Piepende riem(?) en schuddende motor 1.8 TDCi

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door roadronner, 17 sep 2012.

  1. Sinds kort heeft mijn Focus (2006, 1.8 TDCi, 264000km) een probleem dat ik niet thuis kan brengen.

    Bij zowel koude als warme motor lijkt het erop alsof een riem bij de motor piept. Het gepiep neemt ook toe (qua frequentie) als je gas geeft, en neemt weer af als je gas los laat.
    Daarnaast schudt de motor ook als het gepiep klinkt (duidelijk zichtbaar bij geopende motorkap, naar mijn idee veel meer dan normaal)

    Het meest bizarre is dat het geluid niet altijd aanwezig is. Soms voel je ineens een schok en is het geluid weg, en lijkt de motor iets rustiger te draaien. Maar even later kan het geluid ook weer terugkeren, opnieuw met een schok.

    Hieronder een kort filmpje:
    http://www.youtube.com/watch?v=HJchktQVcgI

    Enkele details, geen idee of het van invloed kan zijn maar ik vermeld het toch maar even:
    - 1,5 maand geleden is er een grote beurt geweest, en het brandstoffilter was daarbij niet vervangen. Dit gaat vrijdag gebeuren (de brandstofleiding die eraan vastzit is een beetje broos, de leiding hadden ze ten tijde van de grote beurt niet op voorraad).
    - De EGRklep is afgedopt (wel met gaatje in het plaatje), en ik zie dat er bij de aansluiting aan de achterkant bovenaan het motorblok iets vettig spul omheen zit.
    - Er gaat geen lampje branden op t dashboard.
    -De originele turbo en intercooler zitten er nog op en ook aan de injectoren is nog nooit iets gedaan (was ook niet nodig, motor deed het gewoon perfect).

    Zoekfunctie heb ik ook gebruikt maar ik heb niets zinnigs kunnen vinden.

    Herkent iemand deze symptomen en heeft enig idee wat dit zou kunnen zijn?
     
  2. ik vermoed dat je dubbelmassa vliegwiel kapot is had het zelfde probleem alleen minder erg
     
  3. Die is begin juni nog vervangen door Nicky :mrgreen: daarvoor schudde de motor ook, dat klopt wel.
     
  4. heb je er een orgineel ford of imitatie opgezet ik had via internet een imitatie maar wel sachs gekocht binnen een maand weer hetzelfde nu even de ford documentatie geraadpleegd en er is een service mededeling vanuit ford dat je ook een vast vliegwiel kunt monteren dit nu gedaan probleem weg en de auto heeft nog nooit zo goed gelopen

    je kan ook eventueel foutcodes uit laten lezen als er die zijn
     
  5. Dat gepiep zal ongetwijfeld een looprol of spanner zijn die versleten en/of op zijn donder krijgt.
    Bij deze kilometerstand is een versleten vliegwiel wel een van de hoofdverdachten.
    Maar het gevoel dat er 'ineens iets losschiet' en dat hij dan goed loopt zou wel eens heel goed aan je verstuivers kunnen liggen.
    Het viel me op dat het blok namelijk behoorlijk aan het schudden is.
    Als je een pleur gas geeft, dan zou het zo kunnen zijn dat een verstuiver ineens weer 'normaal' mee wil doen.
     
  6. #6 dutchguy, 17 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 sep 2012
    Een Sachs vliegwiel is overigens identiek aan luk ( zelfde bedrijf tegenwoordig).
    En je raadt Het al: een ford vliegwiel is ook een Luk ;)
    De logo's staan gewoon naast elkaar.


    Wat ook nog wel eens wil helpen is een nieuwe nokkenas sensor
     
  7. maar als er een verstuiver defect zou zijn zal een 1.8 tdci gaan nagelen en het storingslampje gaat dan aan een verstuiver doet het wel of niet niet soms wel soms niet
     
  8. Kan je uit ervaring vertellen dat dat meestal niet zo is.
    Was het maar zo eenvoudig.....
    Een verstuiver kan ook heel goed 'een beetje' defect zijn; bijvoorbeeld bij koude motor slecht en bij warme motor weer goed.
    Er kan interne vervuiling of slijtage zijn waardoor hij niet goed mee komt.
    Soms als je dan een straal gas geeft komt hij weer los.
     
  9. je theorie klopt deels maar als een verstuiver niet goed verneveld maar straalt of spuit dan brand er of een gat in de zuiger of de diesel loopt langs de cilinderwand weg dat noemen ze spoelen maar dan gaat de motor niet zo bokken als wat deze motor doet dan gaat hij ratelen of nagelen en roken
    en geeft een storing dat de retourhoeveelheid niet in orde is en in dit geval zou het kunnen zijn dat het vliegwiel vast slaat en soms tijdens rijden weer losraakt heb dit zelf ook gehad toen de bak eraf en als er meer dan 3 tanden verschil in zit is deze defect of zit helemaal vast
     
  10. Bij mij zijn ook de verstuivers vervangen deze zomer. Geen foutmeldingen, retour viel nog binnen de marges zij het netaan. Na het vervangen liep de motor en stuk rustiger en schudde (bijna) niet meer.
    :ontopic:
    Sinds vorige week heb ik ook dezelfde klachten. Maar omdat het niet de hele tijd voorkwam ben ik er nog niet mee naar de dealer geweest. Intussen doet hij het wel constant.

    Ik zie en hoor trouwens in je filmpje dat je motor niet erg regelmatig loopt. Eigenlijk hetzelfde als mijn motor voor de wissel van verstuivers. Lijkt alsof 1 cilinder minder goed meedoet.
    Die piep lijkt mij inderdaad een riem of een rol daarvan (multiriem?)
     
  11. Ik denk dat het nog steeds ontopic is dus:

    Een vliegwiel bij een focus tdci is pas officieel versleten als er meer dan 6 tanden speling is. (bron is documentatie van Luk)
    Hier nog even een video uit mijn eigen topic:
    [​IMG]

    Verder moet ik Robert gelijk geven in het verstuiver verhaal. Bij commonrail injectoren zegt een retourlektest vaak niet genoeg. En verder hoeft het helemaal niet zo te zijn dat een defecte injector perse teveel of verkeerd inspuit. De interne mechanische delen kunnen dusdanig defect zijn dat en sproeibeeld wel goed is, maar bijvoorbeeld te weinig inspuiten. Dit heeft dan een bokkende en trillende motor tot gevolg.
     
  12. nou luister ik werk bij de ford en daar geeft de documentatie aan dat er 3 tanden speling op zit het toch echt vervangen dient te worden en als er meer speling op zit slaat het vast en dan valt er niet meer met de auto te rijden en een vastgelopen dubbelmassa vliegwiel veroorzaakt een piepend geluid vanuit de multiriem omdat de motor oneenparig gaat lopen en de spanner die oneenparigheid niet meer op kan vangen maar je kunt de verstuivers uiteraard laten testen
     
  13. Dus startmotor eraf en het vliegwiel testen? Kunnen we die uitsluiten...
    Hoe oud is je multiriem, Ron?
     
  14. #14 roadronner, 18 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2012
    De multiriem is ongeveer 90.000 km geleden vervangen als ik me niet vergis.

    Ik vind het wel vreemd dat het vliegwiel dit zou moeten veroorzaken. Deze is immers nog geen 4 maanden geleden nog vervangen. Sindsdien flink wat kilometers gemaakt (ongeveer 6000 tijdens de zomervakantie) zonder enig probleem. Maar het vliegwiel nakijken kan natuurlijk altijd. Dan weet je het zeker.

    Ik vind het trouwens ook apart dat het piepende geluid samenhangt met het schudden van de motor.

    Vrijdag gaat de auto naar de dealer voor het brandstoffilter, dan wil ik vragen of ze er even naar willen luisteren/kijken voordat ze alles open gaan halen.
     
  15. #15 dutchguy, 18 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 sep 2012
    Ik geloof idd niet dat het probleem in jouw vliegwiel zit. ;)


    De maximale vrije hoek voor een 1.8 tdci vliegwiel is overigens: 6 tanden voor een focus1 en 4 tanden voor een focus 2.

    Voor een 1.6 tdci is de max vrije speling inderdaad 3 tanden :grin:
     
  16. Ik verdenk de verstuivers. Dit omdat je op het filmpje hoort dat hij soort van op 3 cilinders loopt. De 4e doet het maar zachtjes mee, heb ik ook gehad.
    Jij hebt ook een roetfilter he? Is daar al eens een keer naar gekeken?
    Die zal zo langzamerhand ook wel eens verstopt zitten...
     
  17. Ff offtopic; dit lijkt mij ook gebeurt te zijn met de motor van JP Boerhof.
     
  18. Beste Ron,

    Is er inmiddels al een oplossing voor dit probleem?
    Hier heb ik excact hetzelfde probleem maar dan met een 1.4 benzine.
    Hoop wat van je horen.
     
  19. Het probleem lijkt min of meer verdwenen te zijn met het vervangen van het brandstoffilter, en een flesje injector-reiniger die ik gratis van de dealer meekreeg.
    Hij loopt nu in elk geval weer rustiger en het piepen van de riem (als dat het was) is ook verdwenen.
    Wel laat ik binnenkort de injectoren testen. Kijken of deze nog helemaal goed zijn of niet.
     
  20. Helemaal goed zullen ze niet meer zijn;)
    Ben benieuwd wat de uitslag zal zijn. Vervangen zal zeker verschil uitmaken, maar is wel een dure hobby:mrgreen:
     

Deel Deze Pagina