1.8 tdci gloeispiraal knippert en motor in noodloop

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tim_Duval, 1 aug 2012.

  1. Hallo,

    Ik heb Focus 1 fase 2 1.8 tdci (115pk) uit 2003. Ik heb al enige tijd (al een jaar ongeveer) problemen met de Focus. Soms gaat bij lichtjes gas bijgeven de motor in noodloop en het gloeispiraaltje knipperen. Meestal voel ik op dt moment een licht schokje dat de motor ff geen vermogen heeft. Van dat schokje heeft wel meer last maar hij gaat dan niet persé altijd meteen in noodloop. Dit schokje is merkbaar rond de 2000 toeren/min. Als ik het contact dan enkele tellen uitzet en dan opnieuw start zijn alle problemen weer weg.
    Wanneer de dealer de wagen uitleest komt er altijd een foutmelding van de brandstoftoevoer naar boven. De brandstoffilter is hierdoor al verschillende malen vervangen en dan lijkt het even beter te zijn, maar na enkele weken komt het probleem telkens terug. De volgende stap is volgens de dealer, de brandstoftank volledig ledigen en helemaal reinigen omdat er misschien veel vuil inzit.
    Dat van dat vuil kan ik aannemen als de problemen telkens voorkwamen wanneer de tank zo goed als leeg is. Nu heb weer een hele poos geen last meer gehad maar deze week is de wagen al 3x in noodloop gegaan met een volle tank.

    Ik weet ondertussen niet goed meer wat gedaan omdat de problemen maar sporadisch voorkomen en ik voor de moment geen vertrouwen meer heb in de wagen.

    Heeft er misschien iemand nog een idee waaraan het kan liggen?
    Hoop dat mijn verhaal duidelijk is.

    Groeten
    Tim
     
  2. Is de druk op de brandstof leidingen overal nog goed? Ook het hogedruk gedeelte? Misschien geeft de commonrail sensor wel verkeerde waarden af.
     
  3. Is de tankontluchting nog wel goed? Anders trekt de tank vacuum en kan deze storing ook naar voren komen.
     
  4. het probleem zit hem zeer waarschijnlijk in het gaspedaal. Op andere fora's heb ik daar over gelezen nadat ik precies het zelfde probleem had tijdens een proefrit van een bijna aan te schaffen focus 1.8 tdci. gelukkig gebeurde het tijdens de proefrit!
     
  5. heb hetzelfde gehad met mijn Focus 1, fase 2 1.8 TDci, 100PK. bij mij waren de verstuivers verrot, althans 3 van de 4.
     
  6. Ik heb dit verschijnsel één keer gehad. Direct naar de dealer. Die heeft de IMV klep vervangen (kosten ca. €350). Daarna was probleem over.
    Hoop dat men snel oplossing vindt in jouw geval, groet,
    Maxandr
     
  7. Ik heb dit ook gehad en heb toen ook de imv klep vervangen voor 'slechts' 85 euro

    Maar om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen zal je de storingscodes moeten vermelden.
     
  8. Alvast bedankt allemaal, nu heb ik al wat extra ideeën zodat ik wat kan meedenken met de dealer.
    Misschien een stomme vraag, maar wat is een imv klep en wat doet of regelt die juist?

    Greetz
    Tim
     
  9. de imv klep zit achterop de brandstofpomp gemonteerd en regelt de brandstofdruk in de rail.
     

Deel Deze Pagina