Verschil Duratec1.6 16V vs 1.6 Ti-vct

Discussie in 'Performance' gestart door willy-klijn, 26 dec 2012.

  1. Hallo

    Wat is het verschil tussen een Duratec1.6 16V en 1.6 Ti-vct

    Pk, koppel, verbruik, gewicht, onderhoud?
     
  2. De 1.6 Duratec (onder andere in de Focus 2) is een doorontwikkeling van de Zetec 1.6 die onder andere in de focus 1 zat. De 1.6 Duratec TI-VCT is in basis dezelfde motor als de 1.6 Duratec maar dan met variabele kleptiming.

    Voor de gegevens ga ik even uit van wat Ford in Etis opgeeft voor de Focus 2.

    1.6 Duratec:

    Vermogen 74 kW (100 pk) bij 6000/min
    Koppel 150 Nm bij 4000/min


    1.6 Duratec TI-VCT.

    Vermogen 85 kW (115 pk) bij 6000/min
    Koppel 155 Nm bij 4150/min


    Het gewicht van een Focus 2 met bovengenoemde motoren is mede afhankelijk van de carrosserievariant maar zal vermoedelijk niet veel verschillen. Om je een idee te geven. Mijn Focus 2 hatchback (5 deurs) met 1.6 Duratec weegt volgens het kenteken 1149 kg.


    Voor wat betreft onderhoudskosten zal er ook niet veel verschil zitten tussen beide motoren. Het variabele kleptiming systeem kan wel eens voor problemen zorgen maar zover ik begrepen heb is het over het algemeen te verhelpen zonder hoge kosten.
     
  3. De 1.6 TI-VCT is er ook als 125 PK (92kw) motor
     
  4. Omdat de topicstarter in een ander topic informatie vroeg over het verbruik van de 1.6 Duratec in de Focus 2 ging ik er vanuit dat het om de Focus 2 gaat en daarbij is de 1.6 TI-VCT alleen als 115 pk motor geleverd. Ik heb dus bewust de 125 pk versie die onder andere in de Focus 3 en Mondeo MK4 is geleverd even buiten beschouwing gelaten.
     
  5. Zoals hierboven staat is de variabele kleppentiming een verschil. Ook de koeling is iets anders bij de ti-vct. De kop wordt gelijkmatiger warm en iets beter gekoeld.
     
  6. Wel mooi systeem, zo met die kamers die zich vullen met olie :)
     
  7. Best wel. Het is ook geen vtec waarbij de nokken ineens veranderen. Rijdt fijn zeker het koppel onderin. Heb zelf veel gereden met de 115, 120 en 125 tivct blokken. Blijft een fijne motor. Standaard 1.6 kwam qua souplesse niet in de buurt.
     
  8. #8 antig01, 29 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 dec 2012
    Toch scheelt het niet veel, 5 nm zou je bijna niet kunnen merken..
    Toch geef ik Gijsbert gelijk dat het een stuk soepeler rijd.

    Overigens moet ik zeggen dat reparaties niet altijd goedkoop zijn. De onderdelen zijn niet heel duur, maar als de verstellers vervangen moeten worden, zit je toch aan een complete distributie vervanging. Lullig als je riem net vervangen is natuurlijk. De solenoids worden veel vervangen, maar gaan eigenlijk zelden stuk (denk even na over deze zin haha)

    De genoemde verschillen in het koelsysteem zijn een afsluitklep in de leiding naar het expansiereservoir, en een verwarmingselement in het thermostaathuis.

    Als je de vermogensgrafieken erbij pakt begrijp je wel waarom het beter rijd, het koppel begint veel eerder te stijgen..
     
  9. Distributieriem Ti-VCT vervangen

    Ik wil binnenkort de distributieriem van mijn ti-vct (focus2 115pk) laten vervangen. Is het wijs om de verstellers en de solenoids gelijk mee te vervangen? iemand enig idee wat die onderdelen kosten?
     
  10. Ik kan het bedrag van de verstellers zo niet noemen, maar vond het zelf meevallen.
    Dus even opvragen en voor jezelf overwegen of je het er voor over hebt.

    De solenoids zou ik gewoon laten zitten, mochten ze kapot gaan zijn deze zeer makkelijk los te vervangen.
     
  11. Heb zelf ook een ti vct, ben achteraf wel blij met mn keuze. Heb voor de aanschaf beide motoren proef gereden en de ti vct pakt toch net wat soepeler op. Echter heb ik wel de nokkenas versteller kapot gehad ( gelukkig in garantie periode ) dit zou me anders makelijk 800,- gekost hebben werd mij verteld door de ford dealer. Ze hebben toen gelijk de nokkenassensor, nokkenastandwiel, en uiteraard de complete distributie vervangen. Schijnt dat dit probleem bij veel Ti-VCT motoren voorkomt ergens tussen de 100.000 en de 150.000 kilometer. Bij mij was dit met een kilometerstand van 119.000. Auto was ineens niet meer vooruit te branden en had het verbruik van een doorgewinterde alcoholist.

    @JW, zag het gewicht van jou focus staan 1149.. Mijn focus wagon 2006 weegt op kenteken 1179.. Raar dat hier maar zo weinig verschil in zit. (34 kilo) maarja een station is ook niet zo gek veel meer plaatwerk, is alleen wat meer "lucht" wat je extra hebt.
     
  12. Naast het extra koppel bij lage toeren geeft de Ti-VCT boven de 4000 toeren ook weer een extra piek. Trok 'm zelf zo af en toe in warme toestand even door die grens, omdat ik gemerkt had dat als ik dat een tijd niet deed en het vermogen was even nodig (m'n broer woont in Maarssen en de noordzijde van de ring Utrecht heeft haakse bochten voor vrij korte invoegstroken) dat dat niet altijd even soepel ging. Motor hield dan heel even in alsof het systeem even na moest denken, dan hoorde je een geluid alsof er iets los schoot, en dan ging het allemaal weer goed. Eens in de zoveel weken een stoplichtsprintje en heb het probleem nooit meer gehad.
     
  13. Nou dat heb ik met de gewone 16 V ook , paar keer door trekken en je merkt het gelijk , lijkt wel als je een poos rustig rijd dat ie dan lui wordt , of zie ik dat verkeerd?
     
  14. Ik heb zelf ook de Focus Fase 2 type 1 met 1.6 Ti-VCT motor (115pk), dit in een wagon uitvoering. De eerder genoemde 1179kg dus.

    Kunnen jullie wat roepen over het gemiddelde verbruik? Ik doe er zo'n 1 op 13 mee.... is dit acceptabel? Verschilt dit nog veel met de normale 1.6 Duratec 16v?
     

Deel Deze Pagina