Kleppen stellen of niet?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robert van der Maaten, 3 aug 2012.

  1. Goedeavond alle,

    ik heb een ford focus 1.6 16V bj 1999 en nu is mijn vraag ik heb even op het werk gekeken ( want ben zelf monteur) en stond er dat ik of bij 8 jaar of om de 160.000 km de kleppen moet stellen/ controleren nu komt het mijn auto is altijd netjes bij de dealer in onderhoud gweest voor dat ik hem kocht en ze hebben ook alles netjes op zen tijd vervangen zoals de voorschriften zijn. maar ik weet dus niet of de kleppen ok zijn gestelt mijn auto heeft nu net 112000 km gelopen en ja eigenlijk moet ik nu de kleppen controleren ( als dat nog nooit is gedaan maar dat weet ik dus niet) want het is langer dan 8 jaar geleden nu ga ik er wel stiekem van uit dat ze het wel hebben gedaan want men kleppen tikken wel heel iets maar niet extreem als je boven de moterkap hangt dan hoor je ze dus in principe is het wel goed maar nu weet ik niet wat ik moet doen en nu wou ik weten wat jullie evaring hier mee is en of ik ze nou wel beter kan stellen/controleren ofniet.


    nu ben ik langs de ford dealer geweest om te vragen wat zij er van vinden en zij zeggen eigenlijk doen wij het ook nooit en ze zeggen als de kleppen tikken is het gewoon goed en nu klopt het verhaal wel dat ze moeten tikken alleen zij ik tegen de ford dealer dat ik niet weet of ze alle 16 kleppen tikken of alleen maar 8 kleppen want je kunt namelijk niet het verschil horen en toen zijden ze jaa dat had ik wel geleik in dus de ford dealer kan me niet echt goed uitleggen wat ik nu kan doen

    al vast bedankt voor jullie reaxies!

    mvg Robert
     
  2. Mocht je echt twijfelen dan zal ik gewoon lekker een keer op je gemak de klepjes stellen.
     
  3. Punt is dat je eerst de klepspeling moet opmeten om te weten of er wel wat gesteld moet worden; misschien hoeft dat helemaal niet.

    Wanneer iemand daar een handleiding voor heeft liggen hoor ik het graag, ik zou het bij de mijne ook graag eens meten.
     
  4. jaa presies nou ik zit gewoon voor al een beetje mee of het moet maar ik denk dat ik het gewoon bij de 160.000 km doe en waarom omdat ik niet helemaal snap waarom ford er ook een termijn aangeeft van 8 jaar weetje als een auto weinig km maakt dan slijten de kleppen ook niet in de zittingen dus vandaar dat ik niet helemaal snap waarom ze zeggen of om de 8 jaar of 160.000 opel bijvoor beeld zegt gewoon om de zoveel km en geen jaren maar ik kan zo wie zo even controleren
     
  5. en iderdaat ik moet ook eerst controleren en denk ook wel dat het goed
    als je de waarde wilt hebben kan ze zo aan je geven ik heb ze op het werk staan!
    maar moet bij jou auto het nog afgestelt worden want ik meende wel dat de focus 2 hydraulisch waren maar kan me ook vergissen

    bedankt voor de reaxies
    ik denk dat ik nog even overleg met mijn baas maar denk dat ik het gewoon zo laat en dan bij de 160 dkm na ga kijken de auto loopt veder gewoon perfekt en als de dealer het niet heeft gedaan toen die tijd, dan ben ik nu hoe dan ook al 5 jaar te laat want het had eigenlijk al in 2007 moeten gebeuren ( als het niet gedaan zou zijn)
     
  6. Dat er voor het kleppenstellen een termijn staat van 160.000 km of 8 jaar (overigens was dit eerst 10 jaar maar dit is naar beneden bijgesteld) is niet zo vreemd. Dit is tevens de termijn dat de distributieriem vervangen moet worden. Als de distributieriem toch los is is het niet veel extra werk meer om ook de nokkenassen uit te bouwen en de kleppen te stellen.

    Begin 2013 moet bij mijn auto volgens het onderhoudsschema de distributieriem vervangen worden. Ondanks dat de auto dan nog geen 80.000 km op de teller heeft zal ik ook meteen de klepspeling meten en indien nodig corrigeren.
     
  7. Meten kan natuurlijk sowiso geen kwaat, mocht je er dan achter komen dat er gesteld moet worden dan is het wel ineens iets meer werk.....
     


  8. oke dat wist ik niet ik zag bij mij 8 jaar staan maar de distriebutie daar in tegen moet bij mijn auto gewoon om de 10 jaar vervangen worden of om de 160.000 km en bij de type die ik heb hoeft de nokken as er niet uit kan gewoon met plaatjes verstellen

    maar als je de distriebutie riem toch moet vervangen en je nokkenas moet er ook uit om je kleppenspeling te meten dan kun je dat idd beter met de distriebutie meteen mee pakken

    maar bij mij is de distributie riem al vervangen met 84000 km in 2009 omdat de riem er toen al 10 jaar oplag

    maar denk dat ik het zo laat kan idd geod zijn wat jy ook al zegt dat ze het toen die tijd met de distriebutie riem mee hebben gepakt maar dat weet ik niet
     
  9. weet jy toevalig hoeveel tijd daar voor staat?
     
  10. Voor het meten of het stellen?
     
  11. Ik heb het even nagekeken in Etis.

    Bij de focus 1 zetec s(e) tot 01/2001 kunnen de kleppen worden gesteld zonder de nokkenassen uit te bouwen. Met behulp van speciaal gereedschap kunnen de stelplaatjes worden verwijderd en aangebracht

    bij de focus 1 zetec s(e) vanaf 01/2001 moeten de nokkenassen wel worden uitgebouwd om de kleppen te stellen.


    Over de termijn van het controleren/stellen van de kleppen wordt in het onderhoudsschema van Ford Etis niet meer gesproken. Ik heb even een oud onderhoudsschema van mijn eigen auto opgezocht en daar was het destijds gelijk aan het vervangen van de distributieriem. Bij jouw auto is de vervangingstermijn van de distributieriem nog 10 jaar/160.000 km. Bij de nieuwere modellen is dit teruggebracht naar 8 jaar/160.000 km.


    Het kan nooit kwaad om de klepspeling te controleren. Het is niet veel werk en je weet dan zeker dat het gewoon goed is. Daarnaast is het bij jouw auto ook niet veel werk om de klepspeling te corrigeren d.m.v. de vulplaatjes.
     
  12. Voor allebij als het kan?
     
  13. goede morgen,

    jaa dat klopt ik meende dat begin 98'' ook nog hydraulisch waren kan me vergissen.
    maar de termijnen zijn dus nu weg gevallen dus die hoef ik niet meer aan te houden?! maar die van na 2001 die moet je toch vervangen doormiddel van dikkere klep stooters ofnie?

    maar idd het kan zeker nooit geen kwaat ik zal eens even kijken ik had al wel gezien van de week ( met de kleine beurt moest bougies vervangen ;P) dat men kleppen deksel wel iets zweete maar dat is nog wel oke maar als ik dan toch controleer dan kan ik die ook meteen vervangen
    ik moet ook zeggen dat ik niet zo'n ford progamma heb maar wij doen dat via brezan dus kan wel goed zijn dat de jaar tal verandert is

    maar volgens jou progamma en dat is van ford als ik zo begrijp daarin staat dat je het nu om de 160 dkm moet controleren/afstellen en niet meer om de zoveel jaar? moet ook zeggen dat ik het nog nooit mee heb gemaakt dat fabriekanten dat er bij zetten maargoed bedankt voor je info.

    ik zal volgende week eens er even naar kijken.
    oja nog 1 vraag wat voor special gereedschap heb ik nodig?
    want ik meende dat je gewoon de plaatjes er zo tussen uit kunt halen? op het moment dat de kleppen tuimelen


    mvg Robert
     
  14. Ik had bij mijn 1.6 pas rond de 190.000km de klepspeling gecontroleerd. Was toen perfect. Blok is er nu uit gegaan bij 284.000km zonder kleppen stellen. Kortom: 1st maar eens meten om te kijken of het stellen nodig is. Het tikken, zoals jij dat beschrijft, zijn dat niet je injectoren?

    De vervangingstermijn voor de 1.6 (ook Focus I) vd d-riem is 160.000km of 8 jaar. Is bijgesteld door Ford.

    Ohja; de Focus heeft nog nooit hydraulische kleppen gehad....
     

  15. zoo oke maar doe jy je eigen onderhoud of heeft de ford dealer het nooit gedaan ik moet ook zeggen wij hebben zelf ook 4 focus in onderhoud maar wij doen het ok niet jaa denk dat ik ook ga meten maar hij heeft gewoon zo wijnig gelopen dat is het voor mij meer een beetje en als ik geen 160 dkm op de teller heb lijkt mij dat de kleppen ook niet te los zullen staan.
    en ja idd de verstuifers maken ook geluit maar je hoord de kleppen ook heeeeel iets als je echt met je ooren bij de motor gaat hangen

    ooh oke dan heb ik dit helemaal mis xD ik dacht dat ik dat zo ergens had gelezen! ik zal van de week wel eens even kijken voor het controleren van de kleppen maar ga er wel van uit dat het goed zit!
     
  16. Wat zijn de symptomen als de kleppen gesteld moeten worden? Rijdt ie dan weer soepeler of gaat ie dan wat minder verbruiken oid?
     
  17. nou de symptomen kunnen zijn dat je motor niet stationer mooi draait dat hij met vol last en deel last kan gaan in houden het ergste wat kan gaan gebeuren en die kan is vaak groot is dat je kleppen verbranden! en dat betekend dat je nieuwe kleppe moet zetten en dan moet de kop er af dus dat is aardig wat werk vandaar

    ik denk dat ik die van mij van de week even na kijk niet dat de motor inhoud ofzo maar gewoon even voor de zeker heid.
    heb eigenlijk er niet zo heel veel zin in, maar ik heb helemaal geen zin om nieuwe kleppen te moeten zetten. weet wel bijna zeker dat die van mij goed staan 99,9% haha maarja

    oja is het goed als ik morgen even mijn handtekening verander heb er nu niet zo veel zin in:mrgreen:, heb inderdaat er niks van mee gekregen;) had namelijk net van je het berichtje gelezen

    mvg Robert
     

Deel Deze Pagina