1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus op gas

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jens, 31 okt 2012.

  1. De auto van de vader van iemand uit mijn klas komt niet meer door de keuring heen. Nu zijn ze dus aan het kijken voor een nieuwere auto, wederom op gas.

    Hij vroeg aan mij hoe een :focus2: het op gas deed. Ik dacht ergens te hebben gelezen dat de Ford motoren niet geweldig goed op gas liepen, maar ik/zij zou(den) daar graag meer informatie over willen hebben. Het zal dan waarschijnlijk om de 1.6 en 1.8 benzine van de :focus2: gaan.
    En als alternatief gaf ik de 1.8 :tdci:, maar wat is het gemiddelde verbruik van die motor?

    Bij voorbaat dank!:thumbs:
     
  2. Ford op gas is niet fijn. De ST 2 kan er op. Is dan ook n Volvo motor. Misschien de flexifuel. 1.8 TDCi doet denk ik tussen 1 op 16 en de 1 op 18.

    En n jonge 1.6 TDCi?
     
  3. Ik ben een beetje huiverig voor een 1.6 tdci met een hoge kmstand. Het budget is nl. nogal beperkt
     
  4. Met een beperkt budget is ook een lpg auto een gok.
    Als je pech hebt zit je aan dezelfde hoge onderhoudskosten als een 1.6 tdci.

    In Duitsland is de 1.8 flexifuel regelmatig op gas verkocht (af fabriek).
    Deze motor heeft namelijk al een gewijzigde kop (harde klepzetels).
     
  5. Verbruik van de 1.8 TDCi is inderdaad ergens tussen de 1 op 16 en 1 op 18. Beetje afhankelijk hoe hij gebruikt word. Ik heb er 1x een gemiddeld verbruik van 1 op 19,5 mee gehaald. Was toen veel snelweg en 80km wegen en geen stadsritjes (onderweg naar Duitsland).
     
  6. Tja hogere km stand en kosten.... Niet de meest ideale combi.
    Zou dan lekker uitkijken naar een 1.8 tdci. Zijn over het algemeen erg goed en sterk.
     
  7. Inderdaad, de Flexifuel motoren worden in Duitsland vaak op LPG gereden. Trouwens, daar kan je zelfs de nieuwe Focus (met de 1.6 Ti-Vct) ook af-fabriek op LPG bestellen: http://www.ford.de/Pkw-Modelle/AlternativeAntriebe/Autogas_LPG/tabid=tab1 Bij de Mondeo kan de 2.0l Flexifuel af-fabriek met LPG besteld worden.

    In NL zijn er niet heel veel Focussen die op LPG rijden. Tweedehands en goedkoop op LPG gaat vaak samen met hoge km-stand, dus meer risico.
    Een paar Focussen op LPG die momenteel te koop staan:
    1.6 100pk, 7500eur: http://www.ford-a1.nl/personenauto/detail/117705
    1.8 flexifuel, 12950eur: http://www.ford-a1.nl/personenauto/detail/111057
    1.6 100pk (nog geen 100km, dus nieuw), 19950eur: http://www.ford-a1.nl/personenauto/detail/111151

    Zoals bij de Escort, hebben wij ook bij de Focus een nieuwe LPG installatie erin laten zetten. Dit is wat duurder maar dan krijg je garantie op de installatie (en je kan de installatie en tank zelf kiezen). Onze Focus rijdt al 20dkm op LPG (met een Vialle LPi installatie) zonder problemen. Het verbruik is ~1.5l/100km hoger en de belasting is van 608eur/jr naar 832eur/jr gestegen.
     
  8. Er zijn af fabriek Focus II fase 2 2.0 16v Duratec HE op LPG of CNG geleverd.
     
  9. Ja, maar die hebben ook een gewijzigde kop ten opzichte van een standaard 2.0
     
  10. Even een toevoeging voor mensen die naar ervaringen met LPG op dit forum zoeken:

    Ik rijd inmiddels al 3 jaar en 60.000km op Vialle LPi met Flash lube kopsmering, nada noppes nergens last van of gekkigheid. Dus kan makkelijk. Mij heeft men ook altijd bang willen maken 'dat het niet kon'. Tja, nu ben ik van het logisch nadenken en onderbouwen en daaruit volgend zelf ondervindend.
    Dus bij deze uit eerste hand de ervaring dat het uitstekend gaat.:thumbs:
     
  11. @YBJ: 60.000km is niet heel veel in 3 jaar.... Vaak is 60.000km wel vaak de km-stand dat de eerste problemen (kleppen etc.) problemen kunnen geven. Ik hoop dan ook dat je uit de problemen blijft en je Focus lekker blijft gaan. In duitsland heeft Fred (Foka24) zijn Focus (1.8 16v zelfde als de 2.0 16v) ook op gas gezet. Helaas is deze nu wel kapot. Meer dan een 100.000km heeft hij er niet meegereden.
     
  12. Inderdaad, niet om je bang te maken, maar de meeste problemen beginnen tussen de 80 en 100.000 km na inbouw.. Inzakkende klepzittingen is nr 1 probleem. Hydraulische stoters kunnen dat eind opvangen, maar die zitten niet in een Focus
     
  13. Niks geen inzakkende klepzittingen als je weet wat je doet. Ik heb de uitlaatklep op .35 mm gezet, binnen de tolerantie van de Ford specificaties. Deze kan warmer worden door het effect dat lpg wat trager verbrandt en daardoor een hetere ontbranding geeft. Het enigszins extra uitzetten van de uitlaatklep geef je hierdoor meer ruimte, zonder negatieve effecten. Inlaatkleppen heb ik standaard laten staan, aangezien Lpi bij verdamping een temperatuur van -40 graden wordt.

    En Flashlube gebruiken als vervanging van de zgn 'dopes' die in benzine zitten tegen corrossie.

    Auto heeft inmiddels bijna 210.000 km op de teller.

    Dus nogmaals, uit eerste hand en niet uit verhalen die ik ook een keer ergens op een verjaardag of bij de kwikfit van een 'ervaren' monteur heb mogen horen. Tis m.i. vaak de onkunde van het personeel die het totaalpakket van motor en aanpassingen niet weet in te schatten en verkeerd onderhouden cq afstellen, wat hierdoor de genoemde schade veroorzaakt. En dan wijzen naar het gebruik van LPG. Makkelijk..
     

  14. Ik hoop voor jou dat je Focus idd goed blijft gaan. Wat betreft Flashlube dit wordt over het algemeen gedaan bij gas installaties. Niks nieuws dus. En het zetten van uitlaatklep op 35 mm; zal dit de truc zijn? Ik ga er vanuit dat je dit gedaan hebt d.m.v. vulplaatjes?

    Maar je zin: "ergens gehoord op een verjaardag"en "ervaren monteur bij de kwik fit" klinkt wel heel erg arrogant. Zeker wanneer je de opmerking op bijv. Anton richt. Aangezien Anton echt niet een "kwik fit" monteur is. Mijn ervaring is ook niet gestoeld op "borrelpraat" bij een verjaardag.
     
  15. Vandaag nog een galaxy 2.3 liter op LPG, 2e keer koprevisie gedaan, 215000km op de teller... Kop is nu "weer" aangepast op gas. Kan de klant weer 100.000 km vooruit :thumbdown:
     
  16. op gas moet je ook KOKEN niet rijden!
     
  17. #18 redfox, 21 feb 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 feb 2013
    2x bovenkant motorblok naar gort gereden in m'n fiesta met LPG (80000km en 100.000km en dus 2x gereviseerd). Dag behaalde winst. Plus meer onderhoud etc etc. Je korte termijn winst is groot, maar op de langere termijn marginaal en kans op een hoop pech & gezeur. Een motorblok is ontworpen voor benzine of diesel. Lpg blijft een consessie. Ook gezeur gehad met garantie, want Ford gaf meteen de schuld aan de lpg installatie toen er iets stuk was.
     
  18. Op benzine kan je ook KOKEN:mrgreen:
     
  19. Was zeker niet arrogant jullie kant op bedoeld hoor, sorry als dit zo overkwam. Heb het in het algemeen over personen die dit soort onderwerpen bij voorkeur afkraken zonder ZELF een Focus, Escort etc. hebben gereden op lpg. Vooral die borrelpraatjes in stand houden.

    Mijn vorige Escort 1.8 Zetec had bijna 500.000km op lpg gereden voordat ik overstapte op de Focus. Nooit een centje problemen met de motor vanwege de lpg, hoogstens de verdamper waar een miniscule klein asje af en toe bleef hangen door slijtage. Verder niets. Maar heb er ook heel veel gezien die alleen maar problemen hadden. Hoe rijd je en onderhoud je je auto, dat verklaart dan ook weer een hoop voor me. En men rijdt over het algemeen niet op lpg om dan vervolgens wel veel aan onderhoud uit te gaan geven. Daar zit het echte probleem volgens mij.

    Als hobby auto rijd ik een cosworth met bijna 400pk zonder enige problemen. Schijnt ook niet te kunnen als ik de 'kenners' mag geloven. Tja, de beste stuurlui staan aan wal..

    Maar goed, gelukkig maakt ieder zijn eigen keus en zijn dit soort fora er om uit al de informatie voor jezelf uit te filteren wat je belangrijk en nuttig vindt.
    Ik heb er heel veel aan in ieder geval en vertel alleen info uit eigen ervaring waar een ander mogelijk wat aan kan hebben.
     

Deel Deze Pagina