Bardahl EGR Reiniger

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rallyal, 14 okt 2012.

  1. Heb van het weekeinde een bus Bardahl EGR reiniger gekocht waarmee ik de EGR van mijn 2004 1.8 TDCI 100PK FoFo met 140K km mee wil schoonspuiten. Heb de EGR inlaat al "schoongebaggerd" met de hand zeg maar, maar wil nu veder gaan.

    De handleiding op de bus schrijft voor dat je motor warm rijdt en dan op 2000 toeren moet houden en het spul in de EGR moet spuiten.

    Heeft iemand hier ervaring mee ?


    AL

    PS, het is deze bus:
    [​IMG]
     
  2. Ik ga er even vanuit dat het spul net zo werkt als de andere spuitbussen voor egr reiniging. De rotzooi die vrijkomt uit je egrklep word de motor in gezogen. Vind ie niet echt lekker.
    Beste is het demonteren van de egr, maar dat is wel en rotklus.
     
  3. Vooral omdat die bij de FoFo 1 niet van het inlaatspruitstuk af kan?
     
  4. Idd. Bij de Focus 2 ook niet overigens. Daarnaast zul je nieuwe pakkingen nodig hebben als je het dan weer goed wil terugzetten.
     
  5. Ik vraag het omdat idd. omdat de EGR aan het inlaatspruitstuk zit, anders was het voor mij geen probleem om de EGR schoon te maken. Maar aangezien ik tot nu toe niets heb gezien op het forum over het schoonmaken van de EGR in "ingebouwde staat" zoals in mijn geval, daarom heb ik de bus van Bardahl gekocht.

    Heb wel op Youtube een duister filmpje gezien van een TDDI die op z'n zachtst gezegd zorgde voor een complete zonsverduistering met de rook die eruit kwam, na het inspuiten van het spul.

    Dus.... Gebruiken ?

    AL
     
  6. Dat Roemeense filmpje was met Wynn's. Zelfde idee, dat wel.
     
  7. Precies en gezien de "meuk" (brabants voor troep) die eruit kwam, dacht ik van "baat het niet schaadt het niet"?

    AL
     
  8. Schoonmaken van een egrklep kan idd geen kwaad, maar zoals je zelf gezien hebt in dat filmpje komt er veel rotzooi in de motor.
    Ik moet zeggen dat ik zelf niet veel troep in de egr heb zitten, waarom weet ik niet. Afdoppen helpt wel tegen vervuiling.
     
  9. Ook tijdens het vervangen van het plaatje eens gekeken naar het plaatje zelf, was zelfs niet zwart, maar toch maar dichtgemaakt met klein gaatje erin
     
  10. #10 SpeedyG, 15 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2012
    Voor diegene die het filmpje niet kennen:

    [youtube]1DhYk3Mm8HQ[/youtube]

    Vraag me af wat dat met je koolstof filter doet. Gelijk maar nieuwe onderleggen... :dance:

    PS het smoken begint bij 8:55 min :cheer:
     
  11. Afdoppen helpt maar het gaat het snel op temperatuur komen van de motor (gaat ook al zo heel snel :| ) niet echt helpen, gezien de weg die ik iedere dag moet nemen hierzo (woon in Italie); eerste helft plattelandweggetjes met langzaam verkeer en de laatste 5 km snelweg. Motor komt uiteindelijk pas bij mijn werk op temperatuur met de temperatuur meter in het midden...

    AL
     
  12. Effe tussendoor:
    - beste het plaatje direct onder de EGR zetten of "aan de andere kant"?
    - heeft iemand wat maatvoering voor zo'n plaatjes?

    AL
     
  13. Past dit ?[​IMG]
     
  14. Heb toevallig afgelopen zaterdag bovenstaande mal gebruikt voor een 115PK 1.8 TDCI uit 2004. Past perfect. Ik heb em onder de EGR-klep gezet.

    Let op: Maak sleufjes ipv gaatjes voor de bouten, dan hoeven de bouten niet helemaal los maar kun je ze gewoon een eind losdraaien en het plaatje ertussen schuiven. Hiervoor is een klein handgreepje aan de zijkant ook wel handig. Gewoon een stukje minder erafzagen. Denk ook aan het gaatje van 6mm om motorsysteemstoring te voorkomen.

    PS: bij mij wilden de boutjes niet erg makkelijk los, bij een warme motor ging dat een stuk beter. Pas wel op bij de hete delen (daar zitten er nogal wat van in die hoek :-))
     
  15. Heb ook zo'n spuitbus van Forté. De garage waar ik dit haalde raadde heel sterk af om die methode van het filmpje na te doen. Als er brokstukjes tussen je kleppen komen (grote kans!!!) dan kun je de boel open laten maken of een andere motor gaan zoeken... Heb nu dat spul maar gebruikt om de intercooler met te cleanen. Inlaatspruitstuk demonteren gaat mij zelf iets te ver.
     
  16. et DannyTDCI.

    Perfect en bedankt voor het antwoord ! Ga rap op zoek naar een stuk RVS en snel knutselen.

    Ten aanzien van de spuitbus, die komt vast wel voor wat anders van pas.

    AL

    PS Wat voor materiaal en dikte heb je gebruikt ? Zit zelf aan RVS 1.5 mm te denken.
     
  17. Heb 1,5 mm blik gebruikt. hadden ze nog liggen op m'n werk.
    Ik haal em na de winter nog eens open, eens zien hoe het er dan uitziet.
     
  18. Oud Hollandsch pisbakkenstaal dus ?

    AL
     

Deel Deze Pagina