Trage reactie gaspedaal 1.6 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Adrie, 6 jan 2013.

  1. Dag Forum-leden,

    Ik zal me eerst even voorstellen;
    Adrie uit Arnhem, inmiddels 5 jaren meer dan tevreden Ford diesel rijder (na jaren Opel) en altijd strevende naar de technische perfecte auto.
    We rijden momenteel een C-max van 2004 1.6 TDCI dus we kunnen onze lol op met de toch vele problemen met de 1.6 PSA diesel.

    Onze C-max heeft inmiddels 232k op de teller, geheel (verleden) dealer onderhouden en rijdt bijzonder goed.

    1 minpunt..............
    De auto reageert traag op het gaspedaal wat soms 1 tot 2 seconden in beslag neemt. De tijd kan verkort worden door de koppeling langer vast te houden en het toerental niet geheel te laten terug vallen. Niet geheel mijn ideaal gezien mijn luie rijstijl.
    Inmiddels zijn het vacuum regelventiel van de turbo en de luchtmassameter vervangen. Ook is de EGR reeds afgesloten dmv een plaatje incl. gat 7 mm.

    Kan iemand mij adviseren wat te doen of waar te zoeken naar dit probleem?
    Ik vind redelijk veel gelijke problemen als ik google maar nooit met een duidelijk antwoord.

    Ik hoor jullie graag!

    Adrie
     
  2. hebben ze ook al eens naar het pedaal zelf gekeken? dit is een elektrtonisch
    pedaal, en zou ook roet in het eten kunnen gooien.....
     
  3. Ik zou in geen geval gaan slippen met je koppeling, want dan is het snel gedaan met je koppelingsplaat. Klinkt toch een beetje als het regelklepje van de turbo. Maar die is al vervangen. Brandstoffilter ok? Gaspedaal zou kunnen, maar lijkt me sterk dat 3 potmeters tegelijk een verkeerd signaal geven. 1 zou nog kunnen, maar dan krijg je al een storing. MAP sensor ook even controleren of die niet helemaal vet is..
     
  4. Hey Dexter, Antig01,

    Dank je voor de reacties, zo'n forum werkt echt, top!

    Gaspedaal had ik wel aan gedacht maar bij storing in deze verwachtte ik een foutmelding welke er niet is. Ik kan allicht eens de status controleren.

    Verder met "koppeling langer vast houden" bedoel ik als het waar wat langer de druk op het pedaal houden waarbij je eigenlijk niet hoort dat deze slipt. Normalerwijze rijdt ik (rustig) weg door zsm de koppeling vrij te geven; lui rijden?.
    Regelklep idd reeds vervangen net als het brandstoffilter.

    Antig01;
    MAP sensor ga ik controleren op vuil/vet; Kan ik deze ook evt. zelf testen?
     
  5. #5 antig01, 6 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2013
    Toch zou ik uitkijken met "spelen" mrt de koppeling. MAP sensor is alleen te testen door hem te "loggen" dat is al rijdend de waarden te bekijken.

    Ik moet er wel bijzeggen dat deze motoren een behoorlijk turbo-gat hebben onder de 1900 toeren. Weet je zeker dat er een storing is? M.a.w heeft hij het eerst wél gedaan bij dat lagere toeren optrekken?
     
  6. Oke, MAP sensor eerst maar eens reinigen.
    Volgens mij betekend het turbo-gat dat de auto niet erg actief onder de ca. 2000 toeren maar dat is zeker niet het geval. De auto loopt makkelijk weg vanuit de lage (1100) toeren.

    Ik probeer het effect/probleem nog iets duidelijker te omschrijven wanneer het zich voor doet oa;
    -Onder de 2500 toeren minimaal een 5 sec. constant rijden om vervolgens op te trekken alles in de zelfde versnelling; reactie gaspedaal is dan 1 a 2 sec.
    -Zelfde geldt eveneens bij niet vlot genoeg rijden, dus wanneer het schakelen te langzaam gaat, en het toerental dus redelijk ver terugloopt. (Voor het beeld; ca. 2 sec. vanaf gas los tot gas erop in de volgende versnelling)
    Klinkt lui maar de auto moet werken en niet ik!

    Deze trage reactie van het gaspedaal is bij accelereren in de zelfde versnelling, na de eerder genoemde ca. 5 seconden constant te hebben gereden, boven de 2500 toeren nagenoeg verdwenen .
     
  7. Hmm, zou wel eens willen weten hoe het inlaatspruitstuk eruit ziet van binnen, zou wel eens helemaal dicht kunnen zitten.
     
  8. Als ik het verhaal zo lees lijkt het er eerder op dat je gewoon last hebt van de turbo die nog op toeren moet komen. Tis een beetje appels met peren vergelijken, maar de mijne doet na 1 seconde ook pas serieus iets onder voorgenoemde omstandigheden. De motor doet wel heel iets, maar daar moet je dan wel goed op letten wil je het merken.
     
  9. Vandaag nieuwe olie en filters gemonteerd. Direct de inlaat vanaf de intercooler bekeken en zie wel duidelijk aanslag maar heb het idee dat het niet extreem is. Ik kon zien tot en met een stukje (ca. 5 cm) voorbij de aansluitende buis van de egr.

    MAP sensor afgenomen en ik vond ergens op internet dat deze enigszins te controleren is door zelf vacuüm te creëren op de sensor. Dit had vrijwel geen effect. Je hoorde de motor iets, maar minimaal, in toeren reageren. Begin ook bijna te denken of dit idd normaal gedrag is van een 1.6 tdci.
    Onze Fiesta 1.4 tdci had dit in ieder geval niet en onze 1.8 ttdi ook niet
     

Deel Deze Pagina