel meningen over hoe je het moet aansluiten en hoe het allemaal zou moeten werken..
    En weer bedankt voor de reactie!

    gr. Martijn
     
  14. Bedankt voor de duidelijke reacties in dit topic!

    Ik heb vorig jaar na veel gepruts dezelfde Parrot erin gezet i.c.m. de 6000cd. Achteraf had het allemaal veel makkelijker gekund lees ik nu..

    In mijn beleving is de geluidskwaliteit wanneer ik muziek via de Parrot afspeel vele malen beter dan via de radio. Kan ook aan mij liggen natuurlijk ;)

    Mijn 6000cd heeft het trouwens begeven vandaag. Erg slecht fm ontvangst ineens. Hebben jullie nog tips voor de te kiezen vervanger?

    Groet Johan
     

Deel Deze Pagina