1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

voorruitverwarming

Discussie in 'Electronica' gestart door FOCUSWAGON, 8 aug 2012.

  1. Helaas kwam ik er achter dat mijn (bestuurderskant) niet werkt (de voorruit verwarming)
    andere kant is super snel.
    Ik denk zelf dat het door steenslag komt dat een spoortje door is.
    maar is het nog door te meten? is er bij de stekkers onder de parafaan te komen( of waar ze ook zitten, was zo bij de Puma)

    ik heb wel een ETIS dvd gemaakt, maar heb geen inlog code (hint..)
     
  2. Iemand wel eens een foto van de aansluiting gezien? Hoorde van een Ford monteur dat met steen slag delen nog wel gewoon kunnen werken.
     
  3. Aansluiting zit onderaan de ruit. Linker deel aan de linker kant, het rechter deel aan de rechter kant. Je kan er het beste bij als je de ruitenwissers demonteert en de kap eraf haalt. Steenslag lijkt mij sterk dan zou het wel heel diep moeten zitten en scheurt je ruit heel snel door denk ik.
     
  4. Maar denk dat ze parrallel zitten, dus kan dan best een snif....lijntje missen.
    Ivm die steenslag. Zit forse in de linkerkant nl.
     
  5. het zit inderdaad parralel
    onderin zit een stekker met 2 aansluitingen (links en rechts zit zo'n aansluiting) allebei zitten apart gezekerd
    denk dat je voorruitverwarming in 4 delen moet splitsen
    ivm buiten zijde + is en binnenste 2 massa is
    als voorbeeld kan ook anders zijn
    dus boven loopt hij voor deel tot midden dit verbind dus de plus en massa met elkaar waardoor verwarming kan gaan werken
    hier in het midden steentje komt zou in extreme geval de voorruitverwarming niet meer werken

    maar grote kans dat zekering is
    en stekker zit inderdaad aan buitenkanten van de ruit onder in achter de paravan
     
  6. zou dit dan zekering 47 zijn? gecombineerd met verwarmde ruitensproeiers?
    want ik zie geen aparte zekering voor de voorruit.
    bij de verwarmde voorruit pagina (uitleg) dat dit samen bij de verw. ruitenspoiers werkt.

    Deze zekering is (helaas) heel. en dus geen 2 aparte zekeringen.
    want een helft doet het wel. Morgen in de ochtend pauze probeer ik even te gaan meten met een collega.
     
  7. Als je een ruit ooit vervangen is, worden er vaak zekeringen onderaan de ruit tussen de draad gezet (van die buisjes).
     
  8. ik heb naar de codes gekeken. Het is nog de originele ruit (naar mijn beste weten)
     
  9. De zekeringen van de voorruitverwarming zitten in de zekeringkast onder de motorkap. Dit zijn de zekeringen op positie 14 (rechterzijde) en positie 16 (linkerzijde). Dit zijn 2 zekeringen van 40 Ampere.
     
  10. Kijk daar kan ik wat mee.
    Heb je dat op dvd staan ofzo?
     
  11. Ik heb enige tijd geleden deze Howto gemaakt waarin alle zekeringen staan vermeld.

    En ik heb inderdaad door de jaren heen heel wat DVD's, programma's, schema's en informatie bij elkaar verzameld.
     
  12. #12 FOCUSWAGON, 2 okt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2012
    kan iemand me een deelschema sturen van de voorruitverwarming.
    Op een kant komt dus geen spanning. (de parrafan enzo ligt er nu af)

    Op de zekeringen meet ik maar op 1 van de 2 maar aan 1 kant spanning. Dus vermoed dat hij in de zekeringenkast los zit. Dan zou die uit elkaar moeten.
    maar zou graag zien hoe het stroom loop is.

    +30 naar de schakelaar, dan naar de zekeringen dan naar het relais en dan met 2 blauwe draden naar de zijkanten van de ruit. maar het is dus de vraag waar hij splitst. ik hoop dat je iets hebt voor me hebt...


    marc
     
  13. probleem opgelost..... 3de zekering van 40A ontbrak.
    ontsteking/ linker /rechterkant verwarming...
    na goed kijken ivm meten kwamen we er achter....tja belangrijkste is dat het weer werkt
    nu nog een 40Azekering in het vierkant zien te vinden op korte termijn.
     
  14. Ah kijk aan, mooi dat het toch blijkt mee te vallen. De dealer heeft de zekeringen wel en met een beetje geluk de electrospeciaalzaak ook wel.
     
  15. tja achteraf is alles niet zo moeilijk he...

    tja onze huis leverancier moet ze in Amerika bestellen 8 euro en 25 euro verzendkosten ...gaat m niet worden...
    maar heb Mercedes dealer hier op bedrijventerrein even gebeld hij gaat kijken.
    onze Forddealer sluit magazijn al om 17.15
    red ik niet...
     
  16. Sorry dat ik je topic kaap, maar lijkt me ook niet nodig om er een nieuw voor te openen. Bij mijn Focus Wagon (Focus 2 fase 1) doet de linkerkant van de voorruitverwarming het soms minder goed dan de rechterkant. Ontdooien en ontwasemen gaat dan langzamer of soms zelfs helemaal niet, andere keren zijn beide kanten weer even snel. Een half los contactje ergens wellicht? Kan een zekering ook bijna (dus niet helemaal) stuk zijn?
     
  17. Zekering verbind door of niet. Misschien kan de zekeringen wel goed aanduwen. Beter nog even eruit en erin duwen.
    Het zou de aansluiting aan de ruit kunnen zijn. Heb je trouwens nog steen slag aan die kant?
     
  18. denk dat je ander soort probleem hebt
    hiermee bedoel ik
    de ruit is 2x40A afgezekerd zo uit mijn hoofd
    dus wil zeggen dat er maximaal 480Watt door de ruit afgenomen kan worden
    de ruit is 400Watt per kant dus totaal 800Watt

    Nu de rede dat een los contact niet mogelijk acht
    als je iets parralel erop zet op de stekker stijgt de afgenomen amperage en voltage blijft gelijk
    in serie (wat dan hier aan de hand zou zijn) zal de voltage zakken
    maar om op 400Watt minder snel te gaan moet je toch kijken dat hij dan 200-300watt verbruikt
    de overgebleven 100-200watt moet dan ergens blijven. dit zou zeggen dat los contact zeer snel doorgebrand is en dus dan niet meer werkt

    je kunt maar op een manier goed achterkomen of je systeem links-rechts goed is of niet
    dit door op beide een volt-meter aansluiten (best nog een op de accu)
    dan bij gebruik kun je alle 3 controleren
    de accuspanning zal 13.2-13.9volt ongeveer aangeven bij aanzetten
    de ruit zal dan 2x 13-13.8volt moeten krijgen
    zie je dat je linker kant maar 12volt heeft
    dan zal hij dus minder snel warm worden en ergens een kleine 80watt(of iets minder) vermogen worden getrokken ergens tussen de accu en de ruit

    dit lijkt me sterk dat dit gebeurt

    tevens van beide kanten de weerstand meten met losgenomen stekker is ook een idee

    weet wel dat de ruit aardig prijzig is als je hiervoor niet verzekerd bent
    namelijk tegen de 800-900euro inc ex montage
    dat te bedenken dat orginele ruit van een peugeot partner 250inc ex montage is
     
  19. Dank voor de reacties, ik ga de zekeringen eerst maar eens checken. Laatste reactie super uitgebreid, dankjewel daarvoor! Alleen voor mij waarschijnlijk te technisch om te kunnen volgen... :-(
     
  20. #20 JME, 1 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2013
    Lang niet op het forum geweest, maar realiseerde me dat ik nog niet had verteld dat ik de oorzaak van mijn haperende voorruitverwarming heb gevonden! Even de zekeringen 14 en 16 (schema elders op forum) wat heen en weer gemorreld in de kast en voila! Maakte blijkbaar slecht contact. Suf...
     

Deel Deze Pagina