1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Blazende Focus, wat kan dat zijn?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door 1.6tdci, 30 jul 2012.

  1. Net terug van vakantie en sindsdien heeft mijn Focus (1.6 tdci 90pk) kuren. Wanneer ik gas geeft maakt hij een blazend geluid alsof de aanjager harder gaat werken. Ook heb ik het gevoel dat hij af en toe vermogen verliest. Daarnaast rookt hij meer dan voorheen.

    Ruim 280.000 km op de teller ... maar hij rijdt zo lekker. Ik hoop niet dat we hem nu af kunnen schrijven :(.

    Iemand een idee wat dit kan zijn?
     
  2. turbo(slang)?
     
  3. Begin inderdaad maar eens met het (laten) controleren van de turbo slangen en de intercooler. Het blazende geluid kan bijna alleen maar daar vandaan komen
     
  4. Weliswaar met mijn 1.8 tdci, maar bij mij is ook een turboslang gescheurd en dat geeft inderdaad een blazend geluid, meer roken en minder vermogen.
     
  5. Hij scheurt vaak op de harmonica slang, vlak voor hij het inlaatspruitstuk ingaat.
    Overigens kan het ook zijn dat het de turbo zelf is..
     
  6. Intercooler Slang of Turbo slang.

    Had er van de week ook last van in mijn Type 1 1.8 TDDI. Het hoek stukje vanaf intercooler na de metalen buis naar het spruitstuk in tweeën geblazen.

    Leuk grapje trouwens 47 euro voor een stukje rubber van 15 cm.
     
  7. Vandaag bij moeder hare intercooler bovenaan open gesprongen. Gaf ook blazend geluid en serieus rookontwikkeling. Bij f parts in houthalen andere gehaald en beestje vlamt weer zoals ervoor. Was een 1.8tdci
     
  8. Pffoe .... gelukkig geven de meesten aan dat het om een slang gaat. Eerlijk gezegd dacht ik zelf aan een kapotte turbo en de kosten daarvan zijn, van wat ik heb gehoord, bijna even duur als wat de auto nog waard is.

    Na de bouwvak ga ik langs mijn monteur. Ik laat nog wel weten of het echt de slang was.
     
  9. Zou ook de intercooler zelf kunnen zijn.
    Deze kun je vrij makelijk controleren.
    Als het een slang is, is de druk minder in die slang en kun je hem wat inknijpen als je gas geeft.

    Maar als je het geluid heel goed kunt horen, alsof het ondet het dashboard vandaan komt, zal het een slang zijn die tegen of vlak bij je tussenschot zit..
     
  10. ik heb hier ook wel last van, alleen gaat dat om een focus 1 1.4
     
  11. Als de turbo stuk gaat, maakt hij geen blazend geluid, eerder een rauw geluid,
    vaak is het een simpel scheurtje in 1 van de slangen.....


    Een 1.4i heeft natuurlijk geen turbo, maar het kan zijn dat je nu meer de airco
    aan hebt, en daardoor de fan meer hoort, dat klinkt meer als een stofzuiger....;)
     
  12. Zou hier alleen niet te lang mee doorrijden om dat turbo nu extra moet werken om druk op te bouwen, waardoor ie dus sneller slijt....
     
  13. Aan de hand van de topic "1.6 tdci 109 pk houd in en rookt (OPGELOST)" eens onder de motorkap gaan zoeken. Bij deze topic staan foto's die enorm helpen. En jawel hoor, flink wat olie en een flinke scheur in de slang:).

    Het blijkt dat zo'n slang rond 30,- kost dus da's erg goed te doen.

    Bedankt voor de tip dit zsm te laten repareren. Gaat deze week gebeuren en tot die tijd pak ik het Kaatje van mijn vrouw.
     

  14. Mooi dat je de oorzaak zelf hebt kunnen vinden, scheelt toch altijd weer.
    Als je zelf de slang ook nog goed kunt vervangen, scheelt dat helemaal.

    Succes verders ;)
     
  15. Ik heb twee weken geleden precies hetzelfde gehad. Bleek een miniem scheurtje (bijna niet te zien) in het stukje harmonica-achtige buis te zijn pal naast de olievuldop. Slangdeel was 45 Euries bij de dealer, binnen een half uur met gemak zelf te monteren.
     
  16. bij deze type motoren is ook voorgekomen dat de turbo zelf de oorzaak was
    dit komt doordat hij spelling vertoont en vuil de schoep heeft beschadigd en dus de lucht daar gaat wervelen

    maar inderdaad eerst slang proberen scheeld wel een beetje denk ik
     
  17. #17 VincentPiek, 17 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2015
    Goedemorgen allen,

    Ik heb sinds kort ook een sterk blazend geluid + sterke rookontwikkeling en naar aanleiding van de verschillende topics de boel losgedraaid en maar eens nagekeken. Nu heb ik geen scheuren kunnen ontdekken in de verschillende slangen.
    Wel bleek de aansluiting op het uitlaatspruitstuk niet erg vastgedraaid te zijn, dus ik dacht het euvel te hebben opgelost. Maar niets bleek minder waar na het terug monteren van alle onderdelen.

    Heeft iemand nog een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Ik heb het idee dat er wel erg veel druk op de slangen komt te staan aangezien ik ze zie "opblazen".

    Turbo is overigens ca. 55k km geleden vervangen
     
  18. Lijkt me toch een lekke slang. De dealer kan er een rookmachine opzetten om te kijken waar de lek zit.

    Is de intercooler nog wel heel? Deze was bij mij lek en gaf hetzelfde resultaat.
     
  19. Intercooler heb ik nog niet bekeken. Ga ik deze week nog even doen.
    Mocht ik het daar ook niet in kunnen vinden, rij ik eens bij de dealer aan, bedankt!
     

Deel Deze Pagina