Draagarmrubbers

Discussion in 'Velgen, banden & ophanging' started by FocusRon, Sep 26, 2012.

  1. #1 FocusRon, Sep 26, 2012
    Last edited by a moderator: Sep 26, 2012
    Forummers,
    Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken .
    Vandaag is de Focus voor de APK keuring bij een lokale bovaggarage geweest en is helaas afgekeurd. De oorzaak zijn versleten draagarmrubbers.
    Ik dacht geen probleem maar toen ik hoorde wat het zou kosten om ze te vervangen werd het opeens wel een probleem, €280 ! De rubbers zouden per stuk €100 kosten.

    Toch maar is even naar forddealer gebeld. Tot mijn verbazing kreeg ik te horen dat de rubbers niet los te vervangen waren maar dat dan ook de draagarmen moesten worden vervangen ,kosten €650.
    Ook werd me verteld dat ze helemaal aan gort moeten zijn voordat het afkeur is en dat dit bij de Focus eigenlijk nooit voorkomt.

    Wie heeft er gelijk ?
    Het gaat overigens om de voor draagarmen
     
  2. draagarm mag in rijtoestand geen ijzer raken en het rubber mag niet geheel los liggen, komt weinig voor bij een focus dat er draagarmen / stuurdelen gemonteerd moeten worden.

    had die hem niet uit de veren of iets dergelijks waardoor het verkeerd beoordeeld word? een second opinion zou een optie zijn. en dan niet naar een kwikfit gaan maar gewoon een degelijke dorpsgarage / dealer !
     
  3. Die garage waar hij is afgekeurd kom ik al heel wat jaren voor onderhoud, altijd tot tevredenheid, dus wat mij betreft een betrouwbaar adres.Dit in tegenstelling tot een plaatselijke ford dealer hier , die ik dus ook had gebeld.
     
  4. #4 antig01, Sep 27, 2012
    Last edited by a moderator: Sep 27, 2012
    Het klopt wel dat ford de rubbers niet los leverd, in de handel zijn ze misschien wel verkrijgbaar. En complete draagarmen zijn inderdaad peperduur. Komt bij Ka en Fiesta veel voor maar focus niet.
     
  5. Advies: idd second opinion
     
  6. Ik zal van de week is bij een ander langs gaan .
    Neemt niet weg dat ik het toch een merkwaardig verhaal blijf vinden.
    Als de gewone huis tuin en keuken garage de rubbers wel los kan leveren dan moet de ford dealer dat toch ook kunnen ? Ze kunnen je er op z`n minst op wijzen maar het lijkt erop dat ze liever honderden euro`s teveel uit je zak stelen dan dat ze met de klant meedenken.

    Dit bevestigt nog maar weer is dat ik er goed aan doe om m`n onderhoud niet door de Ford dealer te laten doen .
     
  7. Zoals ik al postte, Ford levert alleen complete draagarmen.
    Een dealert levert alleen ford onderdelen, universele garage levert universele onderdelen.
    Je denkt dat je goedkoper uit bent, maar misschien was je auto bij de dealer allang goedgekeurd en probeert de universele garage juist geld uit je zak te stelen door te zeggen dat ze versleten zijn, iets wat ik nog nooit gezien heb.
     
  8. vraag is hoe ze versleten zijn en welke rubbers
    je hebt namelijk er 2 per draagarm zitten 1 achterop en 1 voorrop
    http://www.mijnautoonderdelen.nl/au...-05-2007-100kw?pid=4&menucode=16&partcode=460
    hier staat de draagarm voor 130euro kompleet per stuk
    je moet wel rekening houden dat er 2 verschillende zijn fussee kogel kan namelijk 18 en 21mm zijn
    bij mij was draagarm 250euro maar dat was ivm spoed ivm mijn eigen door glijpartij krom was
    ik had toen pech dat eerst de verkeerde kwam en toen bleek dat ik die van 21mm nodig had, wat wel weer duurder was

    de achterste rubber weet ik dat je die los kan vervangen
    waar ik ze gevonden had weet ik niet
    de voorste kun je de oude uitpersen en nieuwe erin
    echter dit is iets meer werk

    regel is dat draagarm niet ijzer op ijzer mag zijn
    maar spelling op rubber mag ook niet
    dus als je met draagarm op en neer kunt bewegen en je rubber vervormt nog niet is het ook niet goed

    maar advies is eerst auto op brug zetten en zelf kijken wat er verkeerd aan is.
    dan weet je zelf met de regel hierboven of rubber goed of fout is.
    contructie technisch zou ik ze ook niet snel kapot zien
    enige rede dat kapot gaan is door lomp rijgedrag
    dan zullen ze wel kapot kunnen gaan
    ivm hier geen spraken van is, geloof ik dat ook niet

    enige is dat de achter de langsdraagarm wel de rubber soms los komt en dan tegen carrosserie komen
     
  9. Ik heb gelijke ervaringen met de Ford dealer en ben naar de Mazda dealer gegaan. Mazda en Ford werken al heel lang samen en de techniek van het onderstel verschilt (bijna) niks. Zelfs de rempartij is identiek!

    Bij mij zei de Foird dealer dat de remklauwen en blokken verbrand waren. Bij Mazda is de FoFo op de brug gegaan en heb ik zelf met eigen ogen kunnen zien dat er helemaal niks verbrand was. Nieuwe remblokken erop was voldoende (en de klauwen even lostikken en inspuiten).

    Dus als je een Mazda dealer in de buurt hebt.....
     
  10. Dat is nou precies wat ik bedoel met de klant geld uit z`n zak kloppen.
    Waarom zorgen ze er niet voor dat ze die rubbers ook los kunnen leveren ?
    Nog even en je moet voor een bandenwissel gelijk 4 nieuwe velgen aanschaffen omdat ze de banden niet los (willen) leveren.
     
  11. Ford bepaald wat er los geleverd wordt dus dat kun je de dealer niet verwijten toch?
     
  12. je moet tevens ook weten dat voor ford het goedkoper is om draagarm kompleet te leveren
    zo hoeven ze niet de draagarm in meerdere delen te leveren
    zoals draagarmrubber voor, draagarmrubber achter, fusee kogel
    draagarm kompleet, draagarm zonder

    door kompleet te doen heb je dus 1 nummer in plaats van 5nummers
    en zelfde geld voor verpakking

    tevens als blijkt dat draagarmrubbers vaak kapot gaan dan zal ford eerder zeggen dat ze los leverbaar zijn dan als het nooit kapot gaan

    wat hier gebeurt is exact het zelfde als met een waterpomp
    iedereen vervangt kompleet waterpomp, dit is normaal wordt er gezegd
    terwijl 20jaar geleden de waterpomp uit elkaar ging
    nieuwe keeringen en lager erin en terug geplaatst werd
    ivm tijd is nieuwe waterpomp goedkoper dan oude waterpomp reviseren

    dit geld dus ook met draagarm
    je betaald 250 voor draagarm en 100voor de- en montage ervan
    draagarmrubber vervangen kan
    rubber kost 100euro en 100 voor de-en montage
    en 50-100voor rubber uit en in persen
    onder streep kom je goedkoper uit maar je hebt maar 1 rubber vervangen. draagarm zelf, fuseekogel, andere draagarmrubber. verhouding zul je dus zelfs iets duurder uit zijn
    leuk dat het toen goedkoop kon gedaan worden. maar naar een tijd komt de fuseekogel kan draagarm weer onderuit


    tevens wat ik niet lees maar ik wel adviseer is
    laat de auto na vv uitlijnen
    je weet dan namelijk dat hij perfect weer in spoor zit
    kosten 50-80euro
    licht aan waar je laat doen
     

Share This Page