Moeilijk startende motor

Discussie in 'Performance' gestart door jajm, 4 okt 2012.

  1. Een nieuwe herfst, nieuwe kansen en daarom voor mij een nieuw topic.

    Vorig jaar heb ik diverse startproblemen gehad met onze Ford Focus 1.8 (besproken in dit topic). Nu het weer wat kouder wordt, krijg ik opnieuw startproblemen met de auto. Aanname 1: het ligt aan de temperatuur dat de motor niet meer wil starten. Het enige dat helpt, is bij het starten gas bij te geven en de motor op temperatuur te laten komen door "kunstmatig" het toerental ergens zo tussen de 1000 en 1500 te houden. Haal ik de voet van het pedaal als de motor nog niet warm is, dan zakken de toeren weg met uiteraard als gevolg dat de motor uit valt. Als de motor eenmaal warm is, dan is er geen enkel probleem meer en rijdt de auto als een zonnetje. Kleine toevoeging: vorig jaar leek het soms dat de motor "doorsloeg" bij het starten. Dat heb ik nu nog niet meegemaakt, maar kan wellicht binnenkort weer af en toe gebeuren bij het starten. Ik denk zelf echter dat dit niet het hoofdprobleem is.

    Wat hebben we vorig jaar gedaan?
    - Gaskleppositiesensor vervangen en de klep schoongemaakt
    - Grote beurt (nieuwe bougies, nieuwe kabels, nieuwe olie etc.)

    Verder ben ik bij de Ford dealer geweest in Enschede. Deze meldde mij dat het niet starten een bekend probleem is van de 1.8 uitvoering en te maken heeft met de klepstoters. Het zou erop neer komen dat de motor door slijtage van de klepstoters de olie niet rondgepompt krijgt totdat er een fatsoenlijke temperatuur is en dat er daardoor meer gas nodig is. Een oplossing zou een kostbare reparatie aan de klepstoters zijn van meer dan 1000 euro. Het uitlezen van zowel eventuele meldingen als de motor zelf leverde niet veel op, de motor draaide op temperatuur verder ook keurig.


    Wat nu
    Jullie zullen begrijpen: dit voelt voor mij als een never ending story. Ik ga niet nogmaals allerlei reparaties laten uitvoeren, terwijl ik weet dat een aantal onderdelen gewoon prima zijn. De oplossing van het gas bijgeven is echter ook niet echt fijn, want dat betekent dat ik elke dag eerst 5 minuten voor mijn huis kan staan met een draaiende motor.

    Zou een oplossing zijn om tijdens deze maanden de gasklep "kunstmatig" een stukje open te zetten, zodat het toerental niet tot onder de kritische grens zakt en er dus als het ware kunstmatig een voet op het pedaal wordt gehouden? Dit is me door de ANWB vorig jaar ook al aangeraden, maar ze zagen dit niet als een lange termijn oplossing omdat het wellicht slecht is voor de auto (en het benzineverbruik).

    Hebben jullie daarnaast andere oplossingen waar ik aan zou kunnen denken?
     
  2. Er is een software update voor geweest. Als je een keer in de buurt van Dalfsen of Ommen bent kan ik het wel voor je controleren (en desnoods updaten).
    Verder is de 1.8 en 2.0 erg gevoelig voor een slechte stationairregelklep (nog erger dan de 1.4 en 1.6).
    Wat betreft het olie verhaal: ik neem aan dat er wel de juiste olie gebruikt is? 5w30 met Ford specificatie?
     
  3. Voor wat betreft de olie: correct. Dat heb ik nog expliciet nagevraagd, gecontroleerd en laten opschrijven bij de factuur.

    Die software update, wat moet die precies verhelpen? De software moet er in principe uit zichzelf voor zorgen dat de toeren "kunstmatig" hoog worden gehouden tot er een fatsoenlijke temperatuur is bereikt? Ik heb vorig jaar een diagnose laten stellen bij de Ford dealer (zie andere topic) en ik ga er vanuit dat ze daarbij ook even naar de software versie kijken. Zou dat niet zo zijn? Ik kom de komende tijd alleen met de trein in de buurt van Ommen, dus dat schiet niet op. Ik kan de garage hier wel eens vragen of ze de softwareversie kunnen checken. Uiteraard wel bedankt voor het aanbod!
     
  4. Er is ooit een update uitgebracht die koud en warme startproblemen op zou lossen.
    Er stonden nog wel wat dingen bij; maar die weet ik niet meer. Misschien in het topic van SilverBaronakaMarco.

    het zou me niets verbazen als de dealer hier niet naar gekeken heeft; want software updaten en alles wat met het diagnose apparaat te maken heeft vindt men doorgaans maar 'lastig'.

    De donor motor van Marco had ook last van een lichte 'tik' bij het starten; dit was volledig opgelost na de (correcte) montage van een nieuwe distributieriem.
    Maar dit heeft normaalgesproken niets te maken met het toerental.
     
  5. #5 Pietro, 4 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 okt 2012
    In Enschede omgeving heb je diverse prima garages, gelukkig nooit veel gebruik van hoeven te maken, dus misschien ben ik wat te optimistisch. :)

    Ford dealer Enschede
    Ford dealer Gronau Duitsland (segbert.de)
    Ford specialist Denekamp

    Ik zou voor een second opinion naar Gronau gaan. Waarom? Zij willen meer Nederlandse klanten, dus doen wrs goed hun best. 1.8 liter is volgens mij standaard in Duitsland. Duitse dealers kennen lagere tarieven. Tot slot hebben ze vorig jaar ook eens naar mijn auto gekeken en dat was nog gratis ook. Vond ik allemaal erg aardig. :) Goedkoop tanken kan je daar voor de deur. ;)
     
  6. Laat ik de distributieriem vast oppakken: die is een jaar geleden vervangen.

    Over de dealer: ik ben eerst min of meer uit noodzaak bij mijn ouders in Cuijk geweest en daarna in Enschede. In Enschede kwamen ze op mij prima over, maar daar woon ik inmiddels niet meer (wellicht staat dat nog in mijn profiel, dat zal ik even aanpassen). Ik woon nu in Friesland en ik zal voor de software update + second opinion volgende week even langs Ford Sutherland in Drachten rijden of langs vakgarage Terpstra. Kijken of die in ieder geval gratis willen checken of e.e.a. up to date is.

    Ik ben erg benieuwd of het echt een software update kan zijn. Het klinkt aan de ene kant logisch, maar dan kan ik aan de andere kant niet verklaren waarom ik god weet wat allemaal moet vervangen volgens de diverse garages :).
     
  7. ik zeg software controleren, stationairregelklep vervangen en carterventilatie controleren.
     
  8. Die schrijf ik even op het lijstje erbij ter discussie bij de garage. Dank.
     
  9. Een vakgarage kan deze update normaal gesproken niet uitvoeren. Alleen de Ford dealer en enkele hier op het forum kunnen dat.
     
  10. Goed om te weten. Ik rij sowieso ook eerst naar de dealer toe. Ik zal de uitdraai van de tests die ze vorig jaar gedaan hebben in Enschede maar even opduikelen, misschien hoef ik dan niet bij binnenkomst meteen al 30 euro af te tikken om überhaupt voor enig onderzoek in aanmerking te komen :).
     
  11. Je kan gewoon naar de dealer gaan en vragen op ze kunnen controleren of er een PCM update voor jou auto beschikbaar is , meer hoeven ze niet te doen....
     
  12. Interessante discussie. Ik heb een 1.8 Focus Flexifuel en deze reed op een gegeven moment erg stoterig. De garage stelde een update van de software voor en is toen ook uitgevoerd. Vervolgens reed de auto weer prima. Nu heb ik eigenlijk weer hetzelfde probleem. Ga daarom maar weer eens naar de Ford garage om het na te laten kijken.
     
  13. Ik ben benieuwd naar je uitkomsten, dus laten we elkaar even op de hoogte houden.
     
  14. Ik meldde in een eerder bericht dat de distributieriem bij aankoop van de auto is vervangen (door een dealer, weliswaar Renault, maar toch). Na een uurtje lezen op het forum kwam ik tot de conclusie dat het ook nog wel eens zo zou kunnen dat er daarbij iets "uit balans" is geraakt bij het terugplaatsen. Die kans zal behoorlijk klein zijn, maar oke.

    Heeft er iemand een idee of het checken van de kleppen (de speling) veel werk is en of dat dan ook veel geld kost? Ik kan me voorstellen dat het eventueel repareren van e.e.a. veel kost, maar puur de diagnose inc. meting, is dat ook al een operatie waarin veel arbeidsuren gaan zitten?
     
  15. Zo, auto bij de garage afgeleverd. Kort gesprek gehad. Het "zetec probleem" zoals opgeschreven in Enschede werd meteen van tafel geveegd omdat mijn auto geen hydraulische stoters heeft maar mechanische (o jee, daar gaan we weer een discussie over krijgen ;) ). Als dat dus zo is, dan kan de dealer in Enschede het geld van de diagnose ook wel even terug storten op mijn rekening.

    De monteur van deze dealer gokt op de stationairklep. Deze wordt vandaag verwijderd en schoongemaakt. De auto wordt verder ook nog even nagekeken. Hij wil de klep niet meteen vervangen, aangezien dat meteen weer aardig wat meer kost en ik al een aantal reparaties heb laten doen.

    Overigens vroeg hij mij of ik na het vervangen van de distributieriem de afstelling (timing) daarvan nog een keer heb laten controleren. Dat heb ik niet (hij is bij de aankoop vervangen). Had ik dat wel moeten doen?
     
  16. Je huidige dealer heeft gelijk; het zijn idd mechanische stoters.

    Zo'n klep kost rond de 80 euro bij de grossier en wordt inmiddels door verschillende fabrikanten geleverd. Een originele bij Ford is nog steeds erg prijzig.

    Normaal gesproken hoef je de timing van een distributieriem niet te controleren, tenzij er natuurlijk aanleiding toe is....
    Het is redelijk snel te doen zonder van alles te slopen; cylinder 1 vlak voor tdc zetten en dan de pen aan de voorkant in het blok schroeven. Krukas zachtjes tegen de pen draaien en vervolgens het kleppendeksel er af om de plaat in de nokkenassen te schuiven.
    Past dit in 1 keer; dan is de timing goed. Een minimale afwijking is geen probleem (en komt eigenlijk altijd voor)
     
  17. De auto is inmiddels terug. Bij verwijdering en schoonmaken bleek er een veertje deels te missen in de stationairklep (zo heb ik het begrepen). Ze hadden "toevallig" nog een klep liggen en hebben deze er nu ingezet. Men wil (eerst) weten of hiermee het probleem is opgelost. Voor de klep zelf hoefde ik niet te betalen, alleen voor de manuren uiteraard. Het wordt de komende tijd dus weer even afwachten, maar de "oude" klep functioneerde in ieder geval niet meer fatsoenlijk. Vervanging zoals nu gedaan kan lijkt me in ieder geval geen kwaad dus. De accu is een tijdje los geweest, dus nu eerst maar weer eens de motor inleren.
     
  18. Maar hoe is de eerste indruk? Heb je het idee dat het (weer) is opgelost?
    Slaat de motor gelijk aan? Is het stationaire toerental 'normaal'?
     
  19. De eerste indruk is prima (voor wat het waard is). De motor slaat (inderdaad) gelijk aan en het stationair toerental is ook prima. Maar het is nu wachten op kouder weer en dan zullen we eens zien of het dan ook nog goed gaat. Voorlopig heb ik goede hoop.
     

  20. De Flexifuel van de MK II is totaal niet te vergelijken met die van MKI.
    Jouw problemen zullen waarschijnlijk van andere aard zijn. Over de Flexifuel zijn wel wat dingen te vinden op het forum. ;)
     

Deel Deze Pagina