Adaptive cruise control uitschakelen

Discussie in 'Electronica' gestart door TurboNick3, 4 nov 2012.

  1. Hey,

    Kan je op de fofo3 het adaptive gedeelte van de cruisecontrol volledig uitschakelen.

    Zodat je cruisecontrol kan gebruiken zonder dat die vanzelf afremt in de file.
     
  2. Sorry dat ik je er niet mee kan helpen, maar ik vraag me af waarom je dat zou willen.

    Ik baal er juist een (heel) klein beetje van dat ik het niet heb. Het lijkt mij een super handige feature.
    Heb je er problemen mee?
     
  3. Niet echt problemen, het werkt best goed.
    Maar als je nu tijdens de spits rijd en het word drukker en drukker.
    Dan gaat hij veel te ver van te voren al afremmen en ook nog eens best hard omdat die vrachtwagen voor jouw dus veel langzamer rijd. terwijl jezelf gezien hebt dat je kan invoegen wanneer je op die snelheid door blijft rijden en dan kan het dus zijn dat je niet meer kan invoegen omdat je auto plotseling veel te hard afremt.

    Of jij zit al op links en opeens voegt een auto voor jouw in met veel te weinig afstand en dan gaat dat ding plots bijna vol op de rem.
    Dat soort geintjes zorgen ervoor dat tijdens te druk verkeer het adaptive gedeelte beter uitgeschakeld kan worden. dan kan je nog een beetje gebruik maken van de cruisecontrol.

    het is overigens wel mogelijk om met aardige drukte 100km autobaan te rijden zonder je gaspedaal aan te raken, maar hij remt wel fors en trekt fors op tussendoor.
     
  4. Tja, je kan ook in dit soort drukke omstandigheden lekker veilig de cruise control niet gebruiken.....
    Maar dat zal mijn domme gedachte wel zijn.
     
  5. +1
    Zit best veel langs de weg maar gebruik de cruise control niet als het erg druk is
     
  6. Mijn idee zou zijn dat zodra je zelf ziet dat je te dicht bij een vrachtwagen komt, gewoon de CC even uitzetten door het cancel knopje op de achterkant (dus niet volledig uit) en zodra je dan ingevoegd bent weer op resume drukt/trekt. Maar goed daar zou je dan wel elke keer op tijd mee moeten zijn anders remt die alsnog.

    Denk trouwens niet dat het kan.
     
  7. Als je een fijne CC hebt, het verkeer rijdt redelijk door en je blijft zelf goed opletten is er toch niks aan de hand? Zo hoef je niet constant je voet op het pedaal te houden, gewoon cruise aan en voldoende afstand houden. Voorligger remt licht af > even cruise uit. Niet voldoende? Trap ik lichtjes op de rem. Rijdt 't verkeer weer door > druk ik op resume. Gaat hartstikke prima ;)
     
  8. +1

    Ik rij echt 95% van de tijd op cruise control. Te pas en te onpas :mrgreen:
     
  9. Gewoon omdat de functie erop zit, betekent nog niet dat je hem zoveel mogelijk moet gebruiken ;)
    Zoiets noemen ze ook wel een dwangneurose :p

    Iedereen moet voor zichzelf maar beslissen wat wel/niet veilig is met betrekking tot CC, maar de situatie die geschetst wordt door de topicstarter is blijkbaar niet geschikt voor CC.
     
  10. #10 Marco Morello, 7 nov 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 nov 2012
    Oh jij bent dus 1tje met het kerstboom syndroom? Knipperende remlichten... F*cking hell wat irritant....:nocheer:.

    Nog beter anticiperen... en met echte drukte niet gebruiken.

    Maaruh kun je de afstand niet instellen?
     
  11. Nee Marco, absoluut niet, mensen die om 2 sec. op de rem trappen word ik ook niet goed van. Doordat ik altijd genoeg afstand houd is in normaal verkeer even gas loslaten meestal voldoende.
    Maargoed, het blijft volledig afhankelijk van het verkeer of het wel of niet veilig is. Ik maak de meeste kilometers in het zuiden van Nederland en daar is het op de weg nu eenmaal wat minder druk dan in de randstad.
    2 weken geleden ben ik voor een weekendje naar Harderwijk gereden. Tot Utrecht (A2) kan ik prima de CC gebruiken, maar vervolgens op de A27/A28 (mede door alle werkzaamheden) nauwelijks :P

    Bij ACC kun je 3 afstanden instellen. Eenmaal ingesteld onthoudt de auto dit ook.
     
  12. Ik vind het gewoon vervelend, dat je "zoveel afstand" moet houden.
    Dit betekend over het algemeen dat vooral belgen er nog gauw tussen glippen waardoor je adaptieve cruise control ff flink hard afremt en vervolgens flink hard optrekt.

    Wanneer het adaptieve uit zou zijn, had ik tijdelijk wel erg kort op de belg gezeten. maar als die vervolgens van mij weg rijd is dat toch goed.

    (overigens doen NL-ers dat ook vaker maar niet zo vaak als de belgen).

    Er zijn tal van momenten te bedenken waarop je liever had gewild dat de adaptive cruise control niet zo hard ingrijpt of een kortere afstand toelaat als dat nu mogelijk is.


    BTW dat cancel knopje had ik nog niet gezien/gebruikt ik ga dat eens uitproberen.
     
  13. Oke point taken. ;)

    Helaas maar waar. En dan juist van die gasten die er tekort op zitten en dan om de haverklap op de rem stampen... Echt heel irritant....
     
  14. Ja, die afstand is in te stellen.
    In vijf stappen, waarbij de vijfde stap ongeveer de dubbele afstand heeft op je voorligger als de eerste stap.

    Maar ook mijn ervaring tijdens file rijden is dat als je de adaptieve cruise control hebt ingesteld op de kortste afstand tot je voorligger, er toch nog mensen tussen piepen waardoor mijn :focus3: op de rem gaat.

    De cruise controle heb ik op een 'rustige' autoweg altijd op 2 of 3 streepjes staan. Dan heeft de auto rustig de tijd om af te remmen als er voor je iets gebeurd. (En kan ik tijdens het rijden gewoon mijn krantje lezen :schater: )

    JE
     
  15. Ik vind het een heerlijke optie. Ben blij dat ik er voor gekozen heb. In drukke omstandigheden hou ik vaak m'n hand bij het cancel knopje. Zodat hij niet te abrupt afremt, maar dat je de auto nog even kunt laten uitrollen.
     

Deel Deze Pagina