1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0i 16V 145pk Vol gas, temperatuur daalt

Discussie in 'Performance' gestart door vinnie50, 17 okt 2012.

  1. Het zal vast normaal zijn, maar ik kan hier geen logische verklaring voor vinden.

    Als ik wat sneller optrek (doortrekken tot 6.000 toeren) zakt de temperatuurmeter van 88 naar 75 grade. Lijkt natuurlijk een klein verschil, maar het op het temperatuurmetertje is dit 1/4e. Soms blijft hij maar 30 seconden op 75 grade staan, soms wel 30 minuten (snelweg). Nu valt me dit al een paar maanden op, en heb ik verder geen problemen. Maar ik kan me geen reden bedenken waarom dit gebeurt. Het kan niets met rijwind te maken hebben lijkt me.

    Mijn vraag: constateren anderen dit ook? En wat is hier een logische verklaring voor?
     
  2. Blijft de thermostaatklep niet open staan.
    Waardoor hij bij hogere snelheden teveel koelt.
    Ik heb het in mijn Escort gehad dat de temperatuur bij verkeerlichten op normaal kwam en bij het rijden behoorlijk daalde naar bijna koud.
     
  3. Lijkt eerder dat hij dan juist wél open blijft staan. Als hij dicht blijft wordt er vrijwel niet gekoeld. Maar dan moet het ook behoorlijk lang duren voordat de motor op temperatuur is. Bij mijn 2.0 is dat al na ca. 3km bij normaal rijden.

    Sommige zeggen zo'n ding werkt, of niet. Maar ik heb ook al eens met een wispelturige thermostaat te maken gehad..
     
  4. Je zou in het testmenu kunnen kijken naar de echte temperatuur.
     
  5. Ik had in mijn Escort ook een thermostaat die open bleef staan. Na 20 km rijden bijna warm, snelweg op, direct weer koud.

    Nee, de Focus is anders. Binnen 3 minuten begint de temperatuurmeter al boven 60 grade uit te komen, bij 5 minuten (zover is het werk) is hij rond de 75 grade. Ga ik de snelweg normaal op, is er niets aan het handje. Blijft hij op 88 grade, ongeacht de snelheid. Maar geef ik echt goed gas, tot 6.000 toeren, dan zakt hij in. Maar jullie hebben dat allemaal niet??
     
  6. Ik heb hetzelfde probleem wat je beschrijft zelf één keer gehad. Op weg naar Harderwijk flink doorgereden maar de auto bleef ook rond de 75 graden. Later nooit meer gehad, misschien sloeg de fan aan? Ik weet het niet.
     
  7. yup! thermostaat die open blijft staan!
    maar check inderdaad even of hij in het testmenu wel hetzelfde gedrag vertoont.
     
  8. Dit probleem heb ik ook met mijn focus 2 1.8tdci.
    De temperatuur in het testmenu is de olietemperatuur als ik me niet vergis.
    De temperatuur op het metertje is de koelvloeistof temperatuur.
     
  9. Bij de 1.8 TDCi is het een ander probleem. Thermostaat vervangen helpt daar niet.
     
  10. Het heeft bij mij anders prima geholpen!
     
  11. Nicky, je hebt pb. Even om vervuiling van dit topic tegen te gaan:)
     
  12. Maar waarom is dit dan alleen bij max. toeren optrekken, en niet bij rustig optrekken (verdere snelheden hetzelfde)? Dat is toch niet logisch?
     
  13. Misschien niet gewoon handig om naar een garage te gaan.
    We kunnen blijven gissen natuurlijk.

    Waarom alleen bij max. toeren, meer druk op leidingen/slangen ???
     
  14. Hij is twee weken geleden bij de dealer geweest. Er zijn geen gebreken geconstateerd. Dat de voorkant van de auto kloekt konden ze niet verklaren. Nergens zat speling op, schokbrekers waren in orde. Dat de auto stotterde, konden ze ook niet verklaren. Dit heb ik zelf opgelost door de fuel reiniger erbij te gooien en air-intake reiniger in te spuiten. Er waren geen foutmeldingen geconstateerd bij het uitlezen.

    Kortom, als het iets groots was hadden ze dit vast wel gevonden. Ik ging er eigenlijk al vanuit dat dit bij andere 2.0 motoren ook zo zou zijn, bij normaal rijgedrag is er ook niets aan het handje. Bij hoge toeren ook niet, behalve dat de temperatuur daalt. En ik kan er gewoon geen logische verklaring voor bedenken, terwijl die er vast wel zal zijn. Meer druk op leidingen klopt, maar daalt de temperatuur dan?

    Overigens als de thermostaat open blijft staan, wordt dat dadelijk in de winter snel duidelijk doordat hij niet meer warm wordt...
     
  15. Kwam de kloek niet van een stabilisatorstang ?
     
  16. Je temp meter, dat probleem heb ik ook al een jaar ofzo. Heb echt alles al geprobeerd en diverse onderdelen vervangen maar probleem blijft.
    Hierbij de link naar mijn topic hierover http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?t=12501

    Oplossing? ik heb er mee leren leven. Ik weet namelijk dat de temp van het koelwater gewoon keurig op temperatuur blijft (gemeten tijdens het rijden via de laptop van de dealer) het zit dus ergens tussen de ecu en de tellerbak (in mijn geval dan he)

    Ik zou zeggen, ga met een monteur en de uitlees laptop van hun een rondje rijden om het na te gaan. Blijft de temp op de laptop redelijk constant tijdens volgas geven, weet je dat het goed zit ook al geeft de meter iets anders aan.

    Mocht dit dus zo zijn, zou je als oplossing een losse koelwater temp meter kunnen monteren om het toch in de gaten te kunnen houden.

    PS, heb zelf een 1.8 TDCi en er zijn er meerdere hier op het forum die dit probleem hebben.
    kreeg zelfs een telefoontje van mijn dealer dat ze een c-max binnen hadden gekregen met dezelfde klacht en ook hier konden ze geen oplossing voor vinden.
     
  17. ...bij die van mij heb ik er nooit op gelet, wel als de sleurhut erachter hing
    afgelopen zomer....maar dan nog geeft die meter geen krimp, is wel belachelijk
    snel op de 60 graden, maar stijgt amper
     
  18. Ik heb er geen last van, dus ermee leren leven is geen probleem. ;) Overigens begon vanmorgen de auto om de 1,5 minuut te piepen. (signaal zoals dat de deur open staat). De boordcomputer gaf niets aan, en er gingen ook geen lampjes branden. Vanmiddag dus toch maar eventjes langs de dealer.
     
  19. ik heb hetzelfde gehad toen ik mijn auto kocht
    ik heb uiteindelijk met succes de thermostaat vervangen en probleem zijn bij mij weg

    als je volgas geeft gaat vloeistof harder stromen
    ivm buiten kouder is zou de thermostaat eerder dicht moeten gaan maar ivm deze defect is blijft hij open
    nu stroomt dus de vloeistof door de radiateur maar ook sneller
    met gevolg dat temperatuur daalt

    rij je weinig toeren dan stroomt het niet snel
    waarom de ene keer wel en de andere keer niet
    dit zou kunnen dat thermostaat soms beter functioneerd dan de andere keer

    geluk is dat je makkelijk bij kunt als je de koplamp verwijderd rv
    en de onderplaat
    denk iemand met ervaring 30minuten de nieuwe erop heeft zitten
    enige dan nog is warm draaien wat ook 30minuten kan duren
    ik zelf heb op mijn gemak gedaan, ik denk dat ik niet veel langer mee bezig ben geweest
    weet wel dat de bouten niet super makkelijk is om bij te komen
    grote voordeel is dat thermostaat maar niet duur is(zo uit mijn hoofd iets van 17-18euro)

    denk dat het wel raadzaam is om te vervangen en zien of het helpt of niet


    verder kan het geen kwaad, maar denk wel dat in de winter warme koelvloeistof lekkerder is voor je dan lauwe kvs
    tevens als meter meet dat hij 75graden is kan het zo zijn dat hij iets wil verwarmen dus ook meer benzine inspuiten ervoor
    hierdoor zal hij dus fractie meer verbruiken

    ik weet dat 1op13normaal is voor de auto
    en als ik plank het zakt naar 1op11.5
    en rustig rij 1op14.5 mogelijk is
    denk dat bij lange rit 1op15.5 tot 1op16 mogelijk zou zijn
     
  20. Thanks, dan ga ik die inderdaad toch maar vervangen. Die van mij loopt standaard rond 1op11.
     

Deel Deze Pagina