WAT veroorzaakt nou mijn olieverbruik en hoe los ik het op

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rickvh, 18 sep 2012.

  1. Hoi allemaal,

    Ik heb in toenemende mate last van olieverbruik in mijn fofo1 fa 1
    Mijn focusje heeft dunne 5W30 olie en verbruikt +- 1l op 1200 km (1 liter per 2-3 weken in mijn geval)

    Wat veroorzaakt nou mijn olieverbruik en hoe is dit bij de fofo1 aan te pakken?

    Ben het een beetje beu, ik wil de roest onder de deuren aanpakken en opzich heel graag in de focus blijven rijdne, maar dan wil ik voordat ik er verder geld instop qua roest aan de onderkant eerst het olieverbruik minder/ weg hebben.

    Alle tips zijn welkom
     
  2. dikkere olie erin ;) 10w40 ze zeggen dat je er met zetec motoren problemen mee krijgt, hier persoonlijk geen last van ;) ik doe dit ook omdat die van mij anders ook een olieboot is :(
     
  3. controleer je carterventilatie slang eens.
    deze zit achter het plastic inlaatspruitstuk, naast je stationair-regelklep.
    Het is een rubber slang met een t-stuk eraan.

    Het komt regelmatig voor dat deze aan de achterkant over de lengte scheurt (zodat je het niet ziet zonder demontage).
    Als deze defect is, vervang dan ook meteen het grijze klepje waar hij opgedrukt zit.
     
  4. #4 Marco Morello, 18 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2012
    Hoomer hopelijk krijgen we een niet te strenge winter.... dan merk je het waarschijnlijk zelf. Een deel zal ook te wijten zijn aan je rijstijl. ;)

    @Rick: 1 l/tr op 2000km is nog binnen fordspecs... alleen dat het veel is ben ik wel met je eens. Mijn 1.6 deed op het eind nog veel meer olie verbruiken....
    Zoals Lars al zei: controleer i.i.g. je carterventilatie.
     
  5. vond je afgelopen winter niet streng genoeg dan????

    scheelt dat de fofo altijd onder de carport staat misschien?
     
  6. @Hoomer; scheelt wel dat de 1.4/ 1.6 geen hydraulische kleppen heeft. Bij de 1.6 16v uit bijv. de Escort vindt dat echt geen fijne olie. Bij koud weer heb je dan geen compressie omdat de kleppen blijven hangen.
     
  7. .....dit verhaal gaat toch over de zuigerveren die iets blijven plakken, en daardoor
    iest olie mee opzuigen en verbranden.
    Dit hadden wij ook met onze 1e 1.6i Fiesta (2003), wij zijn er wel vanaf gekomen
    door hem retour te geven aan de garage.....dus je kan er niet even iets simpels
    aan doen, nehalve met iets dikkere olie te gaan rijden.
    Normaal is het 5W30...je zou dan naar 5W40 kunnen gaan, is dus geen verschil bij
    een koude start, alleen op bedrijfstemp is je olie iets dikker...
     
  8. Ik ga in ieder geval de carterventilatie van het weekend even controleren, hoe loopt deze precies? ik had alleen de carterventilatie bovenop gevolgd. (moet er nog wat gedemonteerd worden voordat ik erbij kan/ hem kan zien?)

    Ik ga ook eens contact opnemen met een motorenrevisiebedrijf hier in de buurt waar ik goede verhalen over hoor, daar is informatie inwinnen over kosten ed.
    Ik ben zelf hts autotechnieker dus het demonteren/monteren ed kan ik allemaal zelf, zou alleen de nieuwe onderdelen zijn waar nodig.
     
  9. carterventilatie zit niet bovenop. Alleen achter je plastic inlaatspruitsstuk.
    Bovenop zitten vacuumslangen, maar daar hoef je toch niets voor te demonteren om bij te komen?

    De theorie is dat een slechte carterventilatie een (te) hoge druk in het onderblok creert waardoor olie en oliedamp via de zuigers en kleppendeksel omhoog gedrukt worden.
    Een slechte carterventilatie kan ook olie bij je bougies veroorzaken.
     
  10. bij de zetec motoren komt het olieverbruik over het algemeen doordat de cilinders ovaal worden door hoge thermische belasting hierdoor dichten de zuigerveren niet meer voldoende af en word de olie via de carterventilatie naar de inlaat gebracht ev weer verbrand
     
  11. Ja dat klopt, maar dat is niet iets waar je wat aan kan doen (zonder nieuwe motor te plaatsen).
    Die carterventilatie is wel te controleren en fixen. Dit is oorzaak 2 van olieverbruik bij een Yamaha blok.
     

Deel Deze Pagina